Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Містичний кросворд

Львівське видавництво «Піраміда» видало новий роман Володимира Даниленка «Кохання в стилі бароко»
15 жовтня, 2009 - 00:00

Життя — це багато вистав, які відбуваються одночасно на різних сценах. Про це подумалось, коли перегорнула останню сторінку роману «Кохання в стилі бароко». І справа навіть не в сентенціях лівого філософа Гі Ернеста Дебора, який у своїй праці «Суспільство спектаклю» пояснив, що за умов економічного виживання великого капіталу люди вимушені грати ролі, які їм нав’язують власники цього капіталу. А вистава стає нічним кошмаром уярмленого суспільства, яке не може і не хоче вирватись із цього сну.

Цей містичний детектив Володимира Даниленка, написаний у формі кросворду, показує історію України як сон, з якого іноді пробуджується наше суспільство. Сюжет у «Коханні...» закручений за класичними законами детективного роману. До успішного київського архітектора Валерія Колядевича звертається молода вдова Юлія Маринчук із проханням розплутати загадку, яку залишив після смерті її чоловік. Ця загадка криється у кросворді, запитання якого пов’язані з архітектурою, ландшафтом і відомими киянами. Розкидані в різні епохи, події й люди в романі охоплюють тисячолітню історію Києва і всієї України. Ось зображено колоритного молодого канцеляриста, що з хабарами, закупленими коштом міської казни, їде до боярина Івана Кобиліна, аби той замовив слово московському царю і врятував від суду війта Ждана Тадрину, який у 1677—1687 роках очолював Київський магістрат. Ось відомий комерсант Леонід Родзянко після скидання на картах київської ворожки спродує свої доходні будинки і емігрує до Америки, врятувавши життя і капітали від більшовицької революції 1917 року. Ось молодий Олександр Архипенко, закоханий у зрадливу натурницю Агнесу Баб’як, ліпить пародію на свою кохану і відкриває новий напрям у скульптурі.

Українські гетьмани, шляхта, буржуазія, священики, міщани проходять перед читачем, наче калейдоскоп історичної кінохроніки. І в цій фрагментарності за пишними декораціями минулого і сучасного Києва, скроєними за лекалами необароко, ніби взятими з філософії іспанського філософа Хав’єра Роберта де Вентоса, відчувається та духовна напруга і передчуття кінця світу, які панували під завісу ХХ століття.

Відштовхуючись від барокової традиції, Володимир Даниленко поєднує інтелект і чуттєвість, театральність і реальні історичні факти, науковий аналіз і містику. І в цьому поєднанні сучасне і минуле України постає, як ефемерний сон, що переходить у не менш ефемерну реальність.

Крок за кроком, розгадуючи кросворд молодої вдови, архітектор Колядевич підходить до загадки смерті художника Олександра Мурашка, якого у 1919 році застрелив, недалеко від його будинку на Лук’янівці, більшовицький патруль. Із розкритої ним історії з’ясувалося, що раз у сто років смерть в образі молодої жінки приходить, щоб забрати найталановитішого чоловіка. Саме так за сюжетом роману сталося з художником Олександром Мурашком і його натурницею — загадковою дівчиною в червоному капелюшку. До останньої сторінки роману тримає Володимир Даниленко інтригу, ким була насправді Юлія Маринчук, бурхливий роман із якою пережив архітектор Валерій Колядевич.

Відтак поєднання детективу, містики, історичного і любовного роману перетворює «Кохання в стилі бароко» у цікаву прогулянку вечірніми вулицями старовинного Києву вглиб віків.

ДОВIДКА «Дня»

Володимир Даниленко — автор книжок прози: «Місто Тіровиван», «Сон із дзьоба стрижа», «Газелі бідного Ремзі», критики та есеїстики «Лісоруб у пустелі»; автор антологій сучасної прози «Квіти в темній кімнаті», «Опудало», «Вечеря на дванадцять персон», «Самотній пілігрим»; лауреат Літературного конкурсу гумору й сатири у Філадельфії (1999 р.), літературних премій імені Івана Огієнка (1999 р.), «Благовіст» (1999 р.), лауреат журналу «Кур’єр Кривбасу» (2005), лауреат Першого всеукраїнського конкурсу радіоп’єси (2007 р.); на Всеукраїнському книжковому форумі, присвяченому Дню незалежності, книжка Володимира Даниленка «Сон із дзьоба стрижа» визнана кращою прозовою книжкою 2007 року. Твори автора перекладалися німецькою, англійською, японською, польською, російською мовами.

Ганна ЛОБАНОВСЬКА
Газета: 
Рубрика: