Мораль новітніх часів сміливо заперечує усілякі забобони у відносинах між людьми. На різноманітних телевізійних шоу, які заполонили сучасний телепростір, відверто пропонують обмінюватися дружинами, залишати господарство лише на чоловіків, вибирати наречену чи нареченого у прямому ефірі, роздивлятися інтер’єри чужих помешкань, заглядати в будь-які шпаринки приватного життя, дізнаватись про інтимні подробиці стосунків. Усе відкрито, дозволено, смакується відверто й безсоромно.
Своєрідною пародією на подібні явища сучасного розкутого сприйняття дійсності вийшла прем’єрна вистава «Вільні стосунки» Д. Фо та Ф. Раме (переклад Я. Хоменко) у Київському театрі на Подолі, створена за підтримки Італійського інституту культури в Україні. Вистава стала майданчиком дуже популярних нині кулінарних шоу, на якому режисер Ігор Матієв запропонував свій «Рецепт сімейного щастя з перчинкою». Декорація (художник Ірина Смехнова) так і виглядає, як на шоу, де реально готують їжу. З обов’язковим великим холодильником, духовою шафою, поличками з посудом, столом-плитою з раковиною, де з крана ллється вода.
Кулінарний поєдинок подружньої пари: Антонія — Лариса Трояновська, Чоловік — Михайло Кришталь, судитиме такий собі «Ектор Хіменес-Браво», композитор і піаніст, а ще й Професор — Тимур Полянський. І робитиме це виключно музичними інтонаціями (музичне оформлення Володимира Борисова). Мелодії супроводжуватимуть дію, задаватимуть їй ритм, тон, настрій, коментуватимуть і розважатимуть глядачів. Хоч головна тема сюжету не така вже й весела — зрада чоловіка. Але ж ми вже привчені не сприймати такі серйозні речі болісно. Ну, зрадив, ну, розлюбив, то й що? Веселімось! Не переймаймось, які проблеми?! На це й налаштовує іскрометна італійська комедія. А ще краще — вигадати помсту і собі завести коханця. Що й робить Антонія-Трояновська. Вона вирішує кардинально змінитися, погоджуючись із пропозицією чоловіка перейти на вільні стосунки...
Зміни станів героїв вирішено стильно й у характері кулінарного шоу (художник по костюмах — Світлана Заікина). Вони просто міняють фартухи з намальованими на них елементами інших костюмів, і глядачам усе зрозуміло. Нові зображення задають новий стиль образу, Трояновська та Кришталь віртуозно й динамічно демонструють різні періоди подружнього життя, що являють парадокси обманів і зрад.
У процесі гри й особистих змін жінка і чоловік розкриваються з різних боків, несподівано навіть для себе. Блискучий текст комедії підтримує вигадливу пластичну партитуру (балетмейстер Анжеліка Борисова), гумористичні пасажі героїні, її візуальні трансформації відбуваються, втім, всередині шоу, вона не забуває про його завдання — мов завзята господиня, готує бутерброд, як метафору білих та чорних смуг життя, шарів радості та смутку, піцу — як символ мішанини буття, в якій міститься величезний перелік різноманітних інгредієнтів! Чому саме піца? Дія ж відбувається в Італії! Та коли Лариса Трояновська заспівала класичну арію Одарки із «Запорожця за Дунаєм», зміст якої набув особливої комічності щодо даної сценічної ситуації, іронічний підтекст забринів ясний — подібне може статися будь-де. І ситуації непорозумінь, що їх переживають подружні пари, зрозуміє будь-хто.
Режисер Ігор Матієв вигадав кумедну, втім і повчальну історію, де гра переплуталася з дійсністю, де герої рятуються від реальності, вигадуючи міражі ідеального. Звичайно, не всі так весело сприймають ситуації подружніх зрад, як це запропонували вигадники «Вільних стосунків», але для когось, аби вправитися з проблемами спілкування, може, й буде прийнятною спроба зробити із власного життя цирк чи, приміром, театр...
Наступні покази вистави відбудуться 23 лютого і 9 березня.