Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Ла Скала» ділиться секретами

Бесіда «Дня» із президентом Академії легендарного театру — П’єром Андреа ШЕВАЛЛАРДОМ (Мілан)
15 березня, 2013 - 10:53
ПРЕЗИДЕНТ АКАДЕМІЇ ТЕАТРУ «ЛА СКАЛА» П’ЄР АНДРЕА ШЕВАЛЛАРД І СПІВРОБІТНИК ІТАЛІЙСЬКОГО ІНСТИТУТУ КУЛЬТУРИ В УКРАЇНІ СЕМЕН КУМУРЖІ ОБГОВОРЮЮТЬ ПІДСУМКИ ПРОСЛУХОВУВАННЯ СТУДЕНТІВ НМАУ / ФОТО НАДАНО ІТАЛІЙСЬКИМ ІНСТИТУТОМ КУЛЬТУРИ В УКРАЇНІ

«День» у № 31 (2013 р.) вже повідомляв про те, що вперше на київській сцені відбувся гала-концерт солістів Академії театру «Ла Скала». Цей вечір став подією в культурному житті нашої столиці. Почесними гостями були світова зірка Лучана Серра (сопрано) і прекрасний диригент Марко Гуїдаріні. Разом із хором і музикантами Симфонічного оркестру Національної опери України виступали солісти академії — тенор Джехеуї Квон, сопрано Франческа Руоспо і баритон П’єро Терранова, які виконали твори Моцарта, Пуччіні та Верді. А за день до концерту в Національній музичній академії України відбулись прослухування студентів вишу, які бажають продовжити своє навчання в легендарному Театрі «Ла Скала». Директор Італійського інституту культури Нікола Франко Баллоні підкреслив: «Ми хочемо відродити практику стажування найталановитіших молодих українських оперних співаків у Мілані, як це було в 1960—1970-ті роки». Після імпровізованих іспитів та концерту «День» поспілкувався з президентом Академії театру «Ла Скала» П’єром Андреа Шеваллардом, який поділився враженнями від прослухувань, розповів про свій престижний навчальний заклад і про майбутні спільні проекти між нашими країнами.

— Розкажіть про вашу академію сьогодні. Чим вона відрізняється від Школи вихованців «Ла Скала», заснованої ще в 1950-ті легендарним Артуро Тосканіні?

— Вокальна школа Театру «Ла Скала» народилась у післявоєнні роки, коли з’явилась необхідність у створенні «кузні» молодих оперних артистів, щоб залучати студентів до участі у спектаклях театру. До речі, тоді вистави проводили одночасно на двох сценах: «Гранде Скала» («Велика Скеля») і «Піккола Скала» («Мала Скеля»), яка слугувала для постановок творів стилю бароко — як опер початку XVIII століття, так і сучасних. Сьогодні наша академія — це навчальний заклад, який пропонує учням пройти курси підвищення кваліфікації для всіх спеціальностей, пов’язаних із театральним мистецтвом. Особлива увага приділяється традиційним дисциплінам — оперному співу і хореографії. Наші студенти проходять курс підготовки, в якому виступи на сцені «Ла Скала» є завершальним етапом у їхньому навчанні. Адже шлях удосконалення поєднує багато складових (молоді виконавці поступово засвоюють знання, необхідні для обраної професії, відточуючи свою майстерність).

— Чому з чотирьох відділень — музика, хореографія, сценографія і менеджмент — найпопулярнішими серед іноземних студентів є уроки вокальної майстерності?

— Справді, в нашій академії найбільш запитаним серед іноземців є саме оперний вокал. Студенти прагнуть здобути музичну освіту саме в Італії як із мовних причин, так і керуючись багаторічними музичними традиціями нашої країни. Думаю, не варто нагадувати, що практично половина оперного репертуару, представленого на сценах оперних театрів світу, виконується італійською мовою і що провідними композиторами XIX століття були саме італійці!

Усі великі співаки, навіть ті, які від природи наділені незрівнянним талантом, ніколи не змогли б зробити кар’єру без освіти, безперервної праці, допомоги хорошого агента і підтримки керівництва театру, яке в тебе вірить із перших кроків

Сьогодні «Академія удосконалення оперних співаків» є гордістю Академії театру «Ла Скала». Її було створено 1997-го знаменитим диригентом Ріккардо Муті під керівництвом Лейли Генджер як продовження традиції Школи вихованців «Ла Скала», заснованої 1950 року відомим маестро Артуро Тосканіні (якого називали «неперевершеним королем диригентської палички»), задля збереження італійської оперної спадкоємності поколінь.

— Щоб потрапити на стажування до Мілана, треба пройти кілька відборів. Нещодавно в Києві відбулись прослуховування студентів-старшокурсників Національної музичної академії України ім. П. Чайковського. Ваші враження від молодих співаків і кого ви відібрали? Які у них шанси пройти екзаменаційне «сито» (адже на рік ви набираєте лише 10—12 осіб, а змагаються за навчальний грант тисячі вокалістів із різних країн світу). Коли треба скласти іспити?

— Знаючи про багаті музичні традиції України і про високий рівень музичної освіти, ми очікували знайти в Києві талановитих молодих співаків із чудовими музичними здібностями і вокальною підготовкою — і справді на прослуховуванні в НМАУ відкрили для себе багато цікавих талантів. Нині разом із директором Італійського інституту культури в Україні Нікола Франко Баллоні розглядаємо можливість запрошення кількох ваших молодих виконавців до Мілана. На прослуховуванні дуже яскраво виступило чимало вокалістів, але, на мій погляд, кілька з них мають шанс успішно скласти іспити і бути зарахованими на наш дворічний курс навчання. В середині липня в Мілані відбудуться вступні іспити, а фінальним етапом для тих, хто вступив, стане виступ на сцені «Ла Скала», але це буде тоді, коли вони повністю пройдуть курс навчання в нашій академії.

— Італійська вокальна школа — визнаний бренд, а Італія — батьківщина опери як жанру, але останніми роками «пальму» першості в цьому мистецтві впевнено тримає Німеччина (третину світових прем’єр ставлять у цій країні). Чи можна говорити про те, що мода на оперу поступово в Італії відходить?

— Сьогодні опера в Італії переживає період кризи, як і інші сфери діяльності (скорочення фінансової підтримки з боку держави не компенсується приватними капіталовкладеннями, як прогнозувалось останніми роками). Німеччина завжди славилась великою кількістю театрів та оркестрів, які є центром культурної діяльності цієї країни, і квитки на вистави там завжди продають за доступною ціною. Ні для кого не секрет, що в Італії оперні театри і концертні агентства не користуються таким самим попитом широкої публіки, оскільки часто вартість квитків — невиправдано висока. Звісно, належне фінансування системи освіти і сфери мистецтва сприяло б підвищенню інтересу до театрів серед молоді, а опера стала б менш елітарною. Але говорити, що опера в Італії нині не популярна, я не можу.

— Навчання в академії розраховане на два роки. Ваші підопічні не лише удосконалюють свій вокал і акторську майстерність, але й поглиблено вивчають італійську мову. Платять самі студенти за навчання чи країни, які направили їх на навчання?

— Наша академія — приватна установа, і, незважаючи на всі труднощі, останнім часом ми докладали всіх зусиль, щоб курси підвищення кваліфікації могла відвідувати талановита молодь, незалежно від платоспроможності учнів. Нам це вдавалося завдяки підтримці державних органів, спонсорів, окремих меценатів і дипломатів (країн, акредитованих в Італії), щоб вони (періодично) надавали відібраним співакам стипендії для навчання в Італії. Але я не можу приховувати, що в майбутньому студентам, можливо, доведеться самостійно оплачувати курси, оскільки світова економічна криза вносить свої креативи.

— Багато років не реалізовується мрія багатьох українських співаків, які вже працюють в оперних театрах, щоб, наприклад, на базі Національної опери України проводити майстер-класи викладачів вашої академії. На ваш погляд, це питання можна вирішити в найближчому майбутньому?

— Ми розглядаємо можливість розширення наших освітніх проектів в Україні. Приміром, нещодавно робили спільний проект з оперним театром Бухареста. Наша мета — організувати курси удосконалення для виконавців Національної опери України, в якій нас так тепло і сердечно прийняли. У найближчому майбутньому наші викладачі — насамперед, сопрано Лучана Серра  — готові знову приїхати до Києва, аби поділитися своїми знаннями. Ми обговорювали з директором театру Петром Чуприною і з послом Італії в Україні Фабріціо Романо механізми вирішення цих питань.

— Чи слідкуєте ви за своїми вихованцями, чи допомагаєте (попервах) знайти свого імпресаріо?

— Звичайно ж, ми допомагаємо нашим студентам із підготовкою до їхньої професійної кар’єри, надаємо їм можливість виступати. По суті, ми є їхніми першими імпресаріо. До того ж наша сцена і перший публічний виступ дозволяють студентам заявити про себе перед агентами, які в майбутньому допоможуть їм продовжити їхній професійний шлях. Як би там не було, наприкінці курсу випускники залишаються на зв’язку з «отчим домом» і з Театром «Ла Скала», який часто запрошує їх взяти участь у різних постановках сезону.

— Зірка сьогодні — це такий собі «проект», розкручений у ЗМІ, чи такі самородки, як, скажімо, Енріко Карузо, Марія Калласс або Лучано Паваротті самі проб’ють шлях на провідні сцени світу? Що, по-вашому, важливо знати молодій людині, яка мріє зробити блискучу кар’єру в театральному світі?

— Усі великі співаки, навіть ті, які від природи наділені незрівнянним талантом, ніколи не змогли б зробити кар’єру без освіти, безперервної праці, допомоги хорошого агента і підтримки керівництва театру, яке в тебе вірить із перших кроків. Усе, що я можу порадити молодим артистам — це, передусім, зміцновати свою вокальну й артистичну підготовку в школах удосконалення при театрах. У них можна було б на перших порах виступати, починаючи свій шлях із другорядних ролей, концертної діяльності та конкурсів. Вони допомагають відточити майстерність, а також сценічну і музичну експресивність.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: