Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Летючий Голландець» під українським прапором

Гастрольне турне Донбас Опери виходить на фінішну пряму
26 вересня, 2013 - 10:23
ФОТО НАДАНО ЛІТЧАСТИНОЮ ДОНБАС ОПЕРИ

Нагадаємо, прем’єра одного з найскладніших творів Ріхарда Вагнера відбулася 8 грудня 2012 р. в донецькій Донбас Опері, а в нинішньому сезоні «Летючого Голландця» вже побачили поціновувачі високого мистецтва Одеси та Львова. На черзі — столиця.

ЮВІЛЕЙ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЗНАЧЕННЯ

Гастролі Донбас Опери проходять в рамках «Року Вагнера» — всесвітнього святкування 200-річчя від дня народження композитора. У німецькомовному просторі лише цього сезону твори Вагнера було поставлено понад тисячу разів.

— Внесок Вагнера у розвиток світового оперного мистецтва важко переоцінити. Він зробив поворот у розвитку опери: від номерної структури, коли на сцену виходять і співають арію, дуетом або ансамблем, до музичної драми. Вагнер також відомий як реформатор музичного мистецтва. І не тільки внеском у розвиток гармонії, фактури, інструментовки, а й своєю нескінченною мелодією, яка постійно переливається з одного емоційного стану в інший», — говорить заслужений діяч мистецтв України, диригент Національної опери Герман МАКАРЕНКО.

Основне місце святкувань — Лейпціг, звідки Вагнер родом. Окрім музичних подій, там заплановано і відкриття пам’ятника авторові «Летючого Голландця».

МОРЕ НА СЦЕНІ

Опера «Летючий Голландець» розповідає про проклятого мандрівника та жіночу вірність. Саме на роль головної героїні змістила акценти української постановки режисерка з Берліну Мара Курочка. На її думку, розгубленість, безпритульність і нерозуміння життєвого шляху якнайкраще характеризують наш час.

Класичні декорації, серед яких дев’ятитонна палуба корабля, режисерка поєднала з новими технологіями. Завдяки 3D-ефектам на сцені створюється ілюзія штормового моря, а примари здатні злякати вразливих глядачів.

До речі, цікаві й вигадливі декорації — тенденція багатьох європейських постановок Вагнера цього сезону. У Зальцбурзі під час постановки «Мейстерзінгерів» на сцені лежать декілька гігантських книг. Однак задуми Мари Курочки — корабель і величезний якір, що спускається на сцену, — вражають анітрохи не менше.

«Те, що зробила Донбас Опера — це знакова культурна подія року, яка заслуговує на увагу не лише в Україні, — вважає Герман Макаренко. — З такими постановками ми входимо в загальноєвропейський культурний простір і демонструємо свій високий потенціал в інтерпретації кращих зразків художньої культури».

Гастролі опери «Летючий Голландець» відбулися завдяки підтримці Посольства Німеччини в Україні й фінансуванню групи СКМ Ріната Ахметова. В СКМ упевнені, що проекти на кшталт «Летючого Голландця» важливі для держави не менше, ніж модернізація виробництва або сплата податків.

— Після прем’єри опери в Донецьку ми обговорювали дві можливості — організацію гастролей за кордоном або в Україні. І після дуже короткого обговорення рішення було прийняте на користь гастролей найбільшими театрами країни. Культура — це найважливіша мова. І коли різні регіони говорять нею, виникає дивне розуміння один одного без слів, — розповіла директор зі зв’язків з громадськістю та комунікацій групи Наталя ЄМЧЕНКО.

МОДЕРН ТА КЛАСИКА

Режисерці, сценографам і художникам, які працювали над постановкою «Летючого Голландця», вдалося об’єднати нові віяння зі строгістю вагнерівських мотивів.

«Традиційне бачення опери вже нецікаве, вона може сприйматися як нафталін. Чистий модерн дуже часто буває небезпечний. Люди приходять до опери з певними очікуваннями, і надмірний мінімалізм їх відлякує. Тут було знайдено консенсус», — розповідає Олеся Алексєєва, соліст Національної опери.

Гастрольний тур «Летючого Голландця» розпочався в Одесі. 6 і 7 вересня старий оперний театр країни приймав акторську трупу з 300 чоловік і значні декорації. Одеситів, що розкупили квитки на обидві вистави, масштабне видовище вразило — як і львів’ян, котрі аншлагами зустріли постановку 12 і 13 вересня. А столичним театралам оцінити режисерський задум Мари Курочки та його реалізацію належить 27 і 28 вересня в Національній опері.

У п’ятницю головні партії виконають: Голландець — Андреас Макко (Німеччина), Зента — Леся Алексєєва (Національна опера України), Ерік — Давид Йім (Німеччина), Даланд — Вальтер Фінк (Австрія, Віденська опера). Диригент — Михайло Синькевич (Маріїнський театр, Санкт-Петербург).

В суботу головні партії виконають: Голландець — Штефан Штолль (Німеччина), Зента — заслужена артистка України Тетяна Плеханова (Донбас Опера), Ерік — Віталій Козін («Донбас Опера»), Даланд — заслужений артист України Юрій Алексєйчук («Донбас Опера»). За диригентський пульт стане народний артист України, головний диригент «Донбас Опери» Василь Василенко.

Наталя БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: