Наприкінці минулого тижня мене й кількох колег запросили в Москву на прес-конференцію, присвячену відкриттю нового телевізійного сезону на каналі СТС. Може постати запитання: чого це раптом? Що нам до російського мережевого каналу, який до всього позиціонує себе як виключно розважальний? Однак присутність українських журналістів у модному московському клубі «16 тонн», де відбувалася прес-конференція, навряд чи можна назвати випадковою. Ну, по-перше, дуже цікавий і по-своєму унікальний досвід СТС. Мало знайдеться каналів, які категорично заявляють: ніякої політики, інформації про природні або фінансові катаклізми, кримінал, соціально-побутові проблеми — лише позитивне розважальне ТБ! Проте проголосити можна що завгодно, як і показувати що доведеться (так, власне, часто на ТБ й трапляється). Однак СТС послідовно дотримується вибраної концепції мовлення. Але навіть і не це дивно. А те, що «телебачення гарного настрою» виявилося в Росії вельми й вельми запитаним. СТС сьогодні, по суті, замикає групу лідерів російського ТБ: ОРТ, канал «Росія» і НТВ. Це друга й, погодьтеся, вельми вагома причина інтересу до досвіду роботи СТС.
Світовий досвід свідчить, що часом політичне ТБ втрачає популярність, оскільки глядач сприймає телебачення не як вчителя життя й інструмент маніпулювання свідомістю, а як один із варіантів відпочинку, одне із джерел інформації, одне із можливих джерел гарного настрою й надій. Однак відомо й інше: світовий досвід — це одне, а наш власний — дещо інше. Те, що подібне розважальне ТБ запитане в стабільних країнах, де ринкова економіка, приватна власність і демократична система — давні необхідні й обов’язкові складові, немає нічого дивного. А в нас ЗМІ взагалі й телебачення зокрема все ще використовуються як інструмент політичного впливу. Заведено було вважати, що й у Росії так само. Стрімке розширення аудиторії СТС показало: з’явився попит на зовсім інше ТБ. Чи то життя там дійсно поліпшилося, чи то в нас всерйоз ніхто не цікавиться питанням, яке телебачення можливе в нас.
І нарешті третя причина пильної уваги до СТС полягає в тому, що останній рік генеральним директором російського каналу працює Олександр Роднянський — людина, яка не лише створила «1+1», а й значною мірою вплинула на вигляд сучасного українського ТБ. До речі, за рік його директорства в Москві СТС став найбільш швидкоростучим каналом на російському телеринку. Головним завданням каналу залишається досягнення 10%-ї частки аудиторії Все 4+. Значну роль у цьому має зіграти зростання мережі. За рахунок кого й чого? Свою класичну аудиторію керівництво СТС визначає так: молода, енергійна, адаптована до нових історичних реалій, така що активно шукає себе в новому житті. Але канал прагне розсувати вікові рамки глядачів: 18—45 років. Тобто наявні цілком амбіційні плани — з нішового каналу перетворитися на канал універсальний.
«СТС корисний для людей самостійних, — стверджує Олександр Роднянський. — Для таких глядачів СТС, який не має ні знака «плюс», ні знака «мінус» в політичному, ідеологічному й пропагандистському значенні, є віртуальним простором, здатним відвести людину в казку, в комфортний оптимістичний стан. СТС має стати великою казкою не лише для дітей, а й для дорослих. Казкою, яка дає надію й вселяє оптимізм».
Як же цю казку зробити дійсністю, та ще й в умовах конкуренції, що загострилася в телевізійному просторі? Пропоную вам рецепт від СТС. Щоб утримати глядача біля екрана, вважають на каналі, вже недостатньо запропонувати йому нове розважальне шоу або нові вітчизняні серіали. Потрібен високоякісний конкурентний продукт. При цьому ресурс форматних програм, придбаних за кордоном і адаптованих до, в цьому випадку, російського ТБ, вичерпується, й тому пріоритетом стають власне шоу й серіали власного виробництва. Причому не всі, а якісні, масштабні постановки, що потребують великих витрат. До речі, цим шляхом iдуть усі російські телевізійні «первачі».
На СТС у новому сезоні підготовлені свої «манки» для глядачів. Насамперед, серіали. За книгами Дар’ї Донцової — «Любителька приватного розшуку Даша Васильєва» та «Євлампія Романова. Слідство веде дилетант». Причому цікаво, що вперше з виконавицями головних ролей — Ларисою Удовиченко та Аллою Клюкою — укладено ексклюзивні контракти, які передбачають, що актриси не зніматимуться в інших серіалах, поки триватиме робота над цими. А враховуючи плодючість Донцової, зйомки можуть виявитися, як космос. Серед інших серіалів власного виробництва — пригодницький детектив «Кавалери Морської Зірки», екшн- драма «Завтра буде завтра», іронічний бойовик «Спецназ по-російському» та історична мелодрама «Бідна Настя». Останній серіал заслуговує на окрему розмови. На замовлення СТС його знімає голлівудська студія Columbia Tristar (Sony Pictures) та російська компанія «A. Media group». Уперше в історії російського ТБ у Росії робитимуться серіали, побудовані на російському матеріалі, але зроблені за американською технологією. Робляться вони за участю американських сценаристів, які працювали й у «Династії», й у «Далласі».
На СТС як і раніше виходитимуть розважальні шоу «Крісло» з Федором Бондарчуком, «СУПЕР!» з Василем Стрельниковим, «Ранок з Кіркоровим», «О.С.П. — студія», «Прихована камера» із Сергієм Сивохо, «Найрозумніший» з Тіною Канделакі (правда ж, ніби читаємо вітчизняну телепрограму передач). У роботі ще два — «Акторські ігри» й «Мрія», унікальні й дорогі, повідомив Олександр Роднянський.
Ну, а крім цього, в сітці мовлення СТС — іноземні серіали для дітей і дорослих, різноманітний кінопоказ. Загалом, все те, що, за задумом керівництва каналу, має створювати в аудиторії відчуття свята й повноти життя. Виявляється, комусь це потрібно (планується, що вже до кінця 2003 року потенційна аудиторія СТС досягне 97 мільйонів глядачів).
Чи можливий подібний канал сьогодні в Україні? На це запитання мають відповісти люди, які інвестують гроші у ТБ, і самі телевиробники. Адже глядачі, по суті, своє слово вже сказали. Так, програми, створені на СТС (багато з них — спільно з «1+1»), мають хороші рейтинги в українському телепросторі. Хто вирішив, що гарний настрій не для нас і що ми не вміємо його створювати?
...Після прес-конференції клуб «16 тонн» було відкрито для відвідувачів. Біля каси стояла черга: цього вечора виступав «Океан Ельзи»...