Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Що може музика?

У рамках Франкофонії вперше у Києві виступив ансамбль Schola Cantorum Basiliensis (Швейцарія)
25 березня, 2016 - 15:01
КОНЦЕРТ МУЗИКАНТІВ ІЗ НАЙБІЛЬШОГО В ЄВРОПІ ЦЕНТРУ ВИВЧЕННЯ СТАРОВИННОЇ МУЗИКИ – БАЗЕЛЬСЬКОЇ АКАДЕМІЇ SCHOLA CANTORUM BASILIENSIS – ПРОЙШОВ У РАМКАХ ФЕСТИВАЛЮ ФРАНКОФОНІЇ В УКРАЇНІ

Виступ музикантів із Швейцарії в Національній музичній академії України був під загрозою зриву. Трагічні події в Бельгії (22 березня) схвилювали весь світ. Страшна новина про теракти та загибель людей змусила всіх ще раз задуматися про сенс життя і творчості. І саме тому концерт відбувся. У своєму вступному слові Посол Швейцарії в Україні Гійом Шойрер наголосив, що музика спрямовує дух людини у напрямку, протилежному до насильства.

Концерт музикантів із найбільшого в Європі центру вивчення старовинної музики  базельської академії  Schola Cantorum Basiliensis  пройшов у рамках фестивалю Франкофонії  в Україні. За словами менеджера музикантів Біргіт Кнаб, вони були раді взяти участь у форумі, оскільки вважають за честь бути причетними до Франкофонії й отримати такий досвід, як виступ в Україні. Для всіх учасників проекту це був перший візит до нашої країни.

Schola Cantorum Basiliensis є бажаним гостем НМАУ з 2000 року. Завдяки зусиллям колег із Швейцарії, кафедра старовинної музики Академії отримала в подарунок орган і унікальний клавесин – копію старовинного французького інструменту, виготовлену майстром Гвідо Біцці. Перші спільні проекти Schola Cantorum з музичною академією пов'язані з діяльністю випускниці Академії Тетяни Польт-Луценко, яка відкрила нашим студентам дивовижний світ барокової вокальної музики...

Поступово діяльність кафедри старовинної музики НМАУ перевернула музичне життя нашої країни. Сьогодні кожен студент фортепіанного факультету має можливість познайомитися з клавесином, відкрити новий світ, нову естетику. Це, як виявилося, вкрай важливо також і для освоєння своєї, українській традиції.

ГРАЮТЬ МІРІАМ ХОРДІ  ХОМПАНЕРА (ГОБОЙ), НАТАЛІ КАРДУЧЧІ (СКРИПКА),  НА КЛАВЕСИН – ХУЛІО КАБАЙЄРО ПЕРЕС

На творчій зустрічі з ансамблем із  Schola Cantorum Basiliensis  студенти кафедри представили свої роботи, серед  яких була Соната геніального українського композитора XVIII сторіччя Максима Березовського.

Концерт був присвячений шедеврам французького класицизму: звучали твори Жан-Марі Леклера, Тома-Луї Буржуа, Франсуа Куперена, Мішеля Ламбера, Жан-Філіпа Рамо, Маре-Антуана Шарпантьє. Цікаво, що серед учасників Ансамблю з Базеля немає жодного швейцарця. І хоча вони представляють Іспанію, Італію, Францію, Аргентину та США, гра музикантів вирізнялася дивовижною злагодженістю та витонченим прочитанням практично не відомої в Україні музики. Виступ Ол Фрайбургер (сопрано), Міріам Хорді Хомпанер (гобой) Наталі Кардуччі (скрипка), Теодоро Бау (віола та гамба), Хуліо Кабайєро Переса (клавесин) змусили зал аплодувати стоячи.

–  Цей концерт – подія для нашої країни, – вважає професор кафедри старовинної музики НМАУ Світлана ШАБАЛТІНА. – До нас приїхали музиканти з провідної школи старовинної музики в Європі, і їхній професійний рівень надзвичайно високий.  У Києві подібні концерти – рідкість. На жаль, у нас поки немає можливості професійно навчати грі на старовинних інструментах, окрім клавесина. Сподіваюся, що ця подія підштовхне нас до можливості повнішого вивчення унікального пласта світової культури – старовинної музики.

СОЛО ВИКОНУЄ ОД ФРАЙБУРГЕР  (СОПРАНО)

КОММЕРТАРІЇ

Фабриціо РОМАНО, Посол Італії  в Україні:

– Сьогодні на концерті був представлений досить рідкісний репертуар, який я не чув не лише в Україні, але й у Європі. Звичайно, є диски, на яких записано багато подібних творів. Але «наживо» це важко почути, навіть в Італії. Можна сказати, що сталася музична «мікрореволюція», і це стосується не лише України, але і Європи.  Старовинна музика дуже цікава. Написано багато творів, які ми повинні не лише вивчати, але і найважливіше – грати і виконувати на всіх сценах Європи. Сьогодні виступала молодь. Перед бувалою публікою вона була на висоті.

Паскаль СЛІВАНСЬКИ,  радник із питань культури та співпраці Посольства Франції, директор Французького інституту в Україні:

– Це був чудовий сюрприз для меломанів. Це був справді дух Франкофонії. Думаю, французьку музику можна грати в будь-якій країні, в будь-якому місці, головне, як вона адаптується у вашій душі. Саме у душі лежить точка відліку та сенс усіх речей. Що ж до самої музики – її мова універсальна, і вас зрозуміють.

Крістоф ШПЕТІ, заступник посла Швейцарії в Україні та Молдавії:

– Виступ цих молодих людей справив на мене сильне враження. Між Schola Cantorium Basiliensis і Національною музичною академією України – інтенсивні стосунки протягом 16 років, тому ми переконані в тому, що музика бароко має дуже сильне коріння тут, в Академії. Музиканти з Базеля, які грали на майстер-класі разом із студентами НМАУ, відзначили їх дуже високий фаховий рівень. Їм було легко порозумітися і чомусь навчитися один у одного.

Ми були дуже раді представити ансамбль із Швейцарії, оскільки ваша публіка – особлива. Цей концерт переніс нас в епоху кінця XVII сторіччя. Кожен із нас має своє уявлення про цей час, і це просто чудово – мати можливість слухати цю музику, думати і мріяти...

Упевнений, що такі концерти дуже важливі для дружніх зв'язків між Україною та Швейцарією, а також  іншими європейськими країнами. Ви чули це, адже на сцені були музиканти з усього світу! Можливо, що після  цього концерту виникнуть нові спільні творчі проекти, і ми прийматимемо українських студентів у Швейцарії.

Олена ДЯЧКОВА, музикознавець. Фото Олександра ЗУБКО
Рубрика: