Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Телегід

30 листопада, 2012 - 00:00
ФОТО З САЙТА KINOPOISK.RU

Легенда про останнього титана

Уночі з 2 на 3 грудня, рівно опівночі, на каналі «1+1» дивіться програму «Аргумент-кіно» та фільм Дейвіда Ліна «Лоуренс Аравійський».

Вікопомний епічний фільм знаменитого британського кінорежисера Дейвіда Ліна «Лоуренс Аравійський» — надзвичайне, пам’ятне кіновидовище. Британський кіноінститут поставив його на третє місце серед сотні найвидатніших вітчизняних фільмів усіх часів.

Це своєрідний фільм-пам’ятник, у якому йдеться про життя й пригоди офіцера британської розвідки Томаса Едварда Лоуренса, що працював у Сирії та за часів Першої світової війни досяг об’єднання арабських племен проти турків, завдяки чому став легендою свого часу.

Лоуренс не тільки активно й тісно співпрацював, він дружив з арабами, перейнявся їхнім духом і фактично очолив арабську партизанську війну проти Османської імперії, так звану «Війну в пустелі». Про це — у фільмі Дейвіда Ліна. А також — про абсолютно незвичайну, харизматичну постать Лоуренса Аравійського. Власне, сценарій картини базується на автобіографічній книжці самого Томаса Едварда Лоуренса, що має назву «Сім стовпів мудрості» і свого часу стала бестселером; ну й також — на незалежних історичних дослідженнях його біографії.

Багато в чому цей фільм став важливим і для подальшого поступу світового кіномистецтва. От, скажімо, Стівен Спілберг і Мартін Скорсезі були такими палкими прихильниками творчості Ліна та особливо цієї його картини, що наполягли на реставрації та повторному випуску «Лоуренса Аравійського» в кінотеатральний прокат 1989 року. І, певне, цілком закономірно, що кінодослідники вбачають уплив цієї стрічки на фільми «Список Шиндлера», а також серію про пригоди Індіани Джонса того ж Спілберга, а ще — на «Останню спокусу Христа» Скорсезі.

Також «Лоуренс Аравійський» представив світові одного з найфеноменальніших акторів — Пітера О’Тула, це його дебют, виконання заголовної ролі. О’Тул — фантастичний! Він наповнив образ Лоуренса своєю дитячою безпосередністю й шаленим авантюризмом щирої й захопленої людини. Його погляд сповнений жаги пригод, його пластика — легка, майже летка, летюча.

Кінофільм «Лоуренс Аравійський», окрім того, що зробив абсолютними зірками акторів Пітера О’Тула й Омара Шаріфа, котрий уперше в цій картині знімався поза рідним Єгиптом, фактично став вінцем кар’єри кінорежисера Дейвіда Ліна. Хоча фільмування було непростим, утім, певне, як і створення будь-якої епічної стрічки, де постановник як справжній полководець, має рухати масами людей і, сказати б, боротися за створення нового світу. Тим паче, що ув’язався до цього кінобою — знімати стрічку Лін розпочав, не маючи закінченого сценарію. Можливо й від того фільм часом дихає такою неймовірною свободою! Та одностайно з Дейвідом Ліном міцно пов’язують уявлення про потужний епічний стиль у кінематографі. Послідовно у програмі демонструватиметься сюжет про творчий шлях цього режисера.

Насамкінець залишається зауважити, що «Лоуренс Аравійський» мав десять номінацій на «Оскара» й отримав сім заповітних статуеток. І, зрештою, процитую критичні відгуки чи, радше, вигуки на адресу фільму: «Блискучий приклад, на жаль, зниклого покоління епічного кіновиробництва», «Лоуренс Аравійський залишається одним із найбільш інтелігентних, шляхетних і впливових воєнних епосів», «Фільм на всі часи», «Досі змушує перед ним схилятися і приголомшливо вражає»...

Володимир ВОЙТЕНКО

Газета: 
Рубрика: