Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Таганка в Києві

Iз 2 по 21 листопада відбудуться гастролі легендарного театру
28 жовтня, 2005 - 00:00
СЦЕНА З ВИСТАВИ «СУФ(Ф)ЛЕ» / ФОТО З АРХIВУ ТЕАТРУ НА ТАГАНЦI

У нашу столицю Театр на Таганці приїде вже втретє. Як зізнався його художній керівник Юрій Любимов, для нинішніх київських гастролей вони вирішили показати найрезонансніші вистави зі свого репертуару. Передусім — це знакова робота таганківців «Добра людина iз Сезуана» Бертольда Брехта, з якої, власне, й почалася легендарна Таганка під керівництвом Юрія Петровича Любимова.

Прем’єра «Доброї людини...» відбулася в далекому квітні 1964 року і фактично сколихнула театральний кiн не лише Москви, але й усього колишнього СРСР. У цій постановці Любимов досліджував вічні теми — добра і зла в людській душі. Він приголомшував усім: сценографією, блискучими акторськими роботами, оригінальністю режисерських рішень, а найголовніше — глядачі у брехтівських героях знаходили паралелі з дійсністю. Щоб подивитися цю виставу, люди приїжджали з різних міст, по кілька годин вистоюючи до каси, а розчарувавшись, що не можуть дістати зайвого квитка, деякі умудрялися проникнути в зал через вікна театру чи штурмували двері. А радянські чиновники від культури вважали любимiвську постановку «ідеологічно шкідливою», але на її захист стала інтелігенція... Спільними зусиллями вдалося «відбити» від нападів виставу, але за режисером і його театром було встановлено постійний нагляд. Практично всі подальші прем’єри Юрію Петровичу доводилося здавати перед суворими суддями з ЦК партії, Мінкульту. Про той страшний до абсурду період написав популярний актор-таганківець Леонід Філатов у «Сукиных детях»... Любимова фактично виставили з країни, а всі його вистави зняли з репертуару. Потім була довга та наполеглива боротьба акторів, щоб влада дозволила повернутися на батьківщину Ю. Любимову. Повернення опального режисера й... розкол трупи на дві частини — «Таганку» Любимова та Губенка, але це вже інша історія. Зараз у «Добрій людині з Сезуана» грає вже третє покоління акторів, але ця вистава зовсім не архаїка, вона й досі хвилює глядачів.

Окрім «Доброї людини...», москвичі покажуть свою версію пушкінського «Євгенiя Онєгіна». У цій роботі Любимов використав музику Чайковського, Мартинова, Шнітке. Прозвучать голоси легендарних акторів: Яблочкіної, Смоктуновського, Яхонтова; арії у виконанні знаменитих співаків — Собінова, Козловського, Отса і коментарі Володимира Набокова та Юрія Любимова.

«Iдіть і зупиніть прогрес (оберіути)» — вистава, поставлена за творами Введенського, Хармса. Заболотцького, Кручених, Олейнікова, яких у мистецтві об’єднувала «ситуационная бессмыслица»... Зацікавить публіку «Марат і маркіз де Сад», поставлений Любимовим за п’єсою Петера Вайса, — історія вбивства одного з вождів Французької революції Жана-Поля Марата, розіграна, по волі драматурга, в клініці для божевільних... До речі, ця вистава отримала премію «Тріумф».

«Фауст» Гете — вільна композиція в музичних і пластичних етюдах, а вистава «Суф(ф)ле» — режисерська фантазія на тему творів Ніцше, Кафки, Беккета та Джойса. Процес творчого зіставлення глядачі побачать у постановці «До і після», а в будні спецтюрми берієвських часів їх перенесе «Шарашка». У цій виставі, поставленiй за розділами відомого роману «В круге первом» Олександра Солженіцина, Ю. Любимов з’явиться й у своїй акторській іпостасі — в ролі Сталіна.

Гастролі Театру на Таганці організовані арт-агентством «Ольвія театральна» й проходитимуть на трьох київських сценах — Театрі оперети, Театрі ім. І. Франка та Російської драми.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: