Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Фільм як алегорія

Уночі з 24 на 25 травня о 01.25 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Арґумент-кіно» та стрічку Юрія Іллєнка «Криниця для спраглих»
22 травня, 2015 - 11:51
СТРІЧКА ПРО АБСОЛЮТНІСТЬ ЛЮДСЬКОЇ СПРАГИ / ФОТО НАДАНО ПРОГРАМОЮ «АРГУМЕНТ-КІНО»

«Криниця для спраглих» — дебютний режисерський фільм Юрія Іллєнка, видатного українського кінематографіста, людини надзвичайної творчої енергії, особистості, яка вособлює цілу епоху в нашому кінематографі.

Юрій Іллєнко є одним із ключових творців феномену, який увійшов до історії під назвою Українське поетичне кіно.

«Криниця для спраглих» — фільм-притча. Це метафорична, алегорична, багато в чому символічна оповідь, в якій ідеться про, сказати б, наріжні буттєві речі — про сенс життя, про родинні цінності, про людину серед людей та людину серед природи.

«Криниця для спраглих» є фактично трагедійним твором, що веде про руйнацію традиційної української цивілізації. Дід Левко з невісткою живе в селі, живе у хаті, що їх замітає пісок забуття. І він — серед цієї фактично пустелі — з усіх можливих сил піклується про криницю, джерело духовної наснаги.

Стрічка, сценарій до якої написав також кінодебютант — випускник сценарних курсів поет Іван Драч, фільмувалася 1965 року й не була випущена на екрани компартійним кінокерівництвом. Її заборонили для глядача, а у відповідному документі було вказано, що режисер припустився «ідейних збочень».

Фільм вважався банально «антиколгоспним», та й не тільки. Нереальний ландшафт, засипаний піском, неродюча земля і спрага замість звичного на соцреалістичному екрані буйного сільського процвітання — вочевидь, що це сприймалося як виклик.

І лише 1987 року, вже на схилкові всієї комуністичної влади й наприкінці СРСР, десятки тих фільмів було реабілітовано. Із ними й «Криницю для спраглих», заборону якої можна вважати знаковою для часів переслідування вільнодумства та фізичного знищення невгодних творів мистецтва.

Юрій Іллєнко згодом про «Криницю для спраглих» у притаманному для себе експресивному стилі писав: «То ексклюзивно мій, суто естетичний жест, який своєю силою перевершив усі політичні, етичні й прагматичні інвективи свого часу. Це був фільм, від якого міг поїхати дах у світового кіно».

Особливою, оригінальною є звукова палітра стрічки — з неї максимально усунено діалоги, а музична складова є мінімалістичною, переважно тужать народні пісні. Тут гуляють шуми: вітер, скрип криниці, брязкіт відра, шерхіт листя, що повсякчас відтіняється тишею...

Так починав Юрій Іллєнко як режисер. Ширше ж про його подальшу кінотворчість ітиметься в програмі у спеціальному сюжеті.

Насамкінець іще одне прикметне свідчення про фільм. 1988 року Іллєнко показував «Криницю для спраглих» на міжнародному кінофестивалі у Сан-Франциско, після чого в одному з поважних американських кіновидань з’явився схвальний відгук, в якому, зокрема, були такі слова: «Це абстрактний візуальний твір, і він не для пересічного кіноглядача, проте має колосальний скарб для тих, хто цінує величну силу простоти. Це проста алегорія про абсолютність людської спраги. Іллєнкові кадри також прості, і їхня сила може губитися для сучасної аудиторії, звиклої до високотехнологічних спецефектів».

Володимир ВОЙТЕНКО
Газета: 
Рубрика: