Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Незастрахований голос Монтсеррат Кабальє

Про нерозучений дует та п’ятнадцятихвилинні овації
11 червня, 2004 - 00:00

У Палаці «Україна» співачка вже виступала п’ять років тому, і тоді, і нині викликавши фурор у меломанів. Незважаючи на дорожнечу квитків (VIP-місця коштували 1500 гривень), — зал був повним. Усмішлива, чарівна зірка вже з першої хвилини своєї появи на сцені зачарувала слухачів. Її вітали стоячи. Легендарний голос Кабальє має особливу м’якість і силу. Роки над ним не владні. Завжди прекрасно звучить незвичайне pianissimo співачки. Монтсеррат Кабальє по праву вважається провідним сопрано нашого часу у всьому світі. Примадонна сама склала програму київського концерту, включивши до неї кращі твори європейської класики. Зокрема, в першій частині прозвучали арії з опер «Отелло», «Андрієнна Лекуврьор», «Джанні Сккікі», «Вертер», дуети з «Федри», «Ель Гато Монтес» та ін. А у другому відділенні вечора «розбавили» серйозний репертуар шлягерами з «Веселої вдови», піснями «Гранада», «Про тарантула», «Пам’яті Карузо» та ін. Партнерами сеньйори Монтсеррат були російський та український тенори — Микола Басков та Володимир Гришко. Артисти виступали у супроводі музикантів Симфонічного оркестру Національної філармонії України під керівництвом іспанського диригента Мігеля Ортеги. Чотири дні маестро відшліфовував нюанси. Здавалося, все розучили, передбачили. Але на репетиції, коли приїхали співаки, несподівано з’ясувалося, що зарубіжні партнери гастролей щось наплутали. Прислали не ті ноти і один із дуетів, який Кабальє повинна виконувати з Басковим, не розучено музикантами. Сеньйора Монтсеррат, незважаючи на свій зірковий статус, скандалу не робила. Вона від подиву схрестила руки на грудях і запитала: «Що ж, будемо сидіти і чекати»? Виникла пауза. Кілька дзвінків по мобільному телефону — і злощасні ноти знайшлися. Маестро Ортега пообіцяв до фінальної репетиції все ретельно підготувати. Розучили, але це знову виявилося не те... Довелося один номер зняти. А на концерті Басков з Кабальє виконали дует із опери Пінеллі «Ель Гато Монтес», який слухачі прийняли на ура. Вразила мужність примадонни. Незважаючи на погане самопочуття, вона виступала просто блискуче. Жартувала і навіть вальсувала з В. Гришком, виконуючи любовний дует із оперети Легара «Весела вдова». Після кожного номера співаків буквально закидали квітами. У фіналі концерту був обіцяний приємний сюрприз — народження нового іспансько-українсько- російського тріо. Кабальє, Гришко, Басков темпераментно виконали циганський романс «Очи черные». Пару рядків тенори переробили: «Все украинцы спят непробудным сном, Лишь один не сплю, Пью шампанское — за любовь свою, за испанскую...», ставши на коліна перед примадонною. Глядачі, яким пощастило побувати на концерті, залишилися дуже задоволені. Овації тривали понад 15 хвилин.

— У мене найпрекрасніші враження від програми, — сказала солістка Національної опери України Валентина Степова. — Я вчилася і вчуся вокалу, слухаючи записи Кабальє. Це еталон великого бельканто. У нас, слов’янських співачок, на жаль, немає таких голосів і дещо інша манера співу. Хочу відзначити, що Володимир Гришко та Микола Басков стали достойними партнерами примадонни. Я щиро пораділа за Гришка — так блискуче він виступив. Володимир нині більше гастролює за кордоном і досить рідко його можна почути в Україні. За останні роки він як співак дуже виріс. Став справжнім майстром вокалу, прекрасним артистом, чудовим партнером. Я мрію виступити разом з ним на сцені.

На концерті тенори розіграли перед публікою невелике змагання: хто з них кращий. Але тут не було переможеного, а виграли всі — і артисти, і глядачі. Пані Монтсеррат виступила прекрасно. Їй важко ходити, напевно, і дихати нелегко, але її голос, для її віку, звучав блискуче. Краса голосу не в потужності, а в його теплоті, душевності. Хочу відзначити прекрасну гру Симфонічного оркестру філармонії, блискучого диригента Мігеля Ортегу. Відчувається міцна рука маестро. Наші музиканти просто преобразилися. Оркестр не підвів і показав себе з найкращого боку. Я приємно здивована і горда цим.

— Приголомшливий вечір, — не приховувала свого захоплення естрадна співачка Таїсія Повалій. — Розкішний репертуар. Кабальє — моя любов. Роки не владні над нею — море таланту і професіоналізму. Гришко виступив прекрасно. Він завжди добре співає, але сьогодні — просто супер. Басков — душечка. Я отримала масу задоволення від концерту, відбивши собі долоні — так емоційно аплодувала...

***

За лаштунками вдалося поставити кілька запитань учасникам програми.

— Пані Кабальє, ви подарували слухачам прекрасний вечір. Відкрийте секрет: як ви готуєтеся до концерту?

— Перед кожним виступом намагаюсь сконцентруватися. Відпочити. Перед тим як вийти на сцену, молюся. Але прошу Бога не за себе, а за те, щоб концерт або вистава добре пройшли, і я з партнерами не підвела очікування публіки. Обов’язково подумки «прокручую» те, що збираюся співати. Інколи раптом приходить ідея: а що, коли виконати той або цей твір дещо інакше. Признаюся, не люблю жорстких рамок. Вважаю за краще імпровізувати. Цього разу зі мною виступали прекрасні партнери — Микола Басков та Володимир Гришко. Ми швидко порозумілися. Судячи з реакції слухачів, наше тріо сподобалося. Значить, ми продовжимо співпрацю.

— На ваш погляд, від чого повинна відмовитися співачка, щоб досягти міжнародного визнання і зробити фантастичну оперну кар’єру?

— В житті ні від чого не треба відмовлятися. Життя — кращий університет у світі. Нам усім доводиться багато чому вчитися. Для артиста теж дуже важлива життєва школа. У цій школі ми повинні розвиватися, навчитися долати труднощі, займаючись тією професією, яку ми обрали. Намагатися бути кращим. Я дуже люблю професію співачки і вважаю, що мені дуже пощастило, що я займаюся улюбленою справою. Навіть невдачі — це теж цінний досвід, який потрібен для загартування характеру. Адже сцена дарує не лише моменти радості і щастя, а й вимагає величезної самовіддачі. Мене підтримує сім’я (чоловік Кабальє відомий оперний співак Бернаба Марті, дочка Монтсеррат — співачка. Її кияни чули під час минулого приїзду примадонни, вони виступали разом. — Т. П. ). Я не вважаю, що особисте життя заважає творчості. Навпаки, любов і підтримка близьких мені допомагає краще виступати на сцені.

— Ваш голос не сплутаєш. Він — справжня дорогоцінність. Чи застрахований він?

— Ні, ні, — сміється сеньйора Монтсеррат. — Я не бачу в цьому необхідності. Це все рекламна мішура. Вона мені ні до чого...

А ось «золотий голос Росії» Микола Басков застрахований. Як зізнався співак, це не його ініціатива, а подарунок від московських шанувальниць. Після першого концерту з Монтсеррат Кабальє в Кремлі йому просто на сцену принесли страховий поліс. Коли співачка подивилася на суму, то сказала: «Мало. Ти концертами заробиш більше».

— Миколо, з пані Кабальє ви вже кілька разів виступали в різних програмах, — запитав «День» у Баскова. — А коли відбулася перша зустріч? Хто був її ініціатором?

— У Києві це буде вже сьомий наш спільний концерт. А перша зустріч відбулася три роки тому в Санкт-Петербурзі. Ідея дуету належить фінському продюсеру Кабальє. Монтсеррат, послухавши мої диски, погодилася. Концерт пройшов з успіхом. І продюсер запропонував провести ще один спільний концерт уже в Москві. Кабальє дала добро за умови, що я приїду до неї в Іспанію, і ми разом підготуємо програму, тобто щоб я відповідав її рівню. Вона приголомшуюча співачка і прекрасна жінка!

— В Інтернеті пройшла інформація, що в Большому театрі у вас закінчується контракт, і ви вирішили брати майстер-класи у Кабальє. Вона суворий педагог?

— Я вже два роки займаюся у пані Монтсеррат. Як педагог вона дуже сувора. Гадаю, що завдяки цьому я зробив такі великі успіхи у вокалі. Кабальє не терпить помилок. Вважає, що навіть на заняттях усе повинно виходити відразу. Одного разу на уроці її чоловік навіть став на мій захист. Вона вимагає не лише нотної чистоти, а й правильної вимови. Я коли йду на її уроки — трясуся і шалено хвилююся. Ми займаємося у неї вдома на віллі в Андоррі. Це в горах. А я боюся закритого простору і, можливо, тому нервуюся. Ми займаємося разом з акомпаніатором. Усі мої ноти покреслені червоним фломастером Кабальє. Вона вчить мене, як правильно ставити вимову, фразування. Важливо розуміти, про що ти співаєш. Використовувати не підрядковий переклад, а розуміти кожне слово. Часом тексти досить плутані, і треба самому зробити акценти. Від цього інше нутро йде. Це дуже важливо. Сеньйора Монтсеррат вважає, що треба слухатися диригента, але останнє слово все одно повинно належати співакові.

З Большим театром контракт у мене справді закінчується наприкінці червня. Нині я підписав контракти з оперними театрами Мадрида, Барселони та Тель-Авіва. Запрошують на постановки до Театру ім. Мусоргського.

— Миколо, а кому належить ідея заспівати «Очи черные»?

— Ми виконали програму, яку підбирала Кабальє. Мені тільки дуже шкода, що виступали у Палаці «Україна» і довелося використовувати мікрофони. На жаль, жоден мікрофон не може передати справжнього колориту голосу. Виступаючи на оперній або філармонічній сцені з природною хорошою акустикою, навіть якщо й бувають голосові погрішності, все одно слухачі відчувають, як співає душа співака. На репетиції у філармонії я насолоджувався від того, як звучав оркестр, голоси Кабальє, Гришка.

А ідея заспівати втрьох «Очи чорные» належить мені, і я цим пишаюся. На московському концерті ми з Кабальє співали романс разом з хором. Вона спеціально вивчила по- російськи кілька рядків — слухачі кричали від захоплення. А у Києві ми з Володимиром трохи відредагували текст і, як мені здається, вийшло ще краще, ніж перший варіант.

Я щасливий, що цього разу доля подарувала мені зустріч з Володимиром Гришком. Він прекрасний співак! Я сидів на репетиціях і буквально насолоджувався його співом. Киянам пощастило, що артист такого високого рівня, який виступає на найпрестижніших оперних сценах світу, є провідним солістом Національної опери України, і у вас є можливість бувати на його виставах. Повинен вам зізнатися, що між тенорами, як правило, немає особливої дружби. Кожен, хто досяг якогось успіху, любить повчати свого молодшого колегу. Я намагаюся вчитися у всіх, спілкуючись з різними артистами, диригентами. У Володимира чудова аура, він прекрасно володіє своїм голосом. Здавалося б, він виконує відомий репертуар, але який нюанс у його співі, яка техніка, віртуозність!

До розмови приєднується Володимир Гришко:

— Я вперше зустрівся на сцені з Миколою Басковим, але у мене таке відчуття, що ми з ним давним-давно знайомі.

— Я заліз в Інтернет і витяг масу інформації про Гришка, — зізнався Басков. — У Москві я купив усі його диски. Перед від’їздом до України я обідав в одному нашому популярному ресторані, в якому прекрасна українська кухня. Там звучали народні пісні. Мені так сподобалося, що я попросив сказати, хто ж співає? Виявилося — Гришко. Хіба не доля?

— Суперництво між співаками було, є і буде. Можна пригадати про боротьбу Сергія Лемешева та Івана Козловського, коли їхні шанувальниці навіть справжні побоїща влаштовували через ці знамениті тенори Большого театру, — вважає Гришко.

— Ні, що стосується Лемешева і Козловського, то їхня «війна» — це були ігри на публіку, — уточнює Басков. — Так само немає суперництва у трьох тенорів — Домінго, Каррераса і Паваротті. Співаки просто на сцені вдають, що вони змагаються, а насправді роблять спільну справу. Скільки у світі театрів! Уявіть, я нахапаю контрактів, і я не допущу туди інших тенорів? Співатиму сам? Я впевнений, що наша зустріч з Володимиром не остання. У нас є цікаві спільні плани.

— І ви про них дуже скоро почуєте, — додає Гришко. (Співак натякає на фестиваль «Володимир Гришко та його друзі», який він планує провести цієї осені, запросивши виступити в Києві провідних артистів із різних країн світу.)

Тетяна ПОЛІЩУК, фото Михайла МАРКІВА, «День»
Газета: 
Рубрика: