Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Від класики до авангарду

18 листопада, 2006 - 00:00
НАДОВГО ЗАПАМ’ЯТАЄТЬСЯ КИЇВСЬКИМ МЕЛОМАНАМ ВИСТУП ЕЛЬЖБЕТИ СТЕФАНЬСЬКОЇ

У Національній філармонії України відбувся концерт, приурочений до Дня незалежності Польщі.

Вечір проходив під патронатом Надзвичайного й Повноважного Посла Республіки Польща в Україні пана Яцека Ключковського і за підтримки Польського інституту в Києві. У концерті брали участь польські солісти: диригент Ян Зажицький і клавесиністка Ельжбета Стефаньська. Вони виконали твори Йоганна Себастьяна Баха, Кароля Шимановського, Войцеха Кілара, Генріка Міколая Гурецького. Оригінальність програми була в поєднанні старовинної та сучасної, європейської та слов’янської музики. Тривалий час старовинні інструменти, традиції гри на них були забуті й лише декілька десятиліть тому почали всерйоз відроджуватися, відкриваючи світу чарівність справжнього звучання шедеврів великих майстрів минулого — Баха, Вівальді й багатьох інших.

Перше відділення концерту відкрилося Бранденбурзьким концертом Й.С. Баха №3 у виконанні Київського камерного оркестру під управлінням польського диригента Яна Зажицького.

Однією з цікавинок вечора стало виконання П’ятого Бранденбурзького концерту (ре мажор) для клавесина, скрипки, флейти й струнних, крім приїжджої знаменитості — Ельжбети Стефаньської солірували й українські музиканти — артисти Симфонічного оркестру філармонії Вадим Борисов (скрипка) та Дмитро Медолиз (флейта). Цей ансамбль справив на численну публіку позитивне враження.

Надовго запам’ятається публіці Ельжбета Стефаньська. Вона є володаркою великої кількості нагород на музичних конкурсах старовинної музики, професор Краківської музичної академії (клас клавесина), Стефаньська з великим успіхом виступала в складі «Барочного Тріо». Нині клавесиністка багато концертує в Польщі й активно гастролює за кордоном (географія її виступів охоплює простір від США до Ірану, від Росії до Австрії, від України до Англії, від Швеції до Іспанії). Зокрема, останній концерт у Києві вона давала невдовзі після гастролей в Японії, де за місяць зіграла 17 концертів, презентувавши різноманітну програму. У її репертуарі — сольні й камерні твори епохи ренесансу, бароко, класицизму та XX століття, музика старих і сучасних польських композиторів. За час творчої діяльності виконавиця зробила чимало записів для радіо й телебачення, записала студійні диски.

Її партнер по київському виступу, лауреат міжнародних конкурсів, концертмейстер Симфонічного оркестру Національної філармонії та Київського камерного оркестру Вадим Борисов і флейтист Дмитро Медолиз (концертмейстер групи флейт оркестру, лауреат Міжнародного конкурсу). Українські й польські музиканти подарували меломанам чудові миттєвості, зустрічі з чудовою музикою. Етюд сі-бемоль мінор Кароля Шимановського в перекладі для струнного оркестру Яна Зажицького приголомшив слухачів. А завершився концерт — симфонічним твором Войцеха Кілара «Юрба». Цього композитора називають провідним представником польського музичного авангарду. Публіка, яка влаштувала овацію, не хотіла відпускати зі сцени виконавців, тому на біс виконали фрагмент «Юрби». При цьому диригент попросив публіку кричати в кінці разом з оркестром. Зал відгукнувся на прохання й, підкорившись диригентському жесту, з ентузіазмом видав фінальний вигук.

Олена ЖУКОВА, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: