Лідери партій оцінюють успіхи та поразки виборчої кампанії:
Ірина ГАВРИЛОВА, Ярослав ПАВЛОВСЬКИЙ, "День"
"У перемоги сто отців, а поразка - завжди сирота". Всупереч цьому твердженню лідери списків партій - суб'єктів виборчої кампанії відкрито говорили як про досягнення, так і про прорахунки, допущені при формуванні передвиборної стратегії.
Як найвагоміша причина дестабілізації передвиборних маневрів домінує часовий чинник. Перипетії, пов'язані з прийняттям і підписанням закону про вибори на змішаній основі, стали головною пасткою, що її влада винайшла для політичних опонентів. Утім потрапили до неї не тільки опозиційні, а й пропрезидентські сили, що, мабуть, позначиться на особливостях структурування нового парламенту.
Олександр Мороз - голова СПУ:
- Перемогою блоку СелПУ/СПУ можна вважати те, що ми досить широко зуміли розвернути пропаганду наших ідей і, на мій погляд, вельми переконливо. Крім того, ми змогли забезпечити певну єдність електорату в сільській місцевості та промислових центрах. Це раніше було непросто, а тепер Селянську партію знають у Києві, а ідеї Соцпартії поділяє чимала частка сільських виборців. Позитивом я вважаю і зустрічі з виборцями, проведені мною майже в усіх областях України: дуже важливо, що люди мають можливість безпосередньо зустрітися з лідером партії, задати запитання.
Але хоча блок має могутній штаб і впливову групу аналітиків, не вдалося зробити пропаганду ідей СелПУ/СПУ більш цілеспрямованою та вузькопрофільною, тобто розвернути агітацію за найгострішими проблемами: соціальними, економічними. Тому ми затратили надмірні зусилля, намагаючись охопити всі сфери впливу на електорат, замість того, щоб зосередитися на ключових моментах.
Юлія Тимошенко, Всеукраїнське об'єднання - партія "Громада":
- Головним недоліком можна вважати інформаційну ізоляцію виборців від програмних установок партії, показників діяльності лідерів опозиції, організовану нинішньою владою. А також дискредитацію партії в регіонах, інспіровану місцевою владою за вказівкою з центра. Внаслідок цього масштабна і професійна "розкрутка" "Громади" не завжди мала прогнозований ефект.
Серед досягнень, безумовно, - формування і продуктивна робота Опозиційного Кабінету Міністрів, який розробив антикризову програму, альтернативні податкові, соціальні, пенсійні законопроекти, що підтверджує принципову й послідовну політику "Громади", яка стала показником цивілізованої опозиційної боротьби, а не просто декларацій популістських гасел. Я вважаю, що "Громада" грамотно побудувала концепцію своєї іміджевої реклами, вміло провела популяризацію партії, котру в Україні пізнали рік тому, і в дуже короткий термін мобілізувала електоральні резерви.
Володимир Філенко - заступник глави НДП:
- У нас були серйозні недоробки в плані формування і поширення аудіо-, відеореклами. Я вважаю це серйозним прорахунком, зважаючи на те, що теле- та радіоінформація - це одна з основних можливостей познайомити виборців з ідеологією та позицією політичної партії.
До ключових чинників успіху НДП треба віднести розробку професійного підходу до тактики та стратегії парламентських виборів. Згрупувалася і стала більш монолітною команда: в ході виборчої кампанії вона поповнилася цікавими, компетентними людьми.
Я відзначаю ряд цікавих знахідок щодо агітаційної роботи. НДП проходить нормальну політичну школу становлення як партія, тому що партія репрезентує себе саме під час виборів. Для нас це не перші, а треті вибори, і НДП розраховує на успіх. Цьому успіху значною мірою сприяла структурованість партії, об'єднання під її егідою 7 політичних структур, що є показником політичної стабільності НДП, в той час, коли ряд впливових партій пережили розкол напередодні виборів.
Ярослав Федорін - співголова фракції НРУ:
- Як позитивний приклад можна навести те, що Рух виставив досить могутню команду: партсписок включає 224 особи, по мажоритарних округах проходить 200 наших кандидатів. НРУ акцентує увагу на проблемі місцевого самоврядування, найбільш актуальній сьогодні для України. Тому дуже багато кандидатів від партії балотуються до органів місцевого самоврядування. Ще один позитив - професійний склад кандидатів від Руху. Так, по Києву, більш ніж половина висунених кандидатів - юристи. Основний негатив виборчої кампанії НРУ - нестача коштів: ми не лобіюємо інтереси фінансових магнатів і не маємо державної підтримки.
Микола Покровський - голова РХП:
- Відсутність єдиного блоку центристських національно-демократичних сил і розосередженість зусиль їхніх лідерів у питаннях консолідації можна охарактеризувати як основний недолік нашої передвиборної кампанії.
Позитивно можна оцінити посилення позицій РХП у регіонах, зокрема на Сході України: так, голова Донецької обласної організації РХП є одночасно головою ФПУ "Солідарність". Великим успіхом, я вважаю, є активна участь молоді у передвиборній кампанії партії.
Володимир Яворівський - лідер ДемПУ:
- Це не кампанія, а антикампанія - так я оцінюю роботу блоку в передвиборний період. ДемПУ втратила за цей час, що було позитивного і характеризувало її як впливову партію: порядність, стабільність. Ми не зуміли виявити найкращих якостей лідерів блоку, не зробили належної реклами такому функціональному важелю, як демократія, звівши все до проблем національного характеру. На мій погляд, всі ці прорахунки - результат "некомандної гри".
Володимир Кравчук - член політради АПУ:
- Недоліком треба вважати в цьому випадку нестачу часу для становлення й перевірки рядів АПУ, це обернулося дещо проти іміджу партії. До того ж, така молода структура, як АПУ, відчувала спокусу побувати то під однією, то під іншою владною "рукою". Як наслідок селянин не зміг визначити, що АПУ - партія, яка захищає його інтереси. Знов-таки, внаслідок нестачі часу в нас була слабка інформаційна політика. І ще - Аграрна партія поки що не зуміла сформувати інтелектуальний потенціал, який розробив би чіткий план реформування АПК. Але виборча кампанія дала можливість перевірки, оцінки власних сил і можливостей, консолідації професійної команди.
Віталій Кононов - лідер ПЗУ:
- Мені приємно, що ідеї партії "зелених" здобули підтримку серед тих верств населення, на які ПЗУ навіть не розраховували. Коли ми почали передвиборну кампанію, то прогнозували передусім підтримку молоді, інтелігенції. Але такі всенародні симпатії зробили успіх "зелених" справді феноменальними. На мій погляд, і професійна, ненав'язлива реклама сприяла популяризації програмних положень партії: нам вдалося активізувати жіночий політичний рух: Партія "Жінки України" стала нашим союзником на парламентських виборах, а отже ПЗУ вдалося задіяти могутній виборчий резерв. На жаль, за подібний успіх партії довелося розплачуватися напередодні виборів. Коли ми так масштабно заявили про себе, то відразу ж почалися компрометації ПЗУ, ідеологічні "підніжки" з боку політичних опонентів, котрі недооцінили на першому етапі шанси ПЗУ. Але ми вміємо, не втрачаючи гідності, відстоювати свої інтереси, це ще один плюс партії.
Віктор Пинзеник - лідер ПРП:
- Достоїнства нашої передвиборної кампанії виражено в спробі перетворити її на демократичну дискусію стосовно подальшої стратегії соціально-демократичного розвитку України і механізму реалізації. З цією метою ПРП розповсюдила відповідний документ у формі міжпартійного договору. А також розробила низку законопроектів, які гарантують його виконання. Ще один позитивний момент я вбачаю в тому, що вся передвиборна кампанія ПРП базувалася на принципах так званої якісної опозиції до політики нинішньої влади. Недоліком агітаційної кампанії партії я вважаю нестачу часу на пропаганду наших ідей, а також методи передвиборної агітації.
До успіхів я відношу відмову ПРП від популізму як засобу завоювання симпатій електорату, чого багатьом партіям не вдалося уникнути.