Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Вічний політ душі»

Так називається нова серія скульптур українського американця Богдана Гірного
11 лютого, 2011 - 00:00
БОГДАН ГІРНИЙ ЗА РОБОТОЮ / ФОТО З САЙТА BOHDAN-ART.COM

У всі часи талановиті, творчі люди покидали Україну з різних причин. Іноді повертались, іноді поверталась їхня творчість... П’ятнадцять років після закінчення аспірантури української Академії мистецтв скульптор Богдан Гірний живе і працює у Нью-Йорку. Отримав у 1997 році визнання американського уряду як художник з видатними здібностями. Близько десяти років працював провідним художником у відомій скульптурній компанії, яка виконувала надскладні інтер’єрні, фасадні та паркові замовлення не тільки у Мангетені, а й від Гонконгу до Трінідаду і Сан-Франциско.

Та мова піде не про комерційну скульптуру, яка годує художника, а про скульптуру творчу, що живить душу... Нова серія робіт Богдана Гірного «Вічний політ душі», створених уже у Сполучених Штатах, утверджує споконвічну й неперехідну ідею мистецтва, яке існує задля краси, гармонії й натхнення.

— Мені імпонує філософія ідеальної скульптури Ерастуса Палмера, американського скульптора неокласицизму. Місія скульптурного мистецтва — не лише імітувати форму, а через неї відкривати найкраще й найчистіше з людської суті... І модна робота не буде досконалою, навіть бездоганно виконана, якщо вона не опирається і не живиться гідністю морального чи інтелектуального пориву. Є речі вічні, а є тимчасові, — каже скульптор. — Я хочу, щоб мої композиції — чи вдома, чи в офісі — вихоплювали із сірої буденності спалахи краси, несли глядачеві заряд божественного і вічного. Щоб підносили душу людини на крилах туди, де вона стає кращою і щасливішою...

Кожен митець вкладає в скульптуру своє розуміння людської природи. Творчі композиції Гірного тяжіють до тем духовних, через форму торкаючись ідей вічних. Придивімося до «Фенікса». Виняткова статичність центрального образу, — незважаючи на експресію і рух інших частин композиції. Фенікс непорушний, вкорінений — відчуваєш, що він птах вічний...

Інша, «Місячна рапсодія», з двома ликами, жіночим і чоловічим. Вони, ніби близнята натхнення, підкреслюють дуальну природу всього сущого. А разом із тим своїми загадковими поглядами у реалії поза реаліями, задивлюючись в інші світи й виміри, — створюють могутній поштовх до злиття людського і Божественного.

— Я створював першу «Хмарину» шість років, а на другу знайшов композиційне рішення всього за один день, — пояснює скульптор. — Результат багаторічного пошуку увінчався знахідкою делікатної ілюзії світла, простору і руху...

Улюблений образ Богдана Гірного — Птахи. Суцвіття енергії, яка закручується і звихрюється, життє-стверджує і вивищує нашу уяву до небес. Круглі скульптурні композиції мають в собі ідею одвічного коловороту в природі і неминучої зміни. Міфічні птахи дивляться одночасно і в минуле, і в майбутнє, бо минуле завжди несе в собі зерно майбутнього. Найдревніша ідея людства, вирішена так по-сучасному і зрозуміло. Могутній рух крил і хмарин з ледь помітними ликами, птахи-фенікси й міфічні жар-птиці — усі образи скульптур Гірного переплітаються в одну потужну енергетичну вертикаль. Утворюється зв’язок між глядачем, людиною — і вічним, Божественним.

Кожна зі скульптур Гірного має свою особливу ауру, створює свій неповторний настрій. Його твори майже дихають, наповнюючи простір чистими, тільки їм відомими думками і відчуттями... Гірний міцно стоїть на позиціях реалістичного мистецтва. Це особливо актуально у Сполучених Штатах, де практично не лишилось доброї реалістичної школи, як на Україні. Поєднуючи абстрактні, сміливі підходи до образів, якими славиться Америка, сполучивши їх з майстерністю реалізму, автор створив свій неймовірний і своєрідний стиль.

В Україні Гірний мав репутацію професіонала, який особливо знається на різних матеріалах і постійно експериментує з ними. І в Америці скульптор став працювати з новими найсучаснішими сполуками для відливів.

— Архипенко першим надумав вирізати скульптуру з пластику — прозорого матеріалу — і освітив її із середини. Я ллю свої роботи також у прозорому матеріалі (авторська техніка), вони, на мою думку, нічим не поступаються традиційній бронзі за цінністю. Усі вже втомились від бронзи... А матеріал, з якого зроблені мої скульптури, — легкий, сонячний і довготривкий. Найголовніше ж — залишає можливість експериментувати, — пояснює автор колекції.

У роботі з новими матеріалами й техніками Гірний також втілює одну дуже американську ідею, задекларовану ще на початку минулого століття. Вона полягає в тому, що ставлення до матеріалу визначає співзвучність часові самого митця. Історія американської скульптури переконує, що саме цей континент найбільше спонукав скульпторів до експериментів з різноманітними матеріалами — метали, суміші сплавів, скло, акрилік, пап’є-маше, текстиль і так далі. Хіба не збагатилось від цього світове мистецтво? Хіба не стало веселішим і сонячнішим із Калдеровими «мобілями» і сталевими інсталяціями Сторм Арт Центру? Сучасні матеріали — це свого роду бунт проти норми, оцінка власної творчості на фоні традиції.

Кожна робота Богдана Гірного проростає з діалогу ідеї та матеріалу. Як скульптури Мікеланджело звільняються з глиби мармуру надлюдським зусиллям, — таким же зусиллям звільнено з ефірного простору й кожен вигин крил містичного птаха, кожен сповнений таємницею і натхненням лик небесної хмари.

«Вічний політ душі» Гірного — сучасна і стильна, радісна і надихаюча збірка творчих робіт, апофеоз багатолітніх шукань автора. Дуже вчасно в період духовного занепаду і торжества долара вона пропонує альтернативу утилітарному скульптурному мистецтву.

Леся ГОНЧАР
Газета: 
Рубрика: