Митець народився 4 березня 1926 року в Гродно (нині Білорусь), але сформований родинним оточенням та «аурою» західноукраїнського міста Дрогобич.
У своїх спогадах «Сторінки з мого життя» Юрій Созанський пише: «...біографію можна писати самому — тоді це буде сповідь, а може писати її і хтось інший — тоді це буде легенда або (зважаючи на авторську позицію того, хто пише) пасквіль. Я не хочу легенди»...
Йому довелося побувати у Польщі, Україні, Австрії, Німеччині, Угорщині, Молдові, відсидіти сім років у ГУЛАГу, Туркменістані... Потім були роки навчання та творчої роботи в межах колишнього СРСР та Туркменії.
Юрій (Георгій-Казимір) Созанський народився у шляхетній родині. Батько —польський офіцер Стефан Созанський «Korczak de Worona» (за походженням з роду австрійського барона von Turk, донька якого Марія й була матір’ю С. Созанського, а його батько — Іполіт Созанський — походив з роду греко-католицьких священиків у Турці на Бойківщині). Матір — українка Магдалина Жук (із родини Коссаків, що дала Україні видатних діячів національно-визвольних змагань — полковника УСС Гриця Коссака; видатного патріота, що загинув у боротьбі за незалежність Карпатської України — Зенона Коссака). Батьки Юрія Созанського розлучилися, а тому у вихованні та формуванні його світогляду, як і молодшої сестри Галі (Гелени), головну роль відіграли мама з бабцею. Вони тоді жили у Дрогобичі. Музику завжди шанували в їхньому домі (мати була солісткою хору «Дрогобицький Боян»).
Юрій тепло згадує диригента Михайла Іваненка, який виграв у лотереї й значну частину грошей передав родині Созанських для купівлі фортепіано. Після цього Юрій з сестрою почали інтенсивно займатися музикою. Здібності хлопця помітив авторитетний Василь Барвінський (нині минуло 120 років від його народження, про це писав «День») і вже на довгі роки не випускав його з поля зору, а в 1941 — 1944 рр. удосконалював гру юнака безпосередньо...
Треба зазначити, що долі Юрія, його матері, а також його великого вчителя отримали своєрідні «паралелі»: усі троє зазнали поневірянь у ГУЛАГу. Мама, Магдалина Созанська, була заарештована і ув’язнена на сім років тільки за те, що була солісткою «буржуазно-націоналістичного» хору. Того самого — «Дрогобицького Бояну», який в сучасній Україні відновив свою творчу діяльність і розвиває здобутки свого попередника...
Читачеві може стати ясним, в яких умовах відбувалося становлення Юрія Созанського та його сестри як майбутніх професійних музикантів. Уже в юнацькі роки він показав себе перспективним піаністом. Після «визволення» 1939 року Дрогобич став обласним центром: утворилася філармонія, був організований симфонічний оркестр і в 1940 році юний піаніст (йому ще не було й 14 років) успішно виконує «Угорську рапсодію» для фортепіано з оркестром Ф. Ліста.
Здавалось би, відкриваються нові багатообіцяючі перспективи, але сподівання виявилися марними — вже вирувала Друга світова війна і Україна ось-ось мала опинитися в її епіцентрі...
З приходом німців (1941 р.) відновлюється діяльність українських установ і товариств, що дало можливість юнакові закінчити гімназію, водночас навчатись грі на фортепіано у Львові у В. Барвінського і працювати концертмейстером хору «Дрогобицький Боян». Життєво-практичний досвід «обростав» необхідними знаннями з різних царин музики.
Пройшли роки, наближалася доба нового «визволення». Попереднє — «золотого» вересня — у пам’яті українців залишило найважчі враження: заборона українського в усіх виявах, насаджування пролетарської «культури», арешти й заслання осіб, пов’язаних із національно-суспільною діяльністю. Влітку 1944 р. 18-річний Ю. Созанський зупинився перед вибором, в якому з трьох варіантів принаймні два «світили» йому ГУЛАГом (і він таки його не минув). Це — залишатися на місці й чекати приходу радянських військ; йти в Карпати до бандерівців (УПА) — чи записатися в СС-Юнаки і податися на Захід із відступаючими німецькими військами.
Юнак родить свій вибір: «Не тільки вмирати, але навіть стати калікою «За Родину і за Сталіна» я не хотів, і воювати на «два фронти» (в УПА) — теж». Німці СС-Юнаків у воєнні операції не вводили, і взагалі ця організація була підпорядкована не СС, а Люфтваффе. 10 місяців, проведених у ній, цілком вистачило для «особого відділу»: після мандрів по Австрії Юрій Созанський вирішує повернутися додому. Американці перевозять його в радянську зону, в якій його одразу мобілізують до Червоної армії (в Угорщину). Далі події закрутилися швидко: приїзд до Одеси, «дружні» розмови спеців, а далі арешт, слідство і вирок: сім років ув’язнення в ІТЛ (ісправітєльно-трудових лаѓєрях). Підставою послужило те, що нібито юнак навчався у розвіддиверсійній школі (хоча цього насправді не було).
У «Спогадах» Созанський пише:«На ніч нас набили в камеру більш ніж сотню мужчин. Дихати не було чим. Ні стояти, ні сісти не можна було. Та й на ногах вистояти цілу ніч не було сил». Зрозуміло, що в цій ситуації могло дійти до кривавих суперечок. Слово свідкові: «І раптом... прозвучала тиха, спокійна, мелодійна українська мова: «Петро» заспівав «Сонце низенько» і в цьому ж виконанні одного актора вже до кінця звучала «Наталка Полтавка» Котляревського. Камера притихла»...
Музична професія дуже допомогла Юрієві у відбуванні терміну ув’язнення: він був незамінним у культурно-виховних заходах «архіпелагу». Ця система працювала дуже злагоджено: Созанському, як трохи згодом і його матері та вчителеві Василеві Барвінському довелось оспівувати «найпрекраснішу й найгуманнішу» країну в світі — СРСР та її вождя-лиходія. Саме тоді у Юрія з’явилися нові друзі, серед яких німці, литовці, євреї, поляки; в ув’язненні ним були створені перші композиції.
У 1954 році Ю. Созанського було звільнено. Варто зазначити, що на початку 90-х його, як і десятки тисяч інших невинних, було реабілітовано вже в новій, Незалежній Україні. З великим завзяттям Юрій надолужує прогаяне: за неповних два роки закінчує Дрогобицьке музичне училище, одружується. Його дружина —музикознавець і педагог Фріда Скорина, теж зазнала багато втрат від тоталітарного режиму. До останніх років свого життя вона була вірним другом і надійним помічником в усіх напрямах діяльності талановитого та неспокійного чоловіка. А цими напрямами, крім фортепіанної діяльності, стають дириѓування, композиція і музикологія.
Життєві дороги Ю. Созанського продовжувалися в Івано-Франківську, де він очолив оркестр у музично-драматичному театрі (працював як диригент та композитор). Далі був Донецький музично-педагогічний інститут (диригування симфонічними оркестрами, наукова діяльність, керівництво науково-технічним студентським товариством), у надрах якого народжувалися та розроблялися новаторські ідеї у царині музикології. У «перерві» між цими напрямами — навчання в Київській консерваторії, згодом — в аспірантурі. Саме там почалася плідна співпраця під керівництвом відомих учених: Горюхіної, Шреєр-Ткаченко та диригентів Рахліна, Канерштейна. Під впливом дослідницьких пошуків відомого фольклориста Володимира Гошовського, з яким Юрій Созанський приятелював, у останнього зароджуються нові ідеї філософської концепції музичного мистецтва як особливої метамови. Наближаючись до певної системи у власних дослідженнях, зачіпаючи заборонені на той час проблеми семіотики, семантики, інформатики, структурного аналізу (як і кібернетики чи генетики), вчений часто виступає з науковими доповідями, стимулює здібних студентів до пошукової роботи, пише низку праць на незвідані теми. Ці здобутки стають відомими маститим московським вченим (В. Бобровський, Є. Назайкінський, В. Медушевський), і деякі на той час новітні ідеї українського вченого запозичуються або нещадно критикуються в дусі доби.
Можемо собі уявити, які бурі відбувалися в душі непересічної особистості. Якщо додати, що за плечима Созанського вже був чималий творчий досвід і значні здобутки в диригуванні — десятки творів класичної музики у виконанні симфонічних оркестрів Київської оперної студії, Донецької та Луганської філармоній; композиції — як окремі твори для інструментів, солістів чи хору, так і авторська музика до низки музично-драматичних вистав (збереглися доброзичливі рецензії-експертизи відомого музикознавця-композитора Л. Кауфмана на музику до деяких вистав, як свідчення талановитої та вмілої творчості), також — лекторська наукова робота (виступи на наукових конференціях, низка глибоких новаторських статей) — складається певна уява про величезний розмах діяльності цієї людини.
І стався зрив, нерви не витримали, музикант, повстаючи проти рутини й несправедливості, вирішує стати... трактористом. Юрій закінчує курси трактористів і починає працювати за новою спеціальністю. Після нещасного випадку (каліцтво руки) Созанський вирішує покинути Україну в 1982 р. і опиняється в Туркменістані. Там він знаходить друзів, нову сім’ю, працює у Чарджоуському музичному училищі педагогом музично-теоретичних дисциплін, розгортає просвітницьку й науково-методичну роботу. Музикант виступає у концертах з фортепіанними дуетами разом із дружиною (друга дружина — піаністка Валентина); диригує симфонічним оркестром, для якого пише нові твори та оркеструє класичну музику; складає низку методичних посібників із врахуванням національної специфіки тюркської республіки. Акцентую на цьому, бо і в національно-мовних питаннях Юрій Созанський залишає свій слід: чудово знаючи низку іноземних мов, він цікавиться й особливостями тюркських мов. А стосовно німецької пише, наприклад, незрівняне есе «Переклад німецького тексту van Swieten’a в ораторії Гайдна «Пори року» (Доля одного перекладу релігійного тексту в світській ораторії)». Тут автор вказує на недолугість та фальшивість перекладу тексту відомого твору, зумовлені ідеологічними догмами тоталітарного режиму.
...Досить тривалий час, перебуваючи далеко від України, Юрій Созанський не пориває родинних і приятельських стосунків. Постійно спілкуючись із сестрою Г. Созанською-Климків, відгукується на її заклик поширити свій доробок в Україні: помалу він стає відомим, принаймні, на заході України. Кілька років тому дрогобицькі гімназисти 1930—1940 років, вітаючи його із 75-річчям, надіслали вітання славному краянину, в якому були слова про рідне місто:
«У травні 2006 року в Дрогобицькому училищі ім. В. Барвінського з нагоди 80-річчя від дня народження Юрія Созанського відбувся концерт його творів, виконавцями якого були педагоги й студенти училища; презентація книги за редакцією кандидата мистецтвознавства Лілії Назар «Юрій Созанський. Спогади. Матеріали. Дослідження». У цьому році вийшло друком фундаментальне дослідження вченого «Музична семіотика» (за редакцією Л. Назар). Воно обіцяє стати значною подією у царині музикології останніх років».
...Музикант продовжує трудитися на користь рідної культури. Перебуваючи далеко від батьківської землі, він зауважує: «Не штука бути українцем, говорячи по-українськи, а штука залишатися ним, говорячи російською...».