Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Посткарантинна епоха

3 червня нарешті запрацював Національний художній музей України
7 липня, 2020 - 10:53

Українські музеї поступово відкривають свої двері для публіки. Спершу у тестовому режимі і з дотриманням вимог безпеки ще у травні запрацювали музеї  під відкритим небом. З послабленням карантину і відновленням руху громадського транспорту почали відкривати свої двері для публіки й інші музеї країни. Так, із 1 червня запрацював Музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, а з 3 червня — Національний художній музей України (NAMU).

Наразі в НАМУ перший етап виходу з карантину: у скороченому графіку працює лише експозиція другого поверху — «Модернізм», а також продовжила роботу резонансна виставка львівського майстра Мирослава Ягоди «Я+GOD+А». На другому етапі виходу з карантину запрацює вся експозиція, і години роботи будуть подовжені.

До музею пускають лише у захисній масці, на вході черговий співробітник/ця проводять температурний скринінг, і у відвідуванні буде відмовлено, якщо температура перевищить 37,6 градусів. Зверніть увагу! Музей працює з 30-хвилинною перервою на дезінфекцію, під час якої обробляють усі доступні поверхні. Для відвідувачів доступні санітайзери у кількох локаціях. Для захисту самих співробітників музею встановили спеціальні екрани, роздали засоби індивідуального захисту — пластикові щитки і маски. У НАМУ наголосили: дбають про екологію і корпоративний стиль, тому замовили своїм доглядачам спеціальні багаторазові маски.

Генеральна директорка Національного художнього музею України Юлія ЛИТВИНЕЦЬ відмітила: «Карантин став для нас надзвичайно важливою точкою відліку, яка показала, що багато напрямків діяльності музею мають невідворотно змінитись. Науково-просвітницька діяльність музею має більш виходити в он-лайн режим, адже пандемія показала, наскільки зорієнтованим був музей на безпосереднього відвідувача, а ми маємо враховувати запит сучасного суспільства». Варто відмітити, що в НАМУ вже розпочали роботу у цьому напрямку: під час карантину відзняли кілька лекцій, які будуть абсолютно безкоштовні і у вільному доступі на сторінці музею у YouTube. Передбачають науковці музею і потреби людей з вадами слуху, і інтерес іноземців: будуть доступні субтитри українською та англійською. Насправді таку ініціативу можна лише вітати, адже відвідати лекторій та інші цікаві програми музею може досить обмежена кількість охочих: лекційна зала дозволяє умістити до 50 людей, та й що говорити про жителів інших міст. Працювала онлайн і художня майстерня музею з вже традиційними літніми майстер-класами, так само — безкоштовно. Потрібно було лише вчасно зареєструватись.

Тим не менш, ніщо не замінить похід на побачення з улюбленим музеєм. Жодна репродукція і жодна найкращої якості техніка не зможе все-таки повноцінно передати відчуття споглядання твору мистецтва у особливому просторі — музеї. Буття віч-на-віч з твором мистецтва тут і зараз кожного разу унікальне, і відчуття особливого роду спілкування «офлайн» нічим не заміниш. Хочете переконатись? Подумайте і уявіть, якого розміру надзвичайно популярна і відома картина «Постійність пам’яті» Сальвадора Далі з немов розплавленими годинниками, а потім візьміть до рук аркуш паперу а4 — вона всього на пару сантиметрів більша. Чи співпало Ваше враження від репродукції з реальністю?

Під час карантину науковці НАМУ попрацювали надзвичайно ударно: опрацювали надходження до фондів музею за останній період, зокрема всю колекцію Градобанку; була проведена реставрація та огляд кількох десятків творів; доопрацьовано наукові дослідження та готується побачити світ новий путівник музеєм.

Карантин навчив працювати по-новому, і у той же час зламав багато планів. Цього і наступного року НАМУ готувався взяти участь у кількох міжнародних проектах, але все довелось відкласти. Натомість звернули увагу на власну колекцію, яка налічує понад 40 000 одиниць зберігання, і до традиційних зимових свят підготують спеціальну експозицію з фондів, багато творів з якої давно або зовсім ніколи не експонувались.

Надія ПАВЛІЧЕНКО, кандидатка культурології, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Газета: 
Рубрика: