9 українцям, членам екіпажу літака Іл-76, затриманого 14 серпня в Замбії, пред'явлено звинувачення у шпигунстві. У списку значаться: Віктор Сидоров, Григорій Удод, Сергій Терещенко, Олександр Кривець, Олександр Земляков, Василь Пічкур, Ігор Храмов, Євген Пономарьов і Анатолій Токмаков.
Власті африканської країни стверджують, що під час руху українські льотчики порушили закриту для прольотів зону замбійської авіабази. За шпигунство закони цієї країни передбачають покарання у вигляді 30 років тюремного ув'язнення.
Спочатку українському екіпажу було пред'явлено звинувачення у перевезенні зброї для ангольських повстанців. При обшуку з'ясувалося, що літак порожній, але звинувачення знято не було. Власті Замбії також відмовилися звільнити українців під заставу, запропоновану кенійською фірмою- фрахтувальником літака.
Іл-76 належить мелітