Ірина КОСТЮК , директор компанії «Медіа Ресурси Менеджмент»:
— Якщо говорити про кадри на телебаченні в принципі, то, напевно, такі кадри потрібно розділити як мінімум на три категорії: це технічні фахівці (оператори, режисери тощо), творчі люди (програмні директори, продюсери, редактори тощо) і адміністративний персонал — так звані топ-менеджери, керівники каналів. Я би сказала, що брак професіоналів відчувається в усіх сферах. Вони (професіонали) є, але їх мало. Тому люди, що працюють на телебаченні і в медіа знають таких фахівців і можуть їх легко перерахувати, особливо топ-менеджерів. А телебачення розвивається: з’являються нові канали, перезапускаються старі, й такі люди перебувають у постійній ротації на телеринку України. Я би насилу пригадала телевізійних топ-менеджерів, які б усю свою професійну діяльність присвятили одному каналу. Деяких запрошують до Росії, деяких привозять з Росії керувати українськими каналами, але, на мою думку, вдалих прикладів управління українськими каналами російськими менеджерами ще не було. Чия провина в тому, що бракує кадрів, важко сказати. Можна, звичайно, звинувачувати систему освіти в цій сфері, яка донедавна була далеко не найкраща, але і без того попит перевищує пропозицію. Але, на мою думку, ринок усе розставить на свої місця: витіснить «слабких» і надасть можливості «сильним». Основним ключем до розв’язання цієї проблеми має стати принцип навчання своїх кадрів, починаючи з самих азів професії, не боятися ризикувати і брати дебютантів. На жаль, великі канали, які ревно ставляться до рейтингових показників і, відповідно, концентруються на комерційній складовій цього бізнесу, з об’єктивних причин не охоче ризикують і навіть, напевно, не можуть собі дозволити надати майданчик дебютантам. Хіба що на нічному ефірі можна практикуватися, так і то не на всіх каналах. Молодим професіоналам треба давати можливість виявляти себе, і останні приклади доводять цей принцип: наприклад, наші партнерські продакшн компанії Film UA і Production UA за останні півроку зняли чотири телефільми, три з яких були режисерським дебютом молодих професіоналів (Віра Яковенко, Галина Сахно і Ахтем Сеїтаблаєв). Саме такі компанії плекатимуть кадри для українського ТБ-ринку, що розвивається — слава Богу — пристойними темпами.