Головною темою в житті українців, і, відповідно, вітчизняних медіа упродовж минулого тижня стало європейське питання. Здається, навіть найлінивіший журналіст написав хоча б кілька рядків чи зробив сюжет на ТБ або радіо про події на Євромайдані. Природно, що ця тема також була топовою в блогосфері та соціальних мережах. Інше питання — як інформувати аудиторію? З якими месиджами апелювати до людей? До яких висновків разом прийти?
Якщо громадянська журналістика, зокрема її активний сегмент у соціальних мережах здебільшого спрацював добре (пригадаємо, що, власне, і розпочався минулого четверга майдан закликом у «Фейсбуці» від кількох громадських активістів, журналістів та студенів вийти на вулицю), то до роботи традиційних ЗМІ, зокрема центральних каналів, залишається чимало запитань. Якщо говорити іронічно, то великим плюсом, звісно, стало те, що на відміну від минулого майдану дев’ятирічної давнини, про революційні події у столиці повідомляв не лише один «5 канал». Про причини, що вивели людей, портрети учасників, особливості життя на мітингу активно інформували журналісти «1+1», «Інтеру», СТБ, ICTV, «5-го каналу», ТРК «України» та інших каналів. Більшість — із прямими включеннями.
Чи не головним зауваженням до ТБ можна назвати «низький старт» тижневого марафону. У четвер та п’ятницю повноцінних сюжетів про Євромайдан було небагато. У суботу, — дехто у зв’язку з 80 роковинами Голодомору в Україні, дехто з інших причин — європейській темі значної уваги теж не приділили. Власне, нормального темпу у висвітленні вдалося набрати лише в неділю. Після масового мітингу протесту.
— ЗМІ розділилися на тих, які дають більш-менш повну інформацію про все, що відбувається, та тих, хто тему проігнорував, — зауважила в коментарі «Дню» шеф-редактор «Телекритики» Наталія ЛІГАЧОВА. — Деякі медіа зайняли об’єктивістську позицію, хтось навіть не приховував своїх симпатій до протестуючих. Але є ряд медіа, які представляють Сім’ю, — приховують деякі факти. Ключовий месидж від них — нічого страшного не відбувається? і все ще попереду. Або ЗМІ Гужви, які говорять, що ми всі йдемо в Європу, але бажано це робити з Росією. А деякі просто займаються чорним піаром проти учасників протестних акцій. Серед них, на жаль, виявився і Перший Національний, який включив повну трансляцію недільного мітингу з гаслами проти євроінтеграції, і майже не показав опозиційного мітингу. До того ж, не вказав цифру мітингувальників. На більшості каналів були відсутні коментарі незалежних експертів, які розкрили б маніпуляції Азарова. А ось уже в підсумкових випусках ситуація покращилася. Наприклад «1+1» дав коментарі експертів з приводу економічних проблем, і наскільки виправдано згортання курсу євроінтеграції. Тобто, протягом декількох днів канали таки зорієнтувалися і почали давати аналіз того, що відбувається.
Власне, найбільші зауваження щодо висвітлення ключової теми, як зазначила медіа-експерт, дійсно стосуються Першого Національного. Приміром, замість масштабної недільної акції євроактивістів, в ефірі каналу вийшов сюжет і пряма трансляція з антиєвропейського майдану Партії регіонів. Навіть в подальших інформаційних випусках каналу, здебільшого, виходила «суха» інформація, головними посилами якої було: «за даними інформагентств на майдані удень приблизно півтисячі мітингувальників», або «міліція звернулася до учасників із проханням не піддаватися на провокації і не створювати конфліктних ситуацій».
Більшість каналів євротему зробили ключовою у підсумкових програмах. «Факти тижня з Оксаною Соколовою» на ICTV хронологічно переповіли перебіг подій на майдані із включеннями. Приємно здивував ведучий програми «Підсумки тижня» на «Інтері» Дмитро Анопченко — Євромайдан став головною темою випуску, активні включення з майдану, он-лайн дискусія щодо події між власкорами каналу з Москви, Вільнюса та Вашингтону. Традиційно максимально висвітлювали Євромайдан журналісти «5-го каналу» — у більшості випусків новин це було ключовою темою. Утім, щодо недільного ефіру, то глядачам трохи бракувало прямих включень. А з тих, що з’являлися у ефірі, більше хотілося б почути студентство, яке організувало мітинг, а не топових українських політиків, зокрема, Петра Порошенка.
Неоднозначно висвітлили Євромайдан російські телеканали. Більшість з них всіляко маніпулювали темою, значно занижували кількість учасників, наголошували, що вони стоять за гроші та взагалі — увесь мітинг — суцільна європровокація.
— Російські канали вміють показати тільки на великих планах майдан, що повністю заповнено людьми. Знайти якихось бідних або, не дай Бог, п’яних і концентруватися на цьому, — продовжує Наталія Лігачова.
На державному телеканалі РФ «Россия-1», приміром, з’явився сюжет про події в Україні на Євромайдані під назвою «Евромайдан-2013 — технология европровокаций». Власне, цей сюжет сам став телевізійною провокацією. Медіа-експерт Оксана Романюк у «Фейсбуці» так прокоментувала цей відеоматеріал: «Телеканал «Россия-1» смалить напалмом. Я реально співчуваю людям, яких годують такими зомбі-новинами. Виявляється, євромайданних протестувальників тренують в американському посольстві, уже натренували чотири групи. А на самому майдані людей вербують у мегафон, прямо зі сцени, за тарілку борщу і сто гривень...»