Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Курс на сучасність

14 вересня Національна філармонія України розпочинає новий сезон, який буде щедрим на музичні сюрпризи
12 вересня, 2018 - 10:39
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА

На першому вечорі виступатимуть музиканти Симфонічного оркестру Філармонії  під орудою Миколи Дядюри за участю солістки з Японії Ясуко Отані (скрипка). У програмі — Сюїта з балету «Ольга» Євгена Станковича, Перший скрипковий концерт Макса Бруха і Друга симфонія Сергія Рахманінова.

До речі, нині колективи все частіше включають до репертуару, крім західно-європейської класики, й сучасну музику. Таку тенденцію можна було спостерігати ще минулого сезону, а тепер вона проявилася ще більш виразно, і це тішить меломанів. Бо кому і де популяризувати національну музику, якщо не українським виконавцям у себе дома?

Символічно, що відкривається сезон твором Євгена Станковича, а закривається музикою Олександра Щетинського. «Для чого ми граємо сучасну музику?— коментує диригент Роман Кофман. — Щоб зацікавити нею слухача. А сучасний композитор, представлений в одному концерті з Бетховеном, Шопеном чи Чайковським, відразу ж підноситься в очах слухачів. Шлях популяризації сучасної музики — це виконання її разом з класикою». Крім Філармонічного симфонічного оркестру українські твори в цьому сезоні почуємо у виконанні Національного симфонічного оркестру, Київського камерного оркестру, камерного ансамблю «Артехатта», Національного духового оркестру, дуету Тетяни та Ігоря Андрієвського та інших виконавців. Можна відзначити виступ вокального ансамблю AlterRatio (3 листопада), програма якого повністю сформована із сучасної української музики: прозвучать твори Святослава Луньова, Максима Коломійця, Олексія Ретинського і Максима Шалигіна. Неординарною подією обіцяє стати проект київського піаніста Євгена Громова «Каскади і консонанси» (27 січня), де прозвучать твори литовського і українського композиторів-шістдесятників, Освальдаса Балакаускаса і Володимира Губи.

 На особливу увагу заслуговує авторський концерт цьогорічної лауреатки Шевченківської премії Вікторії Польової (31 січня), музика якої прозвучить в інтерпретації Київського камерного оркестру (диригент — Наталія Пономарчук). В цьому контексті не можливо не згадати традиційний фестиваль сучасної академічної музики «Київ Музик Фест», в рамках якого очікується приїзд класика сучасної польської музики Кшиштофа Пендерецького. Поза тим, у Філармонії відбудеться один концерт Міжнародного фестивалю KyivContemporaryMusicDays за участю диригента з Грузії Міхеїла Менабде (11 рудня), де прозвучать твори європейських композиторів ХХ—ХХІ століть.

Родзинкою сезону є концептуальні монографічні програми. Серед них — «Музичне Євангеліє від Й. С. Баха» (3 жовтня), проект київської клавесиністки Наталії Сікорської, де, крім бахівського музичного бароко, прозвучить також барокова українська поезія (Сковорода, Баранович, Мазепа) у виконанні Олександра Рудька. В такий спосіб ініціатори вечора намагатимуться представити ідею цілісності європейського та українського бароко. Монографічну програму із творів Ігоря Стравінського готує Національний духовий оркестр України, за диригентським пультом якого стоятиме Володимир Рунчак (16жовтня). «Три Прометеї» — так називається концерт філармонічного симфонічного оркестру під орудою Миколи Дядюри, присвячений прометеївській темі у творчості Бетховена, Скрябіна і Станковича. Варто згадати й проект одного з наймолодших штатних солістів філармонії, піаніста Антонія Баришевського «Олів’є Мессіан. Двадцять поглядів на Ісуса-немовля», який відбудеться 10 грудня.

Не варто пропустити концерти капели Capella Cracoviensis з Польщі (27 вересня) і ElysйeQuartet з Франції (25 жовтня), виступи гітариста Воїна Косіча із Сербії, який 7 грудня  відкриє Міжнародний гітарний фестиваль, та Даніеля Рьона (скрипка) з Німеччини разом з Київським камерним оркестром (17 січня), концерти струнного квартету QuartettodiCremona з Італії (23 травня), знаменитого віолончеліста Харі Хоффмана зі США (24 травня) та улюбленої киянами грузинської піаністки Елісо Вірсаладзе 25 червня.

Вперше за кілька останніх років у Колонному залі ім. М. Лисенка виступить всесвітньо відомий український бас Анатолій Кочерга (на фото). У його виконанні та Алли Родіної (сопрано) в супроводі Філармонічного симфонічного оркестру прозвучить Чотирнадцята симфонія Дмитра Шостаковича (14 грудня).

Окремим блоком репертуару традиційно є джазові концерти. Їх функція, за словами керівництва філармонії, інколи перевершує сама себе: часто так буває, що людина вперше потрапляє до філармонії саме на джаз, а після цього вже приходить і на класику. Серед найцікавіших джазових проектів — MoonlightSerenade за участю джаз-бенду оркестру військово-повітряних сил США (20 жовтня), Symphojazz, проект Національного ансамблю солістів «Київська камерата», де в ролі соліста — українсько-французький піаніст Дмитро Найдич (2 червня), спільний концерт піаніста і композитора із Франції Венсана Буржекса та біг-бенду Олексія Вікулова (3 квітня).

Отже, залишаючись традиційною в сенсі структури і напрямків своєї діяльності, поєднуючи абонементні концерти з оригінальними мистецькими проектами, Національна філармонія дещо змінює акценти своєї репертуарної політики.

Олеся НАЙДЮК
Газета: 
Рубрика: