Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

ОПОЗИЦIЙНА СВОБОДА... ЛЕСТОЩIВ

26 січня, 2001 - 00:00

Прикмета нашого післяноворічного політичного ТБ — зникнення діалогу на загальнонаціональних каналах. Навіть «помаранчове» IСTV поки що здало так бурхливо взяті ним у грудні позиції. Сумно, якщо відкочування назад — явище не тимчасове. А викликане тією причиною, що самим лише натиском, «шапкозакидайством», софістськими прийомами ведучі каналів зі своїми опонентами «справляються» далеко не завжди (яскравий приклад тому — остання бесіда у програмі ICTV «Свобода слова» Миколи Княжицького та Дмитра Кисельова з головою парламентської тимчасової слідчої комісії у справі Гонгадзе Олександром Лавриновичем. Здавалося б — у відсутності однозначного Дмитра Куликова, що зник з ефiру, у більш гнучких його колег були шанси продемонструвати перевагу. Але — протистояти знанням і твердій позиції, що була в наявності у народного депутата щодо ролі парламенту, не змогли й вони). А переконливі аргументи «накопати» в нинішній кризовій політичній ситуації — важко. Ну а просто пошук істини — поза «окопними» або «атакуючими» завданнями — нікому не потрібен. Отже, якщо діалог як мета не запитаний, а діалог як інструмент, як піар-технологію поки що ефективно використати не вийшло — то й можуть канали його знову відкинути через непотрібність. Хоча... Не лише з точки зору інтересів глядачів (суспiльства), а й навіть стратегічних завдань політиків навряд чи відмова від діалогу різних лідерів і сил буде дорослим рішенням.

Особливо шкода втрачати таку можливість, яку надає саме діалог: у зв’язку з необхідністю укріпити доказову базу, не лише схоластично аргументи вигадувати, а й створювати їх у реальному житті. Між іншим, оптимальний шлях до зміцнення позицій будь-яких політичних сил, зокрема й влади.

Про що, до речі, останнім часом без упину говорить також В’ячеслав Піховшек («Епіцентр», «1+1» ), який теж остаточно перейшов у жанр аналітичної публіцистики. І якщо про якість аналізу подій в «Епіцентрі» можна сперечатися (не забуваючи при цьому, звичайно ж, про необхідність робити поправку на рамки «табу», що постійно міняються в редакційних політиках каналів), то це ствердне посилання — про діалог — на мою думку, абсолютно логічне. Інша річ — чи багато тих, хто його дійсно чує?

І це питання — не лише до влади. Гадаю, для моїх колег- журналістів з різних ЗМІ, хоч би там яку позицію вони колись займали й займають зараз, аж ніяк не є секретом вельми болюча реакція на критику з боку, скажімо, як наших «лівих», так і наших нині начебто опозиційних правих. Відомі, причому, не лише емоції, а й суми конкретних позовів, які ті періодично виставляють ЗМІ... Не менш сумним є й загальний настрій так званої журналістської тусовки, для багатьох з якої створення Образів і Зон, що не підлягають критиці, вже стало ознакою «демократичності», «прогресивності» тощо. Не менш сумною є й реакція деяких читачів, якi під впливом відсутності цивілізованих основ існування політикума також схильні розглядати світ лише крізь призму «білих» і «чорних» тонів. Власне, саме з такою реакцією останнім часом — через декілька телефонних дзвінків у редакцію — зіткнулася й ваш автор, у зв’язку зі своєю публікацією «Боротьба за свободу гризні» («День», № 6) та матеріалу В’ячеслава Піховшека «Коаліційний уряд і Віктор Ющенко» («День», № 11). Ні, будь-яким змістовним аргументам, що критикують мою оцінку нездатності нинішньої опозиції якщо не виробити виразну політичну програму дій (може, така програма десь у когось і є), то принаймні розповсюдити її, зробити доступною масам— я була б тільки рада. Як і «День» загалом, що регулярно публікує різні, зокрема й протилежні точки зору на багато які актуальні проблеми, не раз публічно дискутувала з опонентами і я, будучи їм вдячна за можливість такої конструктивно-аргументованої полеміки. Нині ж просто глуху тугу викликали тон, агресивність і безапеляційність, з якою ті, хто телефонував, говорили про мою певну критичність щодо нашої опозиції і про критику В. Піховшеком позиції прем’єра. Що лише підтвердило той «діагноз» нашому так званому громадянському суспільству, який, взагалі-то, був уже відомий давно. Діагноз, що свідчить про те, що свобода слова — і владі, і опозиції, і політикам, і громадянам — здебільшого потрібна лише щодо «чужих». Для «своїх» потрібна лише свобода лестощів. Ставлення до публічної критики майже однакове в усіх, тільки влада відповідає конкретними санкціями, а опозиція й співчуваючі — віртуальним (поки що!) «моральним засудженням». Що ж до аргументації подібних реакцій, то вона й зовсім ідентична: шкода великій справі (президентських реформ, боротьби з «антинародним режимом» etc.), допомога ворогам, руйнування віри (довіри) населення і т.ін. А тим часом, якщо питання, скажімо, про те, чи можуть бути «моральними лідерами» опонентів навіть недемократичної влади ті, чиє минуле сумнівне (яке актуальне, скажімо, й для Росії — з перипетіями там навколо НТБ, Гусинського, Березовського), поки ще можна вважати відкритим. То прогнозувати майбутнє щодо тих політичних лідерів (і сил, зокрема й журналістських, що навколо них об’єднуються), які так своєрідно розуміють свободу слова і преси, — неважко. І хоча я завжди була й залишаюся впевненою в тому, що головна функція преси — контроль за діями саме влади, оскільки саме в неї найбільші можливості впливати на процеси в суспільстві, проте навряд чи варто забувати й про те, що тривале непомічання колод в очах опозиції здатне так само спричинити недемократичні метаморфози. Та й, зрештою, «тренувати м’язи» можна, лише будучи змушеним під прицілом критичних атак постійно «звіряти годинник», трансформуючись і розвиваючись у пошуку аргументів своєї життєстійкості та реалістичності. Так, у період виборів позиційна некритичність преси щодо сил, що підтримуються нею, — чи то у владі, чи то в опозиції — безумовно, може бути виправдана зростанням тактично-агітаційної ролі ЗМІ. Але хіба в проміжний період не є найпершим обов’язком преси саме об’єктивно-аргументованим ставленням як до влади, так і до її опонентів допомагати суспільству бачити істинний потенціал, істинні наміри, істинний професіоналізм тих, хто прагне визначати майбутнє країни? І хіба реакція на таку позицію преси не є лакмусом готовності цих лідерів і сил це майбутнє визначати саме в інтересах суспільства?

У новорічній суєті непоміченим промайнув на СТБ новий документальний фільм Дениса Жарких (режисер — Олена Синкевич) «Вигнаний пророк» , що розповідає про Миколу Бердяєва. Точніше, не стільки про нього, скільки про зв’язок його ідей і пророцтв із сучасною історією пострадянського простору. Фільм — важливий для нашого ТБ. І не лише суто зовнішнім фактом того, що от і не лише в Росії є свої Євгени Кисельови, здатні претендувати на осмислення великих ідей, великих особистостей в історії. З’являються люди з такими амбіціями й на нашому ТБ — і вже сам по собі це прорив, особливо, якщо пригадати творчий і інтелектуальний потенціал українських шкіл документального та науково-популярного кіно й ті перспективи, які можуть бути в подібному жанрі в нас (адже є традиції, є на що спиратися!).

Не менш значущим є цей телевізійний досвід саме в рамках поки ще наявної, хай навіть лише в окремих прошарках суспільства, політичної дискусії про сьогодення та майбутнє України. Денис Жарких акцентував у фільмі деякі питання, поставлені Миколою Бердяєвим. Про глибину проникнення у східнослав’янску культуру традицій східної деспотії. Про трагедію російської інтелігенції, яка у своїй нерозривній єдності-ненависті з владою допомогла останній втілити в життя в часи більшовизму ідею обраності російського народу, його місії загнати людство у «рай на землі». Ідею, другий бік якої — це виключна нетерпимість до всього, що не вписується в революційну доцільність. Ці питання суперактуальні зараз, під час смути й хаосу й у політичному, і в економічному, й у духовному житті України. А участь у картині таких особистостей, як філософи Сергій Кримський, Мирослав Попович, поет Юрій Рибчинський, економіст Олексій Плотников — звичайно ж, дозволила авторам картини хай і дещо фрагментарно, але проте осмислено поглянути на наше сьогодення і його перспективи в контексті глобальних історичних процесів, що, взагалі- то, поки ще рідко зустрічається на нашому ТБ.

І нехай, як на мене, автори дещо передали куті меду з пієтетом навколо самого Бердяєва (званого не інакше, як пророком), що мимоволі їх, які начебто сперечаються з історичною ефективністю саме месіанства, й «підставило». Однак важливо і те, що картина Дениса Жарких надає дуже цінну можливість посперечатися навколо конкретно окреслених проблем — продовжити їх осмислення далі. Адже, скажімо, констатуючи у фільмі «Вигнаний пророк» неможливість, як збудувати рай на землі, так і неможливість побудувати взагалі що-небудь на підмурівку нетерпимості (передусім, до інакомислення), підмурівку нескінченної боротьби з ворогами, і автор фільму, і його учасники зупинилися на тому, що а зараз, у сучасній Україні, і ідей великих немає... Що нині все збудовано на відвертому цинізмі: хопай, де погано лежить, і олігархам такий стан речей зручний... Що в нас не сформовано ні великих ідей, ні великих партій, ні великих політичних тенденцій.

І висновок авторів фільму: Україні потрібні люди, здатні піднятися над політичними догмами і визначитися — йде країна вперед чи по зачарованому колу. Все правильно — але чи не надто загально й абстрактно? Чи не в тому наша біда (і коріння нашої нетерпимості!), що ми досі продовжуємо мислити тими ж категоріями пророцтв, загального блага, масштабних національних ідей, великих керманичів?.. Замість того, щоб нарешті визнати, що на весь світ є одна велика (божа) ідея: понад усе — людина, її самоудосконалення, її права, свободи (кажучи мовою сучасних конвенцій). Держави, політичні системи, економічні доктрини, органи влади і т.ін. — усе це вже давно в демократичних суспільствах визнано лише засобом для максимального задоволення потреб людини (інша справа, що для когось важливе споживання товарів, а для когось — духовного продукту. Однак, і у тих, і у інших є спільне: переконаність в необхідності створювати умови для вигідності прогресу, а не насаджувати його силомiць).. І чим благополучніші західні демократії, тим менше політики задаються високими дефініціями, а замість цього прагматично вирішують тактичні й стратегічні питання поліпшення умов для життя й розвитку громадян своєї країни, давно при цьому усвідомивши, що й власні егоїстичні інтереси досягаються надовго й всерйоз лише в контексті праці на інтереси суспільства, а не навпаки. Виходить, що успіху добиваються там, де над політиками, владою, опозицією, суспільством перестає тяжіти питання «що робити?», поступаючись питанню «як робити?». Умовно кажучи, щойно держава (суспільство) замість питання «куди котити камінь — на гору чи з гори?», яке передбачає можливість опонування один одному нескінченно, нарешті доходить консенсусу й ставить питання «як камінь на гору доставити якомога швидше й з найменшими витратами?», як з’являється попит і на конкуренцію, і на діалог, і на можливість компромісів, і на подолання нетерпимості. Може, нарешті, й нашому ТБ — разом з його господарями — час долучитися до пропаганди саме пошуку нових ідей у технологіях (політичних, економічних, інформаційних), а не продовжувати боротися з вітряками, уявними (і явними — але чи такими серйозними, як раб у самому собі?) політичними ворогами, загрозами? В результаті фактично консервуючи процеси стагнації? Адже, як сказав нещодавно Михайло Жванецький, це «ТБ створює народ, яким уже потім командує президент». Може, варто підійти до цієї відповідальної місії трішки старанніше?

Наталя ЛIГАЧОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: