Видавничі скандали у нашій країні є чимось екзотичним. Тож не дивно, що заява головного редактора видавництва «Сполом» Галини Капініс на Сьомому львівському форумі (див. «День», № 165) про видавничий плагіат, викликала допитливе зацікавлення. Тим паче, що об’єктом міжвидавничого конфлікту «Сполому» та «ЛА «Піраміди» стала книжка «Легенди Львова» одного з найвідоміших українських письменників Юрка Винничука. Надавши слово на сторінках газети одній зацікавленій стороні, «День» не може не надати право висловити свою точку зору й опонентам пані Капініс.
Здавалося б — усе закономірно, адже й автор скандальний, неодноразово епатував своїх читачів то записками Роксолани, то «Дівами ночі», то «Язикатою піхвою», то «Гульвісою». Правда, в останні роки Винничук до невпізнання розширив свій письменницький діапазон. Раптом з’явилися в «Соняшнику» його казки, за якими знято мультфільми; київський художник Кость Лавро видав у Франції казку Винничука про Порося-пірата. І врешті минулого року з’являються у видавництві «Сполом» «Легенди Львова» в оригінальному оформленні яскравого художника Юрка Коха. Ще до виходу в світ «Легендам» пророкували долю бестселера. Книжка й справді поширилася майже миттєво, стала надзвичайно популярною, а львівські діти вивчають її в школах, влаштовують за нею екскурсії та роблять інсценізації.
Саме з цієї книги раніше невідоме видавництво здобуває популярність і видає одну за одною інші книжки на львівську тему, а цього року у «Споломі» з’являються й довгождані Винничукові «Кнайпи Львова» про давні львівські кав’ярні, корчми і шинки.
У чому ж суть скандалу? Тираж «Легенд», видрукуваний «Споломом», давно вже вичерпано, книгарні просять повторити, видавництво зволікає. Напередодні форуму «Легенди» знову з’являються, але цього разу видала його «ЛА «Піраміда». Головний редактор «Сполому» Галина Капініс на сторінках «Дня» називає це видання «бандитським», а з екранів львівського телебачення звинувачує в плагіаті. Ведучий однієї з програм перепитав розгнівану пані, чи означає це, що нове видання мов дві краплі води повторює попереднє, на що пані Капініс дала однозначно ствердну відповідь. Однак для директора «ЛА «Піраміди» Василя Гутковського подібність видань не є настільки ж незаперечною. Він стверджує, що кожен, хто візьметься порівняти книжки, побачить суттєву різницю.
— Ідея видати «Легенди Львова» з’явилася в нас із Винничуком у 1995 році, тоді ж ми замовили Кохові ілюстрації. Ми не мали жодної уяви, як буде продаватися така книга і без підтримки спонсорів не наважились її видати. За справу взявся менеджер «Сполому» Орест Бакайчук, який дуже швидко знайшов рекламодавців, і ми погодились, аби цю книгу видав «Сполом», поділившись, ясна річ, прибутком. Права на видання книги я підписав як з Винничуком, так і з Кохом, тим часом як «Сполом» з ними не підписував жодного папірчика, ніяких прав видавництву автори не передавали. Художнє оформлення зумовило й весь макет книги, Кох задав усі параметри і розміри, тому «Сполом» не може заявляти своїх прав на макет.
Та усі ці тлумачення не були б повними, якби ми не заслухали думки самого винуватця скандалу.
— Біда в тому, — пояснив Винничук, який є головним редактором «ЛА «Піраміди», — що деякі наші бізнесмени володіють лише табличкою множення і забувають про табличку ділення. «Сполом» заробив на моїй книзі грубі гроші. А я за свою працю змушений був виривати у них книжки із зубів, навіть художникові вони відмовилися дати авторські екземпляри. Найголовніше ж те, що вони порушили авторську волю: зняли текст від художника з обкладинки, дали не ті фарби, які мали бути, і фактично щойно зараз книжка вийшла в такому оформленні, в якому її задумав Кох. Нове видання не є дублікатом, бо в книзі з’явився новий розділ, я відредагував її так, як слід, бо «Сполом» цього чомусь не зробив, їхнє видання рясніє безліччю помилок. Щодо «Кнайп Львова», то їх я теж планую перевидати в «ЛА «Піраміді».
Скандал на цьому не вичерпується. «Сполом» покинув не тільки Винничук, але й менеджер, на якому трималося видавництво, і макетувальник. Усі вони перейшли до «ЛА «Піраміди», котра тепер вирішила звернутися до суду, звинувативши уже «Сполом» в піратстві. До речі, конфлікт не заважає Винничукові готувати нові видання, зокрема грандіозну серію «Казкова скарбниця Галичини» та не менш амбітне видання «Енциклопедія Львова».