Погрудне зображення дівчини у червоній хустині, орнаментованій сорочці з кількома низками різнокольорового намиста, привертає увагу одразу. М’який і втаємничений погляд, ледь відкриті вуста, ніжна шкіра й миловидне обличчя — все це ніби виринає з вікової темряви.
«Це — Українська Мадонна, з внутрішнім теплом, яке відчуває кожен, хто зупиняється біля цього полотна, виконаного олійними фарбами», — так описує перші враження від роботи Лариса ЧЕРНОВА, мистецтвознавець, музейник. Фахівець припускає, що етюд належить Костянтину Маковському, художнику-передвижнику, що походить зі славетної династії живописців. Його роботи початку ХХ століття, виконані під враженням подорожей до України, передають не лише характерні сцени соціального життя, або неповторні пейзажі. Українські образи — ось, що сьогодні найбільше приваблює у творчому доробку Маковського. Ямки на підборідді у образах молодих дівчат — це «цитати» образу його доньки від третього шлюбу, Ольги, вважають мистецтвознавці.
«Він створив велику кількість картин, панно та етюдів, серед яких переважали й портрети, зокрема й дівчат у народних костюмах. Йому часто позували його рідні. Риси обличчя дівчини на етюді дещо перегукуються з рисами його доньки від третього шлюбу, Ольги», — зазначає Лариса Чернова у експертному описі роботи. Відомо, що Костянтин Маковський не ставив підписів на етюдах, але саме на початку ХХ століття він багато малював дівчат у народному вбранні, саме це й дає підстави визначити час написання роботи — початок минулого століття.
Саму картину на одному зі столичних антикварних ринків придбав відомий колекціонер. Відновлювала її досвідчений реставратор Тетяна Московцева з Хмельницького. «Полотно добре збереглось і відчувається, що образ дівчини — не пересічний, він створює атмосферу таємниці і прихованої радості. Українська Мадонна, яка несе гармонію буття крізь століття», ділиться враженнями реставратор.
«Аналізуючи загальний образний і живописний лад твору, характер трактовки окремих деталей, манеру мазка, можна дійти висновку, що даний етюд з великою долею ймовірності виконаний російським художником, який часто приїжджав в Україну, Костянтином Маковським», — робить висновок мистецтвознавець Лариса Чернова.