Чи пам’ятаєте ви уривок зі статті Бєлінського про театр, що став пізніше відомим, навіть культовим монологом, проникливо прочитаним Тетяною Дороніною у фільмі «Старша сестра»? «Чи любите ви театр?.. Всіма силами душі своєї... З усім ентузіазмом, з усією несамовитістю, на яку спроможна лише палка молодість»... Уже багато років ці рядки живуть своїм життям... і, можливо, в декого особливо чітко спливають у пам’яті на початку осені. Адже ця пора року асоціюється не лише із закінченням відпусток і початком шкільно-студентської пори, але й із відкриттям театрального сезону.
Лише на початку осені творча енергія акторів так нестримно випліскується назовні, режисери з особливою серйозністю поринають у репетиційний процес, театральні критики, скучивши за театром, бажають (і це правда!) хоч на недовгий час перетворитися на звичайного глядача, а глядач усе частіше зупиняється біля театральних афіш, уважно вивчаючи репертуар. Чи зуміють театри в цьому сезоні зацікавити, здивувати й виправдати його довіру?
УКРАЇНСЬКА ПРОЗА, АБО ШЕРШЕ ЛЯ ФАМ...
Театр ім. І. Франка вже у вересні представить свою сценічну версію повісті Ольги Кобилянської «У неділю рано зілля копала» (інсценізація Неди Нежданої) в постановці Дмитра Чирипюка. Художній керівник театру Богдан Ступка признався, що бачив багато інтерпретацій цього тексту, але останньою цікавою версією вважає лише постановку В.Василька. Тому мета «франківців» — сказати своє, і, неодмінно, нове слово в постановці української прози. Творці вистави навіть розголошують деякі професійні таємниці: виявляється, стилістика й жанр вистави «прийшли» не відразу — спочатку була ідея ставити мюзикл. Але... пішли іншим шляхом. Що з цього вийшло? Судити глядачеві.
Окрім постановки класичної української прози франківці планують здивувати глядача сценічною версією роману нашої сучасниці Люко Дашвар — такий незвичайний псевдонім вибрала для себе українська письменниця Ірина Чернова, твори якої відзначено премією «Коронація слова». Про постановку роману «Молоко з кров’ю» в театрі говорять із обережністю. Хоча... якщо вже за діло візьметься режисер Юрій Одинокий, то напевно, незабаром ми побачимо на сцені головного театру країни красуню Марусю — з кораловим намистом на грудях. До речі, в цьому випадку саме театральна версія сучасної прози може стати причиною зацікавленості текстом. Щось подібне було з постановкою «Солодка Даруся» за твором Марії Матіос у Івано-Франківському театрі коли після перегляду вистави багато глядачів поспішило до книгарень...
НА ВСІ ЧАСИ...
Як завжди, столичні режисери небайдужі до зарубіжної класики. Причому йдеться не лише про драматургічні твори, а й про прозу. У новому театральному сезоні Молодий театр побалує глядача постановкою «Венеціанського купця» Вільяма Шекспіра. Завжди актуальний текст класика, зазвучить по-новому — для виконавця однієї з головних ролей режисер-постановник і художній керівник театру Станіслав Мойсеєв вибрав епатажного, ексцентричного Олексія Вертинського. Так що без ігрового стьобу та якогось переусвідомлення класичних персонажів, швидше за все, не обійдеться. Звернутися до Шекспіра планують і в Театрі ім. І. Франка. Спектакль «Буря» поповнить київську «Шекспіріану». А ось молодий, але вже досить досвідчений режисер Андрій Білоус після постановки трагедії «Ричард ІІІ» задумав у черговий раз «пограти» з прозою. Та ще й якою! Впевнена, інсценізація та сценічна версія «Декамерона» Джованні Боккаччо на сцені Київського академічного театру драми та комедії на Лівому березі Дніпра не залишиться не поміченою в столичному театральному просторі.
У цьому ж театрі Олексій Лісовець здійснить постановку ігрової і, в той же час, філософської п’єси Луїджі Піранделло «Ліола». До речі, на малій сцені лівобережців уже багато років із успіхом іде вистава «Небагато вина... або 70 обертів» за новелами Піранделло, а на цей раз глядачі ознайомляться з драматургією відомого італійця. Режисер Юрій Одинокий на сцені франківців планує показати виставу за п’єсою Джона Прістлі «Скандальний випадок із містером Кеттлом і місіс Мун» (у головній ролі — Володимир Нечипоренко). Прем’єру заплановано на листопад.
У новому сезоні знайдеться час і місце й для імпресіоністських ігор. Художній керівник і режисер театру «Колесо» Ірина Кліщевська поставить виставу за твором любителя фрейдистських мотивів Артура Шніцлера. Пам’ятається, «Хоровод кохання» в Молодому за Шніцлером свого часу викликав неоднозначну реакцію, але знайшов свого глядача. Але в «Колесі» «закрутиться» зовсім інша історія за назвою «Забавки».
У Театрі драми і комедії на Лівому березі Дніпра, завдяки його художньому керівникові Едуарду Митницькому проповідують вічні цінності. Це якась невідчутна емблема театру. А тому... як тут без Чехова? Прем’єру вистави «Три сестри» в майбутньому сезоні випустить сам метр Митницький. Таємниця людських взаємин, кохання і життя... — що може бути більш сучасним і актуальним? Можливо, занурення в чеховську атмосферу, хоч на час вистави, відверне глядача від буденної суєти, хоча й змусить «працювати»... розумом і серцем.
Безсмертний також інтерес до роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита», герої якого вже є в нашому сприйнятті своєрідними архетипами. У новому театральному сезоні в планах у франківців у черговий раз звернутися до цього стилістично багатошарового, культурологічно насиченого і образно ємнісного тексту.
ДОРОГОЮ В КАЗКУ...
Театри не залишать без уваги і маленьких глядачів. Як відомо, для Молодого театру постановка казки є особливою таїною — вистави для дітей якимось чудовим чином притягають до себе всілякі театральні премії, а головне — любов маленьких театралів. У цьому сезоні в планах театру — вистава «Король-Дроздобород» за мотивами казки братів Грімм (п’єса — Богдана Стельмаха) у постановці Юлії Маслак. Музику до вистави напише Юрій Шевченко, сценографічне вирішення — Олени Богатирьової. Тому сумнівів у тому, що Молодий театр і на цей раз не підведе свого «наймолодшого» глядача, не залишається. У франківців у новому сезоні дітям планують показати вистави «Котигорошко» (І. Небесний, А. Навроцький) і «Попелюшка» (В. Васалатій).
P.S. Це лише невеликий перелік прем’єрних вистав у театрах, які першими зустрінуть свого глядача. Окрім того, багато акторів та режисерів чи то з професійних забобонів, а, може, з метою зберегти інтригу, про багато сюрпризів поки що мовчать. Так що стежте за репертуаром і... «ступайте, ступайте в театр...»
Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка і Київський театр «Колесо» відчиняють свої двері для глядачів 4 вересня. Київський академічний театр драми і комедії на Лівому березі Дніпра — 8 вересня. Київський академічний Молодий театр — 17 вересня. Київський академічний театр на Подолі — 15 вересня.