Вже втретє Одеса, розімліла від липневої спеки, приймає міжнародний кіноогляд, змушуючи місцевих мешканців і гостей міста жити в жорсткому фестивальному ритмі. У всіх залах, де йшли перегляди, глядачів помітно додалося, а багато сеансів стало аншлаговими.
Пафос «червоної доріжки», яка веде до знаменитого оперного театру, де відбулася церемонія відкриття, змінився не менш яскравими буднями. У фестивальному палаці, який розташувався в приміщенні Театру музичної комедії ім. М. Водяного, з раннього ранку йшли конкурсні перегляди, а в наметі, що був поруч — прес-конференції, натомість у численних філіях відомих одеських кав’ярень і ресторацій, які було представлено на майдані перед театром — ділові і дружні зустрічі та гарячі дискусії зацікавлених глядачів.
У кінотеатрі «Батьківщина» глядачі, які цікавляться перебігом національного кінопроцесу, разом зі спеціальним журі дивилися фільми, представлені в українському конкурсі, і всі вони проходили з аншлагами. Найкращим фільмом Українського національного конкурсу члени журі Української конкурсної програми визнали картину «Чемпіони з підворіття» режисера Ахтема Сейтаблаєва. Окрім того, журі вручило три спеціальні дипломи. Повнометражним фільмом, який заслужив на особливу згадку журі, став «Гамер» Олега Сенцова, який отримав також диплом Міжнародної федерації кінопреси (FIPRESCI). Серед українських короткометражних фільмів було відзначено картини «День незалежності» Антоніни Ноябрьової і «Гарна жінка» Олени Алимової. Рішення журі не обговорюється. Мабуть, за відсутності високоякісного кіно є сенс заохочувати тих, хто має сміливість його знімати. Винагороду «Дон Кіхот» від Міжнародної федерації кіноклубів (FICC), журі якої оцінює міжнародну конкурсну програму ОМКФ, цього року отримав український фільм «Звичайна справа» режисера Валентина Васяновича.
На Одеській кіностудії йшли майстер-класи для слухачів Літньої кіношколи, представлення українських кінопроектів, які перебувають зараз у роботі, пітчінги та дискусії про можливість співпраці кіно і телеіндустрії в Україні. Переможцем пітчінгу ОМКФ із призом у розмірі 25 тисяч гривень від девелоперської компанії UDP став режисер Олег Сенцов за проект кримінальної драми «Носоріг». Окрім того, комісією пітчінгу ОМКФ було вручено диплом-відзнаку проектові Георгія Делієва «Заручник».
На третьому році свого існування Одеський Міжнародний кінофестиваль продовжує шукати своє обличчя, що, на мій погляд, цілком природно. Від концепції першого року — «гумор у всіх його проявах», до різкого повороту до «арт-мейнстриму» — цього сезону. Потрібно віддати належне фестивальній команді, очолюваної президентом Вікторією Тегипко, а також генеральному директорові Денисові Іванову та програмному директорові Олександрові Шпилюку (останній з любов’ю і смаком верстає конкурсні та позаконкурсні програми) — які регулярно відвідують чисельні фестивалі і намагаються «прищепити» одеському форумові краще з побаченого там. Безперечним і вже визнаним успіхом є Літня школа, яка колись народилася в Карлових Варах. Берлінале подарував ідею проведення пітчінгів. Ідея Гран-прі, що присуджується шляхом глядацького голосування, прийшла з Торонто. Це викликає певні сумніви. Там вона, безперечно, логічна — фестиваль неконкурсний, журі професіоналів відсутнє, отже, немає можливості відзначати кращих із представленого кіноспектру. Унаслідок розбіжності думок професійного журі ОМКФ, очолюваного відомим кінокритиком Андрієм Плаховим, і глядацького голосування, складно визначитися рядовим споживачам кіно, хто ж кращий. На думку журі, найкращим фільмом ОМКФ-2012 стала стрічка Сергія Лозниці, знята за романом Василя Бикова «У тумані». Це прекрасне, розумне і складне кіно стало предметом окремої розмови з режисером, свідками якого незабаром стануть читачі «Дня». А Гран-прі — статуетку Золотий Дюк і грошовий приз у 15 000 дол. — отримав британський режисер Руфус Норріс за фільм «Зломлені» (Великобританія, 2012). Легітимність глядацького голосування було підтверджено міжнародною аудиторською компанією Deloitte.
Безперечно прикрасою фестивалю залишаються події просто неба. Їх було три. Непідвладна часові зірка Клаудіа Кардинале в день відкриття фестивалю представляла на Ланжероновському узвозі вічну класику — «8 1/2» Фелліні, примноживши таким чином число своїх шанувальників.
Наступного дня не могли вмістити всіх бажаючих Потьомкінські сходи, де в супроводі симфонічного оркестру демонстрували знамениті чаплінські «Вогні великого міста», які представляла сама чарівна Джеральдіна Чаплін.
А після нагородження українських конкурсантів, яке знову зібрало глядачів на Ланжероні, глава Агенції у справах кінематографії Катерина Копилова і заступник гендиректора Фонду ім. О. Довженка Іван Козленко представили одну з подій фестивалю, яка найбільш запам’яталася, — відреставровану стрічку Олександра Довженка «Земля» в супроводі спеціально створеної і виконаної групою «ДахаБраха» приголомшливої музики. Фільм виглядав абсолютно по-новому, заряджений неповторною енергетикою групи, яка створена Владиславом Троїцким. Ця група сповідує стиль етно-року. Цей показ ще раз підтвердив життєздатність проекту щодо відновлення старих національних кінострічок і представлення їх у супроводі нової музики.
Завдяки підтримці держави та вірних численних спонсорів ОМКФ, який завершився, входить у період підготовки наступного фестивалю, який подарує нові сюрпризи в липні 2013-го.