100-річна історія франківців — це не лише історія акторів, драматургів, режисерів, а й також художня та життєва історія всіх підрозділів театру: творча і технічна, завдяки яким народжуються нові вистави...
— До нашого ювілею ми не тільки показуємо прем’єри, а й уже видали цікаві книжкові новинки, — розповідає Михайло ЗАХАРЕВИЧ, генеральний директор-художній керівник театру ім. І. Франка. — Це монографії «Більше, ніж театр: 2001—2012» Ганни Веселовської, в якій розповідається про період діяльності театру, коли художнім керівником був Богдан Ступка, а також чотиритомне видання «Альманах прем’єр» — презентація вистав театру 2016—2019 років. Два альбоми: театральних робіт відомого фотохудожника Віктора Марущенка «Франківці. Миттєвості»: зібрання ексклюзивних світлин, знятих упродовж 1970—2019 рр. та «Сценографія. Пошуки власної естетики: 1920—2020», який присвячений художникам, котрі працювали в нашому театрі. А я підготував «Щоденники директора театру» (про цю книжку наша газета писала — «Секрети першої сцени України» / «День» № 175 від 26 вересня ц. р.).
Усі ці видання можна назвати літописом історії франківців, де зображений тернистий шлях прославленого колективу. Оскільки театр — це не тільки актори, режисери, а й ті, хто створював «обличчя» вистав — талановиті художники, які в різний час працювали в нашому колективі. Ми прагнули продемонструвати самобутність митців: художників, сценографів, фотомайстра Віктора Марущенка, який своїми світлинами зафільмував різні миті — за лаштунками й на сцені. А до «Альманаху прем’єр» увійшли вистави, які можна побачити в нашому репертуарі — на Великій і Камерній сценах, що були створені упродовж трьох останніх років. Хочу зазначити, що за 100 років накопичилася величезна кількість матеріалів; документів, світлин, ескізів та артефактів, які дають можливість простежити шлях театру від дня заснування (28 січня 1920 р.) і донині. Ми згадуємо корифеїв, знакових особистостей: кумирів, майстрів, зірок і талановиту молодь, які сьогодні «пишуть» новітню історію франківівців. Переконаний: книжки, які представляємо, будуть цікаві всім, хто любить театральне мистецтво.
Їх вдалося видати завдяки фінансовій підтримці Українського фонду культури і плануємо передати до бібліотек, а в театральних навчальних закладах вони вже є.
До речі, ми підготували й аудіо- та відеодоповнення — це записи семи знакових вистав: «Украдене щастя» за І. Франком — 1940 року (постановка Гната Юри, а головні ролі виконували: Амвросій Бучма, Наталія Ужвій та Віктор Добровольський); «Фараони» (запис 1961 р., п’єсу О. Коломійця поставив Павло Пасєка, сценографія Федора Нірода); знакова постановка Сергія Данченка, з якою режисер дебютував на київській сцені 1979 року — «Украдене щастя», а в ролі Миколи Задорожного виступив Богдан Ступка; «Майстер і Маргарита» (1987 р., постановка Ірини Молостової, виконавці головних ролей — Степан Олексенко, Любов Кубюк, Анатолій Хостікоєв...); «Тев’є-Тевель» (п’єсу Г. Горіна за твором «Тев’є-молочник» Шолом-Алейхема поставив Сергій Данченко, напрочуд талановита сценографія Данила Лідера, і там можна побачити «найкращого Тев’є всіх часів», як після гастролей у США критики назвали Богдана Сильвестровича Ступку); дві вистави поточного репертуару — супераншлагові «Кайдашева сім’я» за І. Нечуєм-Левицьким (режисера Петра Ільченка у виконанні Володимир Коляди і Наталії Сумської) та «Morituri te Salutant» (за творами В. Стефаника 2013 р. поставив Дмитро Богомазов). Я впевнений, що наші книжкові і відеопрезенти стануть у пригоді всім, хто любить мистецтво Мельпомени.