Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Старий і Новий світи іспанського кіно

22 травня, 1997 - 00:00

Уже досить давно подія такого рівня не відбувалася в столичному Будинку кінематографістів. Організований Посольством Іспанії та Спілкою кінематографістів України Тиждень іспанського кіно дав змогу нашим глядачам познайомитися з роботами трьох його найкращих режисерів - представників трьох поколінь у національному мистецтві.

Це насамперед - патріарх іспанського кіно Луїс Бунюель, чия особистість поряд із Далі та Пікассо символізує культуру країни в ХХ столітті. Його фільми початку 60-х років "Вірідіана" та "Сімеон-пустельник" побудовані на дослідженні суто іспанського комплексу абсолютної святості (відповідно в жіночому та чоловічому варіанті), який руйнується під анархічним тиском життя. У ще одній картині майстра того ж періоду "Ангел-винищувач" - напівреалістичній притчі про моральні виразки буржуазного суспільства - історики могли побачити художню метафору франкістської Іспанії, а естети - прообраз майбутнього всесвітньо відомого шедевра режисера "Скромна принадність буржуазії". Усі показані в програмі бунюелівські фільми об`єднала тонка гра його білявої Музи - мексиканської актриси Сільвії Піналь, яку кілька років потому заступила в "Денній красуні" та "Трістані" юна Катрін Деньов.

Творчість молодшого сучасника Бунюеля Карлоса Саури, глибоко пов`язана з фольклорною тематикою та образністю (його відомий фільм "Криваве весілля" за Лоркою мав успіх в українському прокаті), була представлена на Тижні картиною "Ай, Кармела".

І, нарешті, сучасний розвиток національного кінематографа відобразили роботи Педро Альмодовара - сьогодні іспанського режисера №1, визнаного у світі. Наприкінці 80-х його "Жінки на межі нервового зриву" були відзначені призом "Фелікс" як найкращий "європейський молодий фільм". Минулого року український телеканал "1+1" демонстрував цю гостросюжетну історію з життя сучасних іспанців, де є все: адюльтер, тероризм, комічні збіги та трагічний розлад почуттів. Іронічну манеру Альмодовара та його схильність до динамічного синтезу жанрів підтвердили ще два фільми режисера - своєрідний ліричний тріллер "Зв`яжи мене!" з іще зовсім молодим Антоніо Бандерасом у головній ролі (сьогодні він вправно будує кар`єру в Голлівуді) та "Лабіринти пристрасті".

Виокремлювалася на Тижні картина американця Рідлі Скотта "1492", присвячена 500-літтю відкриття Америки Христофором Колумбом. Європейська й навіть світова за масштабами постановка із суперзірками Жераром Депардьє та Сігурні Уівер у ролях Колумба та королеви Ізабелли виявилась напрочуд іспанською за духом. Достовірна й водночас романтична інтерпретація подвигу мандрівника спиралася тут на захоплене зображення історичного злету Іспанії - остаточного звільнення від мавританського володарювання та могутнього виходу в Старий та Новий світи.

КЛАУДІО БРУК ТА СІЛЬВІЯ ПІНАЛЬ У ФІЛЬМІ ЛУЇСА БУНЮЕЛЯ "СІМЕОН-ПУСТЕЛЬНИК"

Анжела БУТЄВА
Газета: 
Рубрика: