Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Рукотворні арт-буки Олени Медведєвої

Ці книги цінні не лише унікальністю виготовлення, але й як мистецькі твори
3 лютого, 2021 - 09:44

Перше знайомство з унікальними книгами Олени Медведєвої викликало здивування й захоплення: яка ж це титанічна праця — вишити таку кількість текстів! А вже потім — й усвідомлення технічної майстерності авторки як вишивальниці, гармонійної узгодженості шрифтів, орнаментальних включень, стилістики оформлення сторінок книги, обкладинок. І таких рукотворних книг не одна, та вони й не маленькі! На сьогодні у творчому доробку Олени Медведєвої вже понад 30 вишитих арт-буків різних розмірів. І серед них є справжні фоліанти, які важать від 5 до 9 кг.

Поява в культурному просторі України початку ХХІ ст. вишитих книг Олени Медведєвої є явищем дійсно унікальним і непересічним. Вперше в Україні, а може й у світі, авторка за допомогою нитки та голки відтворила на полотні та оформила у повноцінні та ексклюзивні видання поетичні твори українських письменників-класиків (Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки. Л. Костенко), повні тексти Євангелій від Луки, Матвія, Івана, Марка тощо.

Олена Медведєва — українська письменниця, журналістка, вишивальниця, членкиня Національної спілки письменників України та Національної спілки журналістів України, володарка гран-прі міжнародного фестивалю «Тарас Шевченко єднає народи», лауреатка літературних преміи? ім. Михаи?ла Дубова та Уласа Самчука, ініціаторка та фундаторка проєкту «Креативна книга»  (створення авторських книг ручної роботи). Саме їй належить ідея щодо започаткування мистецького книготворення: виготовлення недрукованих арт-буків.

Перша вишита книга — «Кобзар» Тараса Шевченка 1840 р. — побачила світ у 2013 р. Розмір книги становить 36,5х26 см, а вага — 3,5 кг. Авторка власноручно вишила 8 поетичних творів, уміщених у цьому виданні. Доповнили книгу 6 ілюстрацій малярських творів Тараса Шевченка та його Автопортрет, виконані в техніці шовкографії та вишиті технікою «хрестик» різнокольоровими нитками з максимальним дотриманням кольорів оригіналів картин. Кожна сторінка оздоблена традиційним українським орнаментом. Шрифти на титульному листі та шмуцтитулах ідентичні шрифтам у «Кобзарі» 1840 р. Шкіряна обкладинка також вишита «хрестиком». Дизайнер-оформлювач книги Анна Тимошок. Ця арт-книга була номінована на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка.

Тексти наступних двох книг вишиті польською мовою. Авторка відтворила Оду молодості («Oda do mіodoњci») Адама Міцкевича, написаної у 1820 р. і яка вважається похвалою молоді, а також «Biblie Psalme». Створені ці книги були в 2014 р.

Протягом двох років тривала копітка й напружена робота над книгою-фоліантом «Народна пісня», до якої увійшла патріотична та пісенна лірика Івана Франка. У 2016 р. робота була завершена. Розміри її сторінок вражаючі — 60х42 см. Кожна сторінка книги вигаптувана орнаментом з улюбленої вишитої сорочки великого Каменяра. Презентація її з великим успіхом відбулася в багатьох культурно-мистецьких та освітніх установах Києва та інших міст України.

Зовсім іншою за стилістикою художнього оформлення стала книга поезій Ліни Костенко «Я поцілую мальву у щоку», до якої увійшло 72 поетичні твори письменниці. Зелений колір шкіряної обкладинки з вишитими рожевими мальвами відповідає назві циклу поезій. Блок книги теж налаштовує на ліричний настрій: фарбоване в світло-зелений колір льняне полотно, вишита рамка у вигляді гнучких стебел з ніжними рожевими та синіми квітами і листям, що огортає тексти.

У 2018 р. зґявилися 4 наймасштабніші книги-фоліанти: Євангелія від святого Матвія, святого Луки, святого Марка та святого Івана з вишитими без скорочень текстами. Ідея вишити книги Святого письма прийшла до Олени Медведєвої під час роботи над «Кобзарем» Тараса Шевченка та «Народною піснею» Івана Франка. Як говорить мисткиня: «Євангеліє — це свята Книга. Вишити її — це вклонитися і подякувати Богові за Його Слово». Вони є єдиними у світі вишитими «Євангеліями».

Текстову частину цих книг органічно доповнюють обрамлення сторінок у вигляді смуг традиційного українського геометричного орнаменту червоно-чорного кольору. А в Євангелії від святого Марка в орнаментальному обрамленні сторінок використано зображення менори (єврейського семисвічника) та стилізованого зображення голуба — Духа святого над розгорнутою книгою — Біблією.

Найбільшою серед цих книг є Євангеліє від святого Матвія: 60 сторінок тексту та ілюстрацій, 88700 літер і розділових знаків, вага 9 кг 400 гр, товщина книги 12 см. У 2019 р. саме ця книга увійшла до Книги рекордів України. Ця подія була зафіксована в Літературно-меморіальному музеї Тараса Шевченка в Києві.

Ще однією книгою-фоліантом стала драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня», вишита за виданням 1914 р. Робота над нею тривала 2 роки. «Коли я вишивала «Лісову пісню», — згадувала Олена Медведєва, — то відчувала рух слів і рух думок. Тримати дистанцію з текстом було неможливо. Я в ньому розчинялася». Вишито 68560 знаків на 48 сторінках, розмір яких також складає 60х42 см. Вага фоліанта 7 кг. На шкіряній обкладинці авторка використала орнамент, який оздоблює обкладинку альбому Олени Пчілки (матері Лесі Українки, письменниці, етнографки) «Український орнамент» 1876 р. Кожна сторінка також обрамлена орнаментами з цієї книги. Книга містить повнокольорові ілюстрації. Для цього були використані графічні твори Софії Караффи-Корбут (1924 — 1996), виконані нею до «Лісової пісні» у 1994 р. У вишитій Оленою Медведєвою книзі малюнки відтворила рівненська художниця Наталка Серветник. Спеціальною технікою вона перенесла графічні зображення на полотно. Як зазначає художниця: «Довелося вилучати всі кольори, окрім чорного, робити чорно-білий друк на тканині, а кольори, що були вилучені, наносити зверху спеціальними водотривкими фарбами».

Книги, про які йде мова, мають значну цінність не лише з точки зору своєї унікальності як виготовлених ручним способом ексклюзивних видань, але й як мистецьких творів. У процесі роботи над ними задіяні мистецтво вишивки, дизайну, поліграфії, макетування та палітурні роботи. В макеті все підпорядковано і чітко визначено: ширина полів, щільність тексту, міжрядковий інтервал, шрифти, висота літер, орнамент.

Головним, безумовно, було створення вишитих сторінок. Для цього Олена Медведєва використовує лляне полотно натурального сіруватого кольору та найякісніші нитки французького виробництва. Тексти вишиває чорними нитками діаметром 1 мм технікою «стебнівка». Висота літер 5 мм. Червоні нитки використовує в назвах розділів та в заголовних літерах. Геометричний орнамент у червоно-чорній кольоровій гамі вдало поєднується зі шрифтами та зі змістом книг. Вишиті сторінки акуратно пришиті до спеціального цупкого картону золотавого кольору, що додає книзі ще більшої цінності як дорогої речі. Нарешті, якісно та високопрофесійно виконані палітурні роботи. Слід відзначити і професійну роботу виконавців деревґяних футлярів для книг-фоліантів. Автором дизайну є Андрій Перета з м. Рівного.

Олена Медведєва надзвичайно обдарована особистість. За фахом юристка, журналістка, а за покликом серця — письменниця, вишивальниця. Вона є автором книг для дітеи?: «Золоте Курча», «По цей бік неба», «Рівненський буквар» (Найкраще видання Рівненщини для дітей 2018 р.), «Кольорові равлики», «Дванадцять облич радості», «Крамниця часу», «Таємниця з кавуновим присмаком», «Друге диво».

У 2017 р. нагороджена ювілейною відзнакою Рівненського обласного об’єднання Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Тараса Шевченка. За версією телеканалу «Рівне 1» визнана майстринею 2020 р. Також Олена Анатоліївна є офіційним автором трьох вишиваних шрифтів, власником торговельної марки «Креативна книга», головою громадської організації «Центр креативу», громадською діячкою, волонтеркою. В її творчому доробку серія анімаційних фільмів для дітей та дорослих «Креативна книга презентує».  

У своїй колекції Олена Медведєва має чимало вишитих мініатюрних триптихів та першу в світі гаптовану книжну Шевченкіану.

Людмила БІЛОУС, мистецтвознавиця, заступниця генерального директора з наукової роботи Національного музею українського народного декоративного мистецтва, лауреатка Всеукраїнської премії ім. Стефана Таранушенка. Фото надані авторкою
Газета: 
Рубрика: