Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Якість свідоцтва

31 березня, 2006 - 00:00

Відомий вітчизняний режисер зніматиме новий фільм за сприяння Стівена Спілберга.

Оживлення кінопроцесу в Україні триває. Конкретніше — у стадію практичної реалізації вступив проект документальної стрічки про трагедію в Бабиному Яру, ще минулого року ініційований Віктором Пінчуком.

Із цією пропозицією відомий вітчизняний промисловець вийшов на фундацію «Шоа» (Університет Південної Каліфорнії, Лос-Анджелес), засновниками якої є Дуґлас Ґрінберґ та метр Голівуду, режисер і продюсер Стівен Спілберґ — до речі, рідня в обох походить з України: батьки Грінберга виїхали до Америки з Рівненщини у 1907 році, а родичі Спілберга колись мешкали в Одесі. Завданням фундації, котра існує ще з часів зйомок спілбергового «Списку Шиндлера», є збирання документальних, в тому числі зафіксованих кінематографічно свідчень людей, що пережили винищення євреїв нацистами («шоа», власне, і означає «винищення»); а також сприяння виробництву відповідних неігрових стрічок. В плани «Шоа» була включена і Україна, тож пропозиція Пінчука прискорила їх здійснення. Бюджет картини складається з внесків обох сторін.

Відповідно, співпродюсерами нового фільму виступатимуть саме ці помітні персони — Пінчук і Спілберг. А втім, тут термін продюсер не має, фактично, відношення до фільму як мистецького продукту — бо зять колишнього президента тут скоріше фінансист, а прізвище Спілберга присутнє суто формально — як певний лейбл і, знов таки, як одне з джерел фінансування, загальна сума якого допоки лишається таємницею.

Набагато важливішим здається те, що режисером фільму обрано одного з найталановитіших українських документалістів, Сергія Буковського, лауреата кількох міжнародних нагород. Його роботи, найвідоміші з яких «Вілен Калюта. Реальне світло» , «На Берлін!», «Дислокація», «Знак тире», «Червона земля», завжди є формально бездоганними (що нечасто трапляється у документалістів) і самодостатніми художньо, своєю якістю заперечуючи поширену думку про другорядний статус документалістики як необов’язкового додатку до ігрового кіна. Те ж стосується і документального серіалу «Війна. Український рахунок», який став справжньою подією теле- і кіносезону в 2004 році і був відзначений Шевченківською премією та премією «Телетріумф». Також Буковський є успішним і як педагог — саме його учень, Ігор Стрембіцький, виборов у минулому році Золоту пальмову гілку в Каннах.

Режисеру доведеться здебільшого працювати з архівними, тобто вже відзнятими матеріалами (що, до речі, аж ніяк не полегшує його завдання); тільки п’яту частину картини складатимуть фрагменти, зняті наново — здебільшого інтерв’ю зі свідками трагедії. Географічно сюжет розширений — тепер його складатимуть свідоцтва про Голокост на теренах Поділля і Наддніпрянської України, включаючи, зрозуміло, Бабин Яр; а значна частина інформації, що не увійде в фільм, буде розміщена на вебсайті, який запустять до прем’єри.

Остання ж запланована на вересень. Фільм випустять і в україно-, і в російськомовній версіях, проте його прокатна доля поки не визначена; більш чіткі перспективи вимальовуються на телеканалах. Можлива й присутність на прем’єрі самого Спілберга.

Лишається ще додати — з огляду на постать режисера — що є досить вагомі підстави сподіватися, що новий фільм, окрім відповідності виконання надзвичайно важливим моральним та історіографічним завданням, буде ще й художньо переконливим.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: