Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Що таке любов на війні...

У п’ятницю три яскраві події підготує глядачам Театр ім. Лесі Українки
9 грудня, 2010 - 00:00
НАТАЛЯ ДОЛЯ (МАНОН) ТА ЄВГЕН АВДЄЄНКО (ДЕ ГРІЄ) У ВИСТАВІ «СТО П’ЯТА СТОРІНКА ПРО КОХАННЯ...» / ФОТО ІРИНИ СОМОВОЇ

10 грудня художній керівник колективу Михайло Рєзникович запросить на прем’єру. До речі, виставу «Сто п’ята сторінка про кохання...» транслюватимуть по ТБ (ефір на Першому Національному відбудеться 15 грудня) — випадок безпрецедентний, оскільки ніколи раніше жоден із колективів не відкривав всі свої «карти» телевізійникам, дозволивши зняти прем’єру, а не постановку, вже давно відпрацьовану і прописану в афіші. Також у п’ятницю відбудеться ще одна подія — презентація альбому ескізів Давида Боровського. Цей захід стане продовженням постійно діючої експозиції в Театрі російської драми, присвяченої знаменитому сценографу. На презентацію приїде син Давида Львовича — Олександр.

— «Сто п’ята сторінка про кохання...» — вистава-композиція. Її поставлено за мотивами творів поетів і письменників різних століть, починаючи зі знаменитої «Мадам Леско» і закінчуючи героями Другої світової війни, — розповів «Дню» М. РЄЗНИКОВИЧ. — В інсценізації використано твори: Віктора Астаф’єва, Віри Панової, Бориса Слуцького, Антуана Франсуа Прево, Бориса Пастернака, Булата Окуджави, Наума Коржавіна, Павла Антокольського... В основі вистави лежить повість мистецтвознавця Всеволода Петрова, написана ним 1946 року, а опублікована лише три роки тому. В ній порушується питання: що таке кохання на війні? Для жінки й для чоловіка. Це розповідь про взаємини молоді та влади. Зрозуміло, що за радянських часів, із міркувань цензури, твір на таку тему не міг вийти... Але як казав Чехов: «Правий той, хто щирий. Не правий той, хто правий, а правий у коханні». З різного матеріалу: класики і творів сучасних авторів ми спробували зробити цю виставу. Сценографію та костюми створила Марія Левитська, музику написав Юрій Шевченко, балетмейстер — Алла Рубіна. Композицію я робив два роки. У постановці грають багато молодих акторів. Головні ролі виконують: Дмитро Савченко (Він), Олег Треповський (Він сьогодні), Олександр Хорошко (Левіт) та ін. А провідну жіночу роль Віри виконає актриса, яка цього року закінчила Національний університет театру, кіно і телебачення ім. Карпенка-Карого — Ганна Артеменко. У постановці багато дійових осіб. Дуже серйозна роль у Ольги Кульчицької (Бабуся)...

Сама назва вистави «Сто п’ята сторінка про кохання...» — в певному значенні культова. Я 1964 року ставив п’єсу «Сто чотири сторінки про кохання» свого товариша, на той час молодого драматурга Едуарда Радзинського, і ось через десятиліття з’явилася сто п’ята, ще одна сторінка про кохання. Можна пригадати й відому драматичну поему Костянтина Симонова «П’ять сторінок», що розповідає про зустрічі і розставання молодих закоханих. Сьогодні ми вирішили ще раз підняти вічну тему кохання в екстремальних умовах — у військовий час. Сподіваюся, що наша вистава зацікавить, перш за все, молодих глядачів.

— Ви вирішили зробити ставку на молодь на сцені і в залі?

— Так. Я вважаю, що потрібно давати молодим акторам шанс. Інше питання — наскільки вони готові, але якщо готові, то потрібно допомогти їм розкрити свій творчий потенціал. Головна героїня вистави — Віра, яку можна назвати Манон Леско XX століття. Вона, з одного боку, по-дівочому наївна, а з іншого, на її долю випали випробування. Війна — тло, на якому розгортається сюжет, а кохання часто приходить не завдяки, а всупереч обставинам... Наша вистава, у хорошому сенсі, інтимна, і як тільки артисти починають форсувати голос, то зникає манера таємного внутрішнього життя, без якого неможливо проявити характер людини повною мірою. Тому ми вирішили, що гратимуть актори на великій сцені, а кількість глядачів обмежимо партером. Важливо, щоб кожне слово почули глядачі. Ми також пішли на експеримент, і прем’єру записуватиме телебачення. Я хочу, аби цю постановку побачили не лише кияни, а й глядачі всіх регіонів України.

— Перед прем’єрою в театрі буде представлено альбом ескізів Давида Боровського, з яким вас пов’язувала не лише робота, а й багаторічна дружба.

— З 1963 року ми активно працювали разом і за 43 роки поставили 17 вистав у театрах Києва, Москви та Санкт-Петербурга. До речі, свою першу виставу як художник Давид Львович поставив у Києві — в Російській драмі ім. Лесі Українки («Брехня на довгих ногах» Е. де Філіппо), і постановку своєї останньої вистави — «Дон Кіхот. 1938 рік» за п’єсою М.Булгакова, — він здійснив теж у нашому театрі. Його смерть — величезна втрата! Боровський ніколи не дозволяв собі зарозумілої зневаги, зоряної примхливості. У нього був абсолютний імунітет на вульгарність, — і в житті, і в мистецтві. Він завжди був відкритий для діалогу. З ним можна було говорити про найскладніші і найнебезпечніші речі, не боячись, що він впаде в погане моралізаторство. Давид Львович взагалі знав і розумів сучасне мистецтво куди краще більшості своїх однолітків і був у своїх роботах більш сучасним, ніж більшість його молодих колег. Саме він після чаду сталінського театрального офіціозу знов перетворив сценографію з прикладного мистецтва на мистецтво як таке. У Боровського умовність і правда завжди були об’єднані в одне ціле.

Зазвичай він вигадував виставу з дуже нечисленних і дуже простих елементів. Любив вводити реальні побутові речі з реального життя, знайомі кожному глядачеві, які викликають глибоко особисті спогади.

Він був сценографом із режисерським мисленням. Боровський мислив категоріями динаміки й простору. Він створював тривимірний театральний світ, повний руху й динаміки. Аби краще зрозуміти Давида, я процитую декілька його думок.

«У мене ніколи не було спокуси змінити театр на щось інше, — зізнавався в одному з інтерв’ю Д.Боровський. — Театр — це така зараза, якої важко позбутися. Мені пощастило від самого початку, тому що в Російській драмі до кінця сорокових років, коли я почав працювати, була блискуча трупа. Це був оазис талантів. Отже мене, крім декорацій, якими я займався, привабили великі особистості, вплив яких я відчував на собі щодня...

У театрі служить багато різних людей. «Ми», з яких він складається, нараховує багато різних «я». І якість цього «ми» залежить від того, які «я» зберуться під дахом театру. Оскільки між різними «я» бувають непрості стосунки, і одні «я» вважають себе більш значимими, виникають проблеми. В умінні збалансувати ці багато «я» й полягає мистецтво тих людей, які керують непростим театральним життям...

Театр і успіх — це синоніми, якщо немає успіху, потрібно розходитися, в такому театрі працювати незатишно. Але яким чином цей успіх виникає, і як він впливає на те, що створюємо, — це загадка. Рецепт успіху ніде не написаний. Як його досягти? Робити лише те, чого хоче публіка? Режисер повинен прилаштовуватися до смаків публіки? А хто знає, чого вона хоче? Публіка різна буває, її смаки неоднорідні. Глядача можна спантеличити, нав’язати йому низькі смаки за допомогою телебачення, естради, й він може втратити орієнтацію в тому, що таке добре, що таке погано. Виправити ситуацію може лише сам театр, відстоюючи свої цінності, показавши, що він — не «попса». І такий театр свого глядача завжди знайде. Театр не може змагатися з телебаченням, з кіно, в нього є інше, чим він може завоювати глядача»!

Альбом ескізів Боровського — унікальне видання, до якого увійшли його роботи різних років, переважно московського періоду, коли Давид Львович був головним художником —сценографом Театру на Таганці.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: