Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Фігуративний символізм Сергія Новикова

Скульптор Петро Антип про донецького художника: «Він завжди писав і завжди читав Шевченка»
8 червня, 2012 - 00:00
БЕЗ НАЗВИ. 1992 р. АВТОРСЬКА ТЕХНІКА / БЕЗ НАЗВИ. 1995 р. АВТОРСЬКА ТЕХНІКА
«ФРИЗ ІЗ НЕОЛІТИЧНОЮ ВЕНЕРОЮ, РИБОЮ ТА ПТАХОМ». 1995 р. АВТОРСЬКА ТЕХНІКА

Сергій Новиков належить до тих представників донецького культурного середовища, які своєю особистістю руйнують укорінений у масовій свідомості стереотипний образ донеччанина. Художник пішов із життя в першій половині 1990-х, тому його мало знають в Україні. Але його роботи відомі за кордоном, де Сергій Новиков представляв свої картини не один раз, у тому числі й на персональних виставках.

В Україні персональна виставка художника так і не відбулася. Він помер 1995 року за тиждень до її відкриття.

Сергій Новиков працював в унікальній техніці, яку називають фігуративним символізмом. Сьогодні його картини зберігаються у приватних колекціях європейських колекціонерів, у музеях Франції, США, Німеччини та Швеції. Декілька робіт представлено в Донецькому та Горлівському художніх музеях. Але найбільша частина колекції належить родині Новикова. Детальніше про митця «Дню» розповів його друг, заслужений художник України, скульптор Петро Антип.

— Ми познайомилися десь у 1987—1988 рр. в образотворчій студії БК ім. Леніна в Горлівці (рідному місті С. Новикова. — Ред.). Він там працював. Я написав портрет і показав Сергієві. Йому сподобалося. З того часу ми почали спілкуватися, потім наше спілкування переросло в дружбу. Ми допомагали один одному, складали композиції. 1989 року разом створили гурт «Арт-Схід», куди влилися ще декілька художників і графіків. На той момент група була дуже сильною, ми виставлялися в Українському домі в Києві, але потім вона розпалася. Сергій помер, решта художників виїхали за кордон, а я залишився в Горлівці.

Те, як ми писали, назвали фігуративним символізмом (наочне мистецтво. — Прим. автора). Колір, обсяг малюнка, світлові плями визначали образ. Сергій — унікальний художник, і його техніка унікальна. В нього не було спеціальної освіти, але був свій особливий зір, своє бачення. Його надихав «Кобзар» Тараса Шевченка. Він завжди писав і завжди читав Шевченка. Якось він показав мені ілюстрацію до «Гайдамаків» — це було інше бачення, інші козаки, інші шаровари. З цією картиною його взяли до московського Манежу. Тоді для будь-якого митця це було дуже престижно, а для молодого — тим більше.

Багато йому дав Париж. Він там не дивився, як пишуть інші художники, він дивився на природу, на каміння, орнаменти, на метеликів. Сергій дуже любив метеликів, і його цікавило все: структура, малюнки. Він був у Парижі багато разів, уперше він потрапив туди 1989 року: мене запросили на виставку, а я запросив Сергія. Він там продав декілька картин. Ще раз ми відвідали Париж 1991 року, коли в Україні проходив референдум із приводу незалежності. Ми в Горлівці першими повісили український прапор, у 1988-1989-му самі роздавали листівки, але незалежність зустріли в іншій країні.

Сергій був порядною, життєрадісною, чистої води людиною. У 1980-х його часто «бомбили» менти через те, що він не працював. А він постійно писав картини, вірші, робив офорти. Він любив писати абстракції, символи, йому дуже подобалися візерунки української писанки, він робив витинанки. Останню його роботу «Ікар» створено в новій техніці. Дехто вважає її символічною.

2008 року в часописі Національного музею України «Музейний провулок» вийшла стаття про Сергія «Ті, чия дорога в післязавтра». Мало хто потрапляє до цього часопису. Я радий, що про нього згадують і що його пам’ятають.

Катерина ЯКОВЛЕНКО, Донецьк. Фоторепродукції надано автором
Газета: