Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як Андрій Білоус кількість перетворює на якість

«Нам кажуть, що одеський глядач не сприймає українських вистав... Але ми — їдемо!»
30 червня, 2017 - 13:53
ГАСТРОЛІ У ПІВДЕННІЙ ПАЛЬМІРІ РОЗПОЧНУТЬ «ЗАГАДКОВІ ВАРІАЦІЇ» — ЦЕ ПСИХОЛОГІЧНА ДУЕЛЬ, ЯКУ МАЙСТЕРНО ГРАЮТЬ ОЛЕКСІЙ ВЕРТИНСЬКИЙ (ЛАРСЕН) І СТАНІСЛАВ БОКЛАН (ЗНОРКО)
АНДРІЙ БІЛОУС

Молодий театр, який закрив 29 червня свій 38-й сезон, є лідером у нашій столиці за кількістю новинок (10 прем’єр!), а також за резонансом представлених постановок у колі критиків. Глядачі називають цей колектив улюбленим, а тому майже перед кожною виставою можна почути: «Чи є зайвий квиток?».

ПІД ГАСЛОМ: «ДОРОГУ МОЛОДИМ!»

Про те, що вдалося зробити, плани на майбутнє й гастролі до Одеси — наша розмова з художнім керівником Молодого театру Андрієм БІЛОУСОМ:

— Цей сезон  відбувся у нас  під гаслом: «Дорогу  молодим!», а наступний пройде під девізом —  «Дорогу старим!». В афіші з’явилося 10 прем’єр, і я вірю, що кількість переросте в якість. Ми оновлюємо поступово. У нас є свій постійний глядач, у якого рефлексія кожного місяця — прийти до Молодого театру й подивитися щось нове, цікаве. І ці походи до нас уже стають гарною традицією. Тішить, що приходить публіка різного віку. Хтось із коханою чи коханим, хтось із дітьми чи родиною, навіть цілими компаніями — із друзями, однокурсниками, колегами по роботі... Глядачі знають, що в Молодому прем’єри відбуваються не раз чи двічі на рік, як у деяких театрах, а майже щомісяця. Ми намагаємося підтримувати це бажання публіки ходити в театр.

За сезон представили три прем’єри на Основній сцені: брутальну класику «Горе з розуму» Грибоєдова, специфічну комедію «Серпень: графство Осейдж» Леттс і виставу-Concert (музично-пластичний проект Молодого театру з участю: композитора-імпровізатора  Максима Шоренкова, вокалістів, зірок телепроекту «Х-Фактор» та «Україна має талант» — гурту The Oscar Wild — Павло Пігура та Віталій Сичак, хореограф Ліда Соклакова, режисер — Наталія Сиваненко. — Т.П.). А на Камерній сцені з’явилося відновлене «Украдене щастя» за І. Франком (я переніс постановку із «Сузір’я» до нашого театру), а також серія вистав — робіт молодих режисерів (на Камерній і Мікросцені): «Дівочий виноград», «Саша, винеси сміття», «Попіл», «Гагарін і Барселона», «Піаніст» та «Яма» (останніми постановками ми закінчимо цей сезон). Цими виставами ми даємо дорогу молодим режисерам проявити себе. До речі, якщо минулий і нинішній сезон давав зелене світло молодим, то наступний сезон ми приділимо увагу іншому поколінню — «Дорогу старим!». У нас ставитимуть поважні й досвідчені режисери, зокрема Юрій Лізінгирич — «Милий друг» Гі де Мопассана, Костянтин Дубінін — «Селфі зі склерозом» Олександра Володарського, Тарас Криворученко — «Тектоніку почуттів» Е.-Е.Шмітта, а я поставлю «Майстра Сольнеса» за Г. Ібсеном. Молодь теж не забудемо: так, Влада Білозоренко нині працює над «Божеством різанини» за Я. Реза, де гратимуть зірки нашого театру Ірма Вітовська й Римма Зюбіна. Планувалося, що прем’єра відбудеться наприкінці сезону, але через зайнятість актрис на зйомках та інші проекти ми  глядачів запросимо на цю виставу вже у вересні — у новому сезоні. «Парашутист» за повістю Олександра Селіна поставить молодий режисер Валерія Городецька (нині в афіші театру йдуть дві її постановки «Шепіт убивці» та «Яма». — Т.П.). Як бачите, планів маємо багато. Ми пропонуємо вистави для різних категорій глядачів. Це різнопланова драматургія.

«У ЄВРОПІ ПУБЛІКА ХОДИТЬ ДО ТЕАТРУ ПОЛОСКОТАТИ НЕРВИ»

— З вашої, як керівника театру, легкої руки нині п’єсу Н. Ворожбит «Саша, винеси сміття» ставлять різні театри.

— Мені сподобалась ця п’єса Наталії Ворожбит. Постановку здійснила молодий режисер  Тамара Трунова. Це українська сучасна драматургія, яку ми намагаємося відшуковувати для свого репертуару. Непогана вийшла прем’єра, яка викликала жваве обговорення серед театрознавців. А от глядачі, на жаль, її не шанували, і попит на неї малий, а тому ми з Камерної перенесемо, на Мікросцену, щоб повністю не знімати цю постановку з афіші. Знаєте, нині наш глядач не любить ходити на вистави, які порушують соціальну тематику. Не хоче дивитися про проблеми, політику. Цього має вдосталь, ввімкнувши телевізор або зайшовши в інтернет. Він шукає вистави-казки, які не мають з реальністю нічого спільного! У театр ідуть розважитись чи забути про проблеми сьогодення. Це в Європі публіка ходить до театру полоскотати нерви, а в нас абсолютно протилежна ситуація. Я знав, що не всі глядачі сприймуть цю п’єсу, але все ж сподівався, а раптом... Та, на жаль, вистава не аншлагова. Шкода...

Решта наших постановок дають дуже хорошу касу. Заповнення залу — 98% і за продажем квитків (хоча у нас вони найдорожчі у столиці!). Так що, тьху-тьху, в цьому плані все гаразд...

— Ви сказали, що наступного року — «Дорогу старим!», то прокоментуйте  розмови про те, що з трупи збираються йти на разові постановки зірки — Вертінський, Зюбіна, Вітовська...

— Вертінський, щойно почався пенсійний вік, сам написав заяву і вже понад рік як пішов зі штату театру. Олексій Сергійович дійсно працює на разових постановках. Зюбіна щось сама собі придумала. Я її заяви не бачив. Римма Анатоліївна багато знімається, її запрошують на різні фестивалі, й тому вона говорить, що не може забезпечувати репетиційний процес, хоче мати більш гнучкий графік роботи. Думаю, це питання якось владнається... А що ж до Вітовської, то навіть не чув, що Ірма Григорівна збирається йти з Молодого театру...

ГАСТРОЛІ ЯК ЕКСПЕРИМЕНТ

— На початку липня відбудуться гастролі в Одесі. Везете три свої постановки, чому саме ці вистави, а не інші — вибір маєте широкий.

— Ці гастролі можна назвати експериментом, бо ми самі є організаторами показів.  Гастролі в Південній Пальмірі відбудуться з 2 до 4 липня у приміщенні Одеського російського драматичного театру. Покажемо «Загадкові варіації» Е.-Е.Шмітта, «Однорукого» М. МакДона та «Підступність і кохання» Ф. Шиллера. Чому саме ці вистави? Бо вони аншлагові, різножанрові й представляють наш театр сьогодні. Ми ці постановки показували на фестивалях і гастролювали з ними в різних містах — завжди були тільки схвальні відгуки. А от з Одесою поки організаційна складова просувається у нас не дуже. Для мене дивина, що в цьому місті не хочуть бачити україномовні вистави. Нам  навіть запропонували писати афіші російською мовою!

— Не може бути!

— Так, це правда. Нам кажуть, що одеський глядач не сприймає українських вистав... Але ми — їдемо!

— Може, це через те, що виступатимете на базі Російського театру?

— Ні! Ми хотіли грати в Одеському українському театрі ім. В.Василька, але там будівля в аварійному стані, й сама дирекція театру не радить проводити там гастролі...

— У вересні розпочнеться нова сторінка Молодого театру.

— Сезон розпочнеться 3 вересня такими виставами: «Горе з розуму» на Великій сцені, а «Синій автомобіль» покажемо на  Камерній  сцені. Я вважаю, що сьогодні нам не вистачає цікавих українських п’єс і  нових творчих ідей. З фінансами у нас все гаразд. За цей сезон заробили 12 мільйонів грн. Це величезна сума! Нас підтримує місто, дають кошти на зарплату, а на постановки ми гроші самі заробляємо. Не хочу скаржитися. Треба працювати — і все буде добре!

Тетяна ПОЛІЩУК, «День». Фото Віоли СОКОЛАН
Газета: 
Рубрика: