Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Одностайно — «Лимерівна»

Вистава-переможець рейтингу «Київський рахунок» присутня в анкетах усіх експертів!
21 січня, 2020 - 10:57
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Професійні відзнаки в театрі — це завжди інтрига. Особливо якщо кращого з кращих беруться визначати не представник керівництва від культури, вимушено жонглюючи званнями народний-заслужений-національний, а театральні критики, які переглядають величезну кількість прем’єр і, навіть зважаючи на певний суб’єктивізм своїх суджень, прекрасно орієнтуються в художньому рівневі спектаклів зведеної афіші столичних театрів. Кілька років тому виник рейтинг «Київський рахунок», у межах якого театрознавці столиці почали підсумувати театральний рік, склавши десятку найкращих театральних прем’єр Києва. Як свідчить практика, театрали залюбки керувалися цим рейтингом, плануючи власні театральні маршрути, вистави ж, які входили до цього списку, збирали відзнаки на численних фестивалях, здобували різні нагороди, чим доводили об’єктивність «Київського рахунку».

Цього року переглянувши чималу частину із більш ніж ста двадцяти прем’єр минулого року, критики визнали кращою виставу «Лимерівна» (Національний театр ім. І. Франка), яка зафіксована в усіх дев’яти анкетах. Спектакль режисера Івана Уривського отримав 77 балів, майже вдвічі більше, ніж ще одна франківська постановка — «Verba» Сергія Маслобойщикова (40 балів). Далі — дві вистави Театру драми і комедії на лівому березі Дніпра: «Альбатроси» його художнього керівника Стаса Жиркова та «Сімейний альбом» італійця Маттео Спіацці. П’яте і шосте-сьоме місця — за Максом Голенком, відзначені відповідно його «Кайдаші 2.0.» («Дикий театр»), «Пеніта» (незалежний проект, який віднедавна оселився на «Сцені’77» Національного театру оперети) і «Зойчина квартира» (Театр на Подолі). Виставі «Dream Works /»Мрії оживають» (Театр на Подолі) у постановці Давида Петросяна експерти віддали восьме місце в рейтингу. Завершають десятку з рівною кількістю балів «Отелло / Україна / Facebook» («Золоті ворота», режисер Стас Жирков) та «Медея»(Молодий театр, режисер Олег Ліпцин).

Отже, половина цього списку — п’ять вистав — авторства Макса Голенка і Стаса Жиркова. Факт, що змушує не лише потішитися за двох лідерів сучасної української режисури, які працюють швидко і якісно, а й визнати, що з року в рік прізвища режисерів у рейтингу «Київського рахунку» — особливо якщо проаналізувати його розширену версію — майже не змінюються. Тенденція, що засмучує, надто якщо зважати на те, що кожного року чергові отримувачі дипломів режисера полишають стіни своїх альма-матер і... В ідеалі — мали би йти в театр і втілювати там свої найсміливіші творчі мрії... Але поки що про молодь, яка би дихала у спини очільникам цього рейтингу, говорити доводиться дуже обережно.

Знову свою творчу симпатію до класики демонструє Іван Уривський (нині він головний режисер Одеського театру ім. В. Василька). Наступною його роботою, як відомо, буде «Камінний господар» у Театрі на Подолі. Але хто знає, можливо, Іван таки перегляне свій принцип підбору драматургічного матеріалу, і найближчими роками експерти сперечатимуться щодо його нової вистави за сучасною іноземною чи українською п’єсою.

Всього експертами було названо 34 вистави, найбільше серед них — шість — із репертуару Театру драми і комедії на лівому березі Дніпра. Серед режисерів — не лише ті, хто здебільшого працює у столиці, а й представники інших міст (Одеса, Харків, Херсон) та країн (США, Литва, Польща, Італія).

Наступний показ вистави «Лимерівна» відбудеться 25 січня.

Алла ВЛАСОВА
Газета: 
Рубрика: