УКРАЇНЦІ — В МЕТРОПОЛІТЕН-ОПЕРА
У Нью-Йорку широко рекламувалася прем'єра опери Пуччині «Аделія», що відбулася 11 листопада в Карнегі-хол, а постанову здійснено в знаменитому на весь світ Метрополітен-опера. Дві ролі цієї опери виконують українці — Паул Плішка (бас) і Стефан П'ятничко (баритон).
Плішка — американець українського походження, провідний співак Метрополітен-опера з 1967 року. Широковідомий шанувальникам цього жанру як виконавець головних ролей в «Аїді», «Отелло», «Лючія де Ламермур» тощо. Він — лауреат американської музичної премії Греммі (1988) за альбом класичної музики. Паралельно виступає у провідних операх Європи. Не забуває своїх національних коренів.
Тридцятишестирічний соліст Стефан П'ятничко народився на Тернопільщині, випускник (1987) Львівської консерваторії. У Європі дебютував 1996 року на сцені Віденської опери, потім виступав в оперних театрах Австрії, Балтимора (США), до 2002 року заангажований у Сан-Франциско. І ось — виступ у Нью-Йорку — знай наших!
АМЕРИКАНСЬКЕ ТРІО БАНДУРИСТІВ
Українській культурі вдома і тут, на Американському континенті, добре відоме ім'я Григорія Китастого — бандуриста і композитора з Полтавщини, який був керівником всесвітньо відомої капели бандуристів, яка майже повним складом у повоєнні роки емігрувала спочатку в Європу, потім — у США (Детройт).
Майже 50 років успішних гастролей в Америці і Європі. Виросло друге покоління, що продовжує справу батьків, у тому числі і син Григорія — Юліан Китастий. Сьогодні Юліан — мистецький керівник Школи кобзарського мистецтва і керівник експериментального тріо бандуристів у Нью-Йорку, яке виконує класичний для цього інструменту репертуар у новій обробці. У середині листопада тріо бере участь у концерті «Старовинні українські пісні в сучасному виконанні», що відбудеться в Українському інституті Америки (Нью-Йорк) у рамках фестивалю «Урожай», — українська пісня сьогодні. І до слова, організатор і учасник цього фестивалю — мистецька група «Яра», що входить до складу відомого театралам експериментального театру Ля-Мама, керівником якого є Вірляна Ткач — українка, яка народилася в Америці. Інтернаціональний склад групи «Яра» завдяки Вірляні пропагує серед англомовних американців українське мистецтво (поезію, пісні, музику). «Яра» — неодноразовий учасник Київського театрального фестивалю «Березілля».
ХОРЕОГРАФ МАРТИНЮК — ЛАУРЕАТ ПРЕСТИЖНОЇ АМЕРИКАНСЬКОЇ ПРЕМІЇ
Нюша Мартинюк — українська американка, нині професор танцю в коледжі Оберлін (штат Огайо), співвласник компанії модерного танцю. 26 років працює Мартинюк у царині Терпсихори. А розпочала з вивчення українського танцю, якого навчив її батько. За її висловом, до цього часу вона як хореограф використовує елементи нашого запального танцю у своїх постановках, котрі і відмітило як найкращі журі премії мистецтв Клівленда (штат Огайо).
ФРАНЧУК ТА ВИСТАВА «ІДІОТ» ДОСТОЄВСЬКОГО У НЬЮ-ЙОРКУ
Київські театрали пам'ятають виставу «Метаморфози», яка не сходить зі сцени театру протягом 10 років і яку здійснив режисер Анатолій Франчук. Знайоме це прізвище й одеситам. В Одесі теж залишились постановки Франчука. А сьогодні наш земляк готовий називати себе громадянином світу. З 1994 року проживає і працює як театральний режисер у Нью-Йорку у своєму, створеному ним разом із колегою, московським актором Стасом Классеном, «Арттеатрі». У цьому театрі він здійснив постановки Чехова й Островського (за останні чотири — п'ять років). А паралельно як режисер підробляв у Мадриді, Стокгольмі, Москві, Новокузнецьку.
У кінці року, можна сказати й іншими словами, в кінці тисячоліття, Франчук представляє театралам столиці світу — у Нью-Йорку виставу-інсценізацію роману Достоєвського «Ідіот», бо вважає його не тільки класичним, а й сучасним у художньому аспекті. Переклад англійською мовою повний, у тому числі й прізвищ, оскільки вони несуть, на його думку, змістове навантаження. Тому князь Мишкін буде Майсі, а Лебєдєв — Своні. Режисерові легко працювати з американськими акторами, враховуючи їхню готовність виконувати вказівки постановника. «За дві репетиції з ними досягаєш того, чого з нашими — за два місяці», — каже він.
І зауваження із приводу: Франчук розпочинав свою театральну освіту в Києві на курсі учня Олеся Курбаса — Верхадського. Але тут, за інерцією, всі вихідці із колишнього Союзу — рашен піпл. До них відносять і наших сучасників, не кажучи вже про класиків — Бортнянського, Чайковського, Стравінського, Козловського та інших, чий талант розквітнув чи з'явився в Україні. Тому поправки і повторення з приводу «хто звідкіля родом» — нам на користь.