Хіт-паради найкращих та найзнаменитіших кадрів, образів чи ролей складаються постійно. Але цього разу британська (вельми солідна, між іншим) газета «The Times» зробила дещо дійсно оригінальне: склала список 50 найбільш уславлених кінороботів. Офіційним приводом став вихід у світовий прокат підліткового блокбастеру «Трансформери» (режисер — Майкл Бей). Укладачі рейтингу керувалися такими параметрами:
1. Правдоподібність, тобто можливість побудувати подібний прилад із використанням уже існуючих технологій.
2. Краса: наскільки добре виконаний дизайн робота.
3. Небезпека: за цим параметром оцінювалася не тільки наявність зброї, але й бажання робота її використовувати.
4. Комічна цінність (саме так!): як роботи, що виконують у фільмах розважальну функцію, справляються зі своїми обов’язками.
Ось деякі найцікавіші позиції з цього «хіт-параду». Якщо країна виробництва не позначена спеціально, значить, це Америка.
50. Ендрю Мартін iз маловідомої стрічки «Двохсотрічна людина». Охарактеризований як чарівний андроїд, якому ніщо людське не чуже: він пускає гази і займається сексом. Правдоподібність: 8. Краса: 0. Небезпека: 0. Комічна цінність жартів такого рівня оцінена відповідно: 0.
49. Деріл, головний герой британо-американського фільму «Д. Е. Р. І. Л.» (1985 р.). Сюжет досить знайомий: молода подружня пара усиновляє знайденого в лісі хлопчика, який страждає частковою втратою пам’яті, але компенсує це масою інших талантів: відмінно вчиться, грає на піаніно, чемпіон iз бейсболу. Одним словом, настільки ідеальна дитина, що його названих батьків це починає насторожувати, і небезпідставно: виявляється, Деріл — робот, викрадений iз секретної військової бази. Головну роль зіграв 12-річний Баррет Олівер. Мелодрами про дітей-роботів були тоді ще в новинку, тож Олівер отримав нагороду «Сатурн» від Американської кіноакадемії наукової фантастики, фентезі та фільмів жаху як кращий молодий актор. Правдоподібність: 8. Краса: 0. Небезпека: 1. Комічна цінність: 0.
48. Твікі з науково-фантастичного «мила» «Бак Роджерс у ХХV столітті» (1979—1981). Голосом актора Крейдi Бланка, який озвучив Твікі у 29 епізодах, розмовляли сотні анімаційних персонажів, серед яких і герой пародії на «Бака Роджерса». Правдоподібність: 0. Краса: 0. Небезпека: 1. Комічна цінність: 10.
47. Родні з хітової мультиплікаційної казочки 2005 року «Роботи». Узагалі, тих Родні аж двоє: Молодший і Наймолодший, озвучені, відповідно, акторами-братами Вілом і Діланом Дентонами. Найкраща фраза стосовно цього персонажа: «У нього очі твоєї матері й ніс мого батька. Як добре, що ми змогли зберегти ці деталі!». Правдоподібність: 0. Краса: 1. Небезпека: 0. Комічна цінність: 9.
46. Престон — чи не єдиний собака-робот у всьому списку. З’являється в ляльковому мультфільмі видатного режисера Ніка Парка «Стрижка під нуль» (Велика Британія; відзначений «Оскаром» у 1996 р. як кращий короткометражний фільм). Якби в цьому рейтингу враховувалася ще й художня вартість образу, Престон, безумовно, опинився б у першій трійці як мінімум. У «Стрижці під нуль» незмінні герої Парка — голомозий майстер на всі руки Уоллес і його вірний друг, мовчазний пес Громіт — намагаються порятувати від Престона цілу отару безневинних овечок. Урешті-решт Престон скидає з себе собачу подобу і виявляється справжнім термінатором на чотирьох лапах; сам процес трансформації викликає просто гомеричний регіт, тож комічна цінність — 10, хоча насправді цей параметр просто зашкалює. Правдоподібність: 0. Краса: 0. Небезпека: 4.
45. Cі-3-ПО, балакучий золотавий андроїд iз виряченими очима із «Зоряних воєн». Став, вочевидь, справжнім прокляттям для британського актора Ентоні Деніелса, який усе своє життя його тільки і грає. Один iз небагатьох героїв усієї сексталогії, який ні з ким не б’ється, тож і рівень небезпеки — 0, а комічна цінність — 9. Правдоподібність і краса — по 3.
44. Макс 404 з фільму 1982 року «Андроїд», цікавого хіба що наявністю у ньому Клауса Кінскі. Великий німецький актор грає ексцентричного доктора Деніела, який разом iз Максом займається експериментами в галузі роботехніки. Зрештою, Макс закохується в жінку, що прилетіла на їхню космічну лабораторію і від того кохання почувається кепсько, починає робити дурниці. Сумний фінал для нього невідворотній: «Мегі, це мій останній шанс. Мене відключать, як тільки встане Кассандра. Доктор перетворить мене на поливальний пристрій для теплиці». Правдоподібність: 6. Краса: 2. Небезпека: 7. Комічна цінність: 0.
