Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Насильству ніколи не подолати Мистецтво»

Міжнародний музичний фестиваль “Оdessa Сlassics” уперше відбувся за межами Одеси
15 червня, 2022 - 11:23

Завершилась провідна культурна подія у галузі класичної музики – VIII Міжнародний музичний фестиваль “Odessa Classics 2022”. Його вперше було проведено поза межами Одеси, адже нині Україна веде важку боротьбу проти російської навали за захист демократичних цінностей та своє право на свободу. У проведенні фестивалю надали підтримку Естонія, де з 31 травня по 4 червня відбувся старт фестивалю, та Греція, де 9-13 червня відбулась основна частина “Odessa Classics”.

Стартував фестиваль в Таллінні, що вже 25 років поспіль є побратимом Одеси, концертом за участі Даніеля Хоупа – артиста-резидента фестивалю “Odessa Classics”, Олексія Ботвінова та Естонського національного симфонічного оркестру під керівництвом Оларі Елтса. Присутні в Естонській концертній залі могли насолодитись VII симфонією культового українського композитора, народного артиста України, лауреата Шевченківської премії Валентина Сільвестрова, а також п’єсою «Кант пам'яті Бенджаміна Бріттена» естонця Арво Пярта – одного із найбільш виконуваних композиторів у світі.

Першого червня, у Міжнародний день захисту дітей, брати Роман та Олександр Федюрко (11 та 14-літні українці-вундеркінди) дали благодійний концерт на Таллінському пісенному фестивалі. Другого червня Майкл Гуттман, Цзин Чжао та Олексій Ботвінов виступили в Центрі Арво Пярта, що розмістився в містечку Лауласмаа в парафії Ляане-Хар'ю за 35 кілометрів на захід від Таллінна.

Третього червня фестиваль переїхав до Тарту, де в музичній школі Хейно Еллера виступили Олексій Ботвінов та 23-річний Ганс Крістіан Аавік - естонський скрипковий талант і цьогорічний переможець конкурсу імені основоположника данської композиторської школи Карла Нільсена, що проходить під патронатом Королеви Данії Маргрете ІІ у місті Оденсе. До речі, першу премію цього конкурсу Крістіан Авік розділив з 17-річним українцем Богданом Луцем - кожен отримав по 12 000 євро, смичок Ульфа Ерікссона та Дункана Емка, компакт-диск із записом Odense Symphony на лейблі Orchid Classics, а також низку сольних виступів із провідними скандинавськими оркестрами.

В Естонії партнерами фестивалю виступили Естонський національний симфонічний оркестр та давній друг фестивалю Меліс Кубітс - голова Фонду культурного партнерства. А кошти на “Odessa Classics Tallinn” було зібрано представниками приватного сектору у розмірі 40 тис. євро, до яких мерія Талліна додала 5 тис. євро. Крім того, головний диригент Естонського національного симфонічного оркестру Оларі Ельц підтвердив, що під час благодійного концерту було зібрано понад 73 тисячі євро на підтримку України.

В Греції ж організацію фестивалю підтримали Міністерство культури і спорту та Державна консерваторія міста Салоніки (художній керівник Юліс Пападопулос). Художнім консультантом фестивалю “Odessa Classics” та відповідальним за його організацію в Греції став скрипаль і композитор Сімос Папанас, концертмейстер Салонікського державного оркестру.

Міністр культури і спорту Ліна Мендоні так обґрунтовувала рішення про стовідсоткове фінансування фестивалю в Греції: «Російське вторгнення було спрямоване не лише на українську державу, але й серйозно обмежило доступ громадян до художньої творчості, яка є опорою свободи та процвітання. З моменту як стало ясно, що організація фестивалю в Одесі цього року стала неможливою, грецький уряд через Міністерство культури і спорту вирішив запропонувати тимчасовий “притулок” важливому мистецькому заходу, розмістивши його в Салоніках... Насильству ніколи в історії людства не вдавалося подолати Мистецтво. Ми не дозволимо цього і сьогодні. Сподіваюся, це перший і останній раз, коли Одеський фестиваль шукає дім деінде. Ми з нетерпінням чекаємо повернення миру, щоб побачити фестиваль “Odessa Classics 2023” саме в Одесі".

Засновник та художній керівник Міжнародного музичного фестивалю “Odessa Classics” Олексій Ботвінов наголосив: “Для нас було дуже важливо, щоб традиція фестивалю не переривалася.. І нам це вдалось - і в Естонії, і в Греції. Виступи учасників фестивалю приймались бурями овацій! Концерт-відкриття фестивалю крім місцевих медіа транслював франко-німецький некомерційний культурний канал “Arte”, що транслюється у більшості країн Європи. При цьому ми використали кожну можливість на європейських сценах, щоб говорити про несправедливість, яку агресор творить проти держави і народу України”.

Він також відзначив символічність дружньої допомоги Греції в проведенні цього культурного заходу: «Підтримка фестивалю Грецією в цей непростий для України час є одним із найбільш зворушливих і змістовних культурних актів солідарності двох народів. Два століття тому одесити підтримали визвольну боротьбу греків, а сьогодні Греція протягує руку допомоги одеському фестивалю. В результаті ми стали ще ближчими, відкритішими та зрозумілішими один одному”.

За словами Олексія Ботвінова, найбільш емоційним став концерт з суперзіркою класичної музики Даніелем Хоупом, що відбувся в приміщенні історичної пам'ятки міста Салоніки, включеної до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. “Унікальна півторатисячна зала - давньовізантійська Ротонда (271 р.н.е.)... Мелодія Скорика на біс... Буря овацій та криків “Браво”... О, Боже! Сотня людей з українськими прапорами, що схопилися з місць, нескінченні крики “Слава Україні!”... До сліз... Я ніколи не забуду цей вечір у Салоніках. В такі хвилини розумієш, наскільки світ музики тісно пов'язаний з зовнішнім світом, з усіма його змінами за законом відзвуку, відлуння”, - ділиться враженнями засновник фестивалю.

Свіжі креативні організаційні ідеї, традиційне залучення провідних музикантів світового рівня, насичені концертні програми, величезний глядацький інтерес, надзвичайна увага преси, об'єднання зусиль громадських, бізнесових кіл, державних та муніципальних органів різних країн - це все свідчення великого успіху музичного фестивалю, проведення якого в умовах війни взагалі було поставлено під загрозу.

Фестиваль став потужним промоційним міжнародним майданчиком, своєрідним культурним фронтом, що допоміг активізувати інформацію про Україну та її боротьбу. А мета фестивалю - єднати Україну з Європою й презентувати українську культуру світові - була досягнута.

Ярослава Різникова, лауреат літературних премій ім.Г.Сковороди та І.Франка, фото надані авторкою
Рубрика: