Із глибини віків промовляє до нас голос органу. Ще в VII століттi цей інструмент з’явився в Європі: разом із хором він супроводжував богослужіння в католицьких костьолах, а в XVII ст. набув сучасного вигляду. В Україні орган найчастіше використовується як концертний інструмент, лише у західному регіоні він звучить під час церковної служби. Фестивалі та конкурси органного мистецтва відбуваються як на Заході, так і на пострадянському просторі, в Україні...
У концертній програмі органістки Ірини Харечко також прийняли участь: піаністка Тетяна Войтех та віолончеліст Іван Кучер. Вечір відкрила Соната №1 Й. С. Баха у виконанні дуету піаністки та віолончеліста. Ще один твір Баха — «Токката та фуга ре-мінор» органістка Ірина Харечко виконала сольно. Концертний зал наповнило поліфонічне звучання органу, яке вражає своїм могутнім диханням: адже цей інструмент цілком здатний замінити цілий оркестр. Мелодія фуги нагадувала передзвін церковних дзвонів, і є своєрідною візитною карткою органу та загально визнаним в усьому світі музичним шедевром.
У виконанні Харечко прозвучав ще один твір великого німецького композитора «Пастораль». У концерті прозвучали також дуети органу з іншими інструментами. Ірина Харечко разом із Іваном Кучером виконала проникливе «Адажіо з варіаціями» італійського композитора кінця XIX — початку XX ст. Отторіно Респігі. Сподобався слухачам виступ Ірини Харечко (орган) та Тетяни Войтех (фортепіано). У їхньому виконанні дещо по-новому прозвучали відомі «Ноктюрн» та «Весільний марш» Фелікса-Бартольді Мендельсона (до п’єси У. Шекспіра «Сон літньої ночі»). Шкода, що у столичних концертних залах не так часто можна почути дует органу та фортепіано. Перекладення відомого твору німецьких авторів прозвучало більш ніж екзотично: адже у XIX ст., яке ознаменувалося розквітом фортепіанного мистецтва, було написано небагато творів для органу. Лише наприкінці XIX — початку ХХ ст., у часи загального захоплення старовиною, композитори знов звернулися в своїй творчості до органної музики, тоді ж було створено ряд перекладень творів композиторів-романтиків для фортепіано та гармоніуму (портативний орган).
Вечір органістка завершила «Фантазією та фугою» Ференца Ліста на тему з опери Джакомо Мейербера «Пророк» (це протестантський хорал «Прийдіть до нас до джерела чистої води напитися» — масштабний за задумом та технічно складний духовний твір, в крещендо якого можна почути характерні голоси органу). Під час концертної програми цікаво було спостерігати за публікою, серед якої, як це не дивно, чимало молодих людей. Органна музика має гіпнотичний вплив на слухача, вимагає особливого сприйняття та залишає незабутнє враження. Адже звучання органу — це не просто музика, — це філософія звуків, яка переконує нас у могутності та нескінченності Всесвіту.
Цей концерт, презентований Харечко став своєрідним історичним екскурсом у світ органної музики: від епохи класицизму до ХХ століття. Гра Ірини вирізняється високим професійним рівнем, артистизмом та тонким відчуттям стилю епохи музики, яка виконується. Органістка виступає із сольними програмами, у складі ансамблів, як акомпаніатор, зокрема, з відомим українським сопрано Ольгою Басистюк, iз Наталією Лавринюк (мецо-сопрано), ансамблем мідних духових інструментів «Київ-Брас» та іншими. На думку Ірини Харечко, у Національному будинку органної та камерної музики умови сприятливі для експерименту: тут чудова акустика залу та є трьох мануальний орган, який знаходиться в гарному стані.
ДОВIДКА «Дня»
Ірина Харечко — дипломант Конкурсу камерних ансамблів у Санкт-Петербурзі (Росія), закінчила Київську консерваторію по класу органу та по класу фортепіано. Органістка постійно вдосконалює виконавську майстерність, пройшла майстер-класи у відомих європейських музикантів: Ф. Клінди (Чехія), Й.Трумера (на батьківщині музиканта — в Австрії), Б. Біллетера (Швейцарія), Х. Круммахера та Х. Метсбера (Німеччина).
У 1996 році Ірина Харечко захистила європейський диплом соліста- органіста під керівництвом професора Дороті де Рой (Нідерланди). Вона приймала участь у фестивалях органної музики у Кракові (Польща), а також в Україні — у Сумах та Ялті. Молода українська органістка побувала із гастролями в Німеччині, Польщі, Австрії, у Нідерландах, Бельгії, в Росії та по містах України. Нещодавно Ірина Харечко повернулася разом із Київським cимфонічним оркестром та Хором (диригент та художній керівник — Роджер МакМеррін) з гастролей країнами Центральної Азії.