...
38. Марія з шедевру німого кіна «Метрополіс» (Німеччина), антиутопії, знятої геніальним Фріцом Лангом у 1927 році. Низька позиція цього персонажу знов-таки доводить хибність підходу, обраного британськими журналістами. У «Метрополісі» закладено стільки візуальних і драматургічних ідей, що він став свого роду моделлю для всього жанру кінофантастики, а образи з нього (зокрема, оживлення Марії) досі цитують у десятках фільмів та кліпів. Що ж до виконавиці ролі Марії — Бріджит Хелм, то ця, безумовно, видатна акторка насправді зіграла двох героїнь-антагоністок — цілком позитивну живу жінку та сконструйованого за її зовнішньою подобою антипода — механічну красуню. Остання є не просто роботом, а свого роду рукотворним демоном руйнування, який, опинившись в аристократичній частині Метрополіса — Райських Садах, — увергає всіх у справжнє божевілля. Для будь-кого, хто бачив фільм, наступні оцінки здадуться просто смішними. Правдоподібність: 0. Краса: 10. Небезпека: 8. Комічна цінність: 0.
37. Як на цій позиції опинилася Термінатрікс (офіційна назва Термінатор серія Х), убивця з «Термінатора-3: «Повстання машин», здогадатися неважко. Видатні якості Крістіанни Лоукен особливо добре помітні на початку фільму, коли вона у вбранні Єви прогулюється нічним Лос- Анжелесом. Про акторські здібності краще промовчати. Правдоподібність: 3 (?). Краса: 6. Небезпека: 10. Комічна цінність: 0.
36. Робот-поліцейський з раннього фільму Джорджа Лукаса «Thx-1138» (1971). Виявляється, до «Зоряних війн» Лукас знімав по-європейськи естетичне, вишукане кіно. Принаймні «Thx-1138» є однією з найкращих антиутопій 1960—1970-х років. Знайдений режисером образ механічних поліцейських надзвичайно вдалий: у щільних чорних костюмах, білих шоломах, iз довгими списами для катувань, у безпристрастних срібляних масках замість облич. Хоча їхня правдоподібність оцінена на 7, вона, безумовно, набагато вища — подібних правоохоронців, на жаль, досить легко можна отримати, зробивши декілька нехитрих маніпуляцій із живими людьми... Інші параметри: краса — 6, небезпека — 7, комічна цінність — 0.
35. Джоні 5 iз «Короткого замикання» (1986). Особисто для нас із братом цей фільм був на той час одним з наулюбленіших, надто ж через Джонні П’ятого — чарівливого робота-балясника з лазерними гарматами і відмінним почуттям гумору. Правдоподібність: 10. Краса: 0. Небезпека: 1. Комічна цінність: 8.
34. Мисливці з «Матриці» придумані непогано, такі собі перезбудженні кальмари, але надто вони все ж однотипні, невигадливі, та й таки трохи «комічної цінності» (0) їм не завадило б. Правдоподібність: 0. Краса: 9. Небезпека: 9.
33. Велетенські роботи з «Небесного капітана і Світу майбутнього» (2004) — то типово коміксові персонажі з ногами на шарнірах і казаноподібними головами. З’являються дуже ефектно, важко тупочучи і розносячи півміста на друзки. Правдоподібність: 0. Краса: 8. Небезпека: 10. Комічна цінність: 1, з останнім, утім, не згоден — ці машини дещо схожі на гвинтикових роботів iз радянських мультфільмів.
...
31. Бойові дроїди — електрифікована піхота «Зоряних війн». Бідолашні гинуть тисячами. Правдоподібність: 0. Краса: 8. Небезпека: 4. Комічна цінність: 8 (ось тут — погоджуюся, плюс-мінус 1 бал).
30. Оптімус Прайм («Трансформери») складається з робота — Оптімуса і причепа, який може розділятися на бойову платформу і всюдихід Ролер. Оптімус Прайм є носієм Матриці Управління, яка зберігає мудрість, накопичену Автоботами за багато мільйонів років. Матриця дає Прайму відповіді на нерозв’язані питання, допомагає керувати Автоботами в найважчих ситуаціях і боротися з тиранією проклятих Десептіконів. Чистісінька маячня, тож правдоподібність — 0, а ось чому краса — 10, незрозуміло. Небезпека: 10. Комічна цінність: 0.
...
28. Бішопа у «Чужих» (другий фільм циклу, 1986, режисер — Джеймс Кемерон) грає Ленс Хенрікссен. Грає не надто погано, тож за красу — 7. За небезпеку теж поставили 7, хоча насправді, коли він був роботом, то захищав людей, а ось коли з’явився в третіх «Чужих» як вчений, тоді вже був на боці поганих хлопців. Але ж то вже зовсім інша історія! Правдоподібність: 6. Комічна цінність: 1.
27. Андроїд Еш iз першого «Чужого» (1979, режисер Рідлі Скотт), майстерно виконаний Яном Хольмом, вдало прикидався своєю людиною, а насправді виявився електрифікованим гадом. Один iз найефектніших кадрів за його участі — коли голова Бішопа розмовляє майже окремо від тіла, примудряючися ще й паскудно хихiкати. Його внутрішню робочу рідину робили з молока. Правдоподібність (вочевидь, акторська): 6. Краса: 5. Небезпека: 10. Комічна цінність: 1.
26. Макс («Чорна дірка», 1979). Тут найкраще обмежитися цитатою з першоджерел. Ім’я робота V.i.n.cent розшифровується, як «Необхідна Централізована Вітальна Інформація». Ім’я B.о.b. означає «Біосанітарний батальйон», ім’я — S.t.a.r. говорить про те, що його володар — iз військ спеціального призначення. Що автори стрічки хотіли сказати ім’ям М. а. к. с., — відомо лише тільки їм. Правдоподібність: 4. Краса: 5. Небезпека: 9. Комічна цінність: 4.
25. Термінатор серія 1000 («Термінатор-2»). Роберт Патрік після того грав і військових, і спецназівців, з’являвся і в драмах, і навіть у казках. Але в пам’яті народу він усе одно лишився тим, чиє обличчя розтеклося по підлозі психіатричної лікарні. За те фільму «Оскара» і дали, врешті-решт. Правдоподібність: 2. Краса: 9. Небезпека: 10. Комічна цінність: 1.
...
22. Бюстгальтер Фемботс, який ефективно знищує ворогів, з’явився наприкінці 1990-х у фільмах про прихіпованого шпіона Остіна Пауерса, що являють собою пародію на всю бондіану разом узяту. Ідея такого приладу теж не оригінальна — запозичена з італійського науково-фантастичного фільму «Десята жертва». Правдоподібність: 1. Краса: 8 (вочевидь, йдеться про те, на що Фемботс надягається). Небезпека: 4. Комічна цінність: 10.
21. Клер Уеллінгтон («Степфордські дружини», 2004) — мабуть, найгламурніша позиція. Степфорд — це місто рожевих суконь, ідеальних дружин та щасливих чоловіків — така собі картинка з модного журналу 1950-х. Насправді ж ця тотальна ідилія — то втілення безумної ідеї господарки міста, Клер Уеллінгтон (Гленн Клоуз): вона таким чином хотіла вічно зберегти свою молодість і все, що з нею пов’язане. Тому переважна частина городян — біороботи, як, зрештою, і сама Клер. Але врешті-решт з’являється незапрограмована Ніколь Кідман і вчиняє бунт. Фінал для Клер сумний: вони разом з її чоловіком зламалися.
Правдоподібність: 7 (так, такі леді доволі часто трапляються в позаекранному житті). Краса: 6. Небезпека: 8. Комічна цінність: 2.
...
17. Жиголо Джо зі «Штучного інтелекту» Стівена Спілберга (2001) у виконанні Джуда Лоу — справжній красунчик, отож це мали оцінити на всі 10 (дали 9). Насправді, єдиний у цьому параді робот-спокусник. Правдоподібність: 7. Небезпека: 5 (якщо для жінок, то тоді — 10). Комічна цінність: 3.
16. Робот Роббі — це щось унікальне. З усього списку це єдиний насправді існуючий робот, не актор і не мультяшка. Дата і місце його народження — 1 липня 1955 року, студія «Метро-Голдвін Майер», місто Калвер, Каліфорнія, США. Зріст від народження — 229 см, вага — близько 150 кілограмів, вартість — 125000 доларів. «Батько» Роббі — американо-японський арт-дизайнер Роберт Кіношіта. Роббі дебютував у культовому космічному трилері «Заборонена планета» (1956), де літав у складі міжзоряного екіпажу аж на Альтаір. Його поява на відкритті виставки «Це завтрашній день» у лондонській галереї Вайтчеппел у тому ж році було розцінено критиками як перший прояв поп-арту в мистецтві. Роббі зробив гарну кар’єру: грав у знаменитому серіалі «Стар Трек», у чорній комедії «Сімейка Адамс», загалом — 22 ролі. Тож правдоподібність — 5, краса — 6, небезпека — 6, комічна цінність — 7. Справжня досконалість.
15. Мегагодзілла у «Годзіллі проти Мегагодзілли» (Японія, 1975). Стометровий динозавр-мутант мучив Японію ще з 1950-х. Отож люди врешті-решт побудували велетенського літаючого робота Мегагодзіллу, використавши генетичний матеріал його біологічного двійника. Битва була жорстокою, але, насамкінець, Мегодзілла відчула рідну душу, і, обійнявши вмираючого побратима, кинулася з ним у море. Правдоподібність: 1. Краса: 5. Небезпека: 10. Комічна цінність: 8.
...
12. Джоїдека («Зоряні війни: Прихована загроза», 1999) — досить спритна бойова машина, що вилітає з-за рогу тугою кулькою, розгортається і починає шмаляти ліворуч і праворуч зі швидкістю 240 подвійних пострілів в хвилину. Навіть джедаї не здатні з ним впоратися. Правдоподібність і краса — 8. Небезпека: 10. Комічна цінність: 0.
11. Ще один персонаж iз «Зоряних війн» — схожий на комбінацію старого радянського пилососа і пральної машини R2-d2, не менш знаменитий, аніж його приятель Cі-3-ПО з 45-го місця цього рейтингу. Абсолютно безстрашна машина. Правдоподібність: 5. Краса: 10. Небезпека: 2. Комічна цінність: 10. Насправді тут на першому місці має стояти «трудовий героїзм», оскільки, коли 112 сантиметровий британський актор Кенні Бейкер востаннє заліз у ту механічну шкуру в 2005 році, бідоласі було вже 71 рік!
10. Сентінел у «Людях Ікс-3» з’явився лише в одному епізоді, однак публіці сподобався надзвичайно. Правдоподібність і краса — 9. Небезпека: 10. Комічна цінність: 0.
9. Сонні («Я, робот», 2004, за романом Айзека Азімова) — надзвичайно емоційний, з постійною рефлексією і дуже людяний прилад, чистісінький Гамлет серед штампованих колег. По всіх параметрах отримав 7.
...
7. ABC Warriors («Суддя Дред», 1995). Правдоподібність — 8, краса — 9, небезпека — 8, комічна цінність — 3; усе те, звичайно, добре, але справжній робот у фільмі тільки один — Сільвестр Сталлоне.
...
5. ED 209, він же Робокоп у одноіменному фільмі — машина з драматичною долею і обличчям Пітера Віллера. Варто зазначити, що з усіх сучасних акторів, що грали роботів, Віллер дійсно найкращий; його механічний поліцейський, дійсно, вийшов нетиповим і багатогранним. Правдоподібність: 9. Краса: 9. Небезпека: 10. Комічна цінність: 1.
...
2. Cуперкомп’ютер Hal 9000, що керує космічним кораблем у шедеврі Стенлі Кубріка «2001: Космічна Одіссея» (1968). Його сюжет — то хрестоматійна колізія повстання машин проти людей, але в Кубріка вона набуває філософського звучання. Адже цей корабель, по суті, прямує до місця, в якому людство може відкрити таємницю не тільки свого минулого, але й майбутнього. І це вже не просто подорож, але і також і духовне зусилля, спроба зрозуміти себе, яку суперкомп’ютер просто не витримує. Правдоподібність: 10. Краса: 8. Небезпека: 10. Комічна цінність: 5.
1. Термінатор серія 800/модель 101 («Термінатор» — 1, 2, 3), за сумісництвом — губернатор Каліфорнії. Правдоподібність: 5. Краса: 11 (саме так). Небезпека: 10. Комічна цінність: 9. Що тут ще додати? Чорні окуляри — 1. Штука. Подейкують, що на екрані більше не з’явиться. Дай то, Боже!
Звичайно, багатьох знаменитих образів у цьому списку нема. Дивує відсутність хлопчика-робота, головного героя з того-таки «Штучного інтелекту» — над його долею пустила сльозу не одна пара жіночих очей; ніжна, трепетна японка-андроїд iз четвертих «Чужих» теж була б тут не зайвою. Проте ж маємо і власну гордість! Хто пам’ятає піонерський космічний блокбастер 1970-х «Отроки у Всесвіті», погодиться, що роботи-виконавці, а надто ж роботи- вершителі легко дали б фору всім тим робокопам. А про «Пригоди Електроніків» зайве навіть говорити. Руді близнюки були кумирами, здається, всього СРСР.
Загалом же, навіть з цього, далеко не повного переліку помітно, наскільки заплутані стосунки у біологічного виду Хомо сапієнс iз власними створіннями. Бо, фактично, роботи на екрані — це ті ж люди, з їхніми пристрастями і клопотами. А найбільше, мабуть, гріє думка, що всю ту електричну братію, так чи інакше, можна зрештою вимкнути. Хоча б у цієї проблеми є легке рішення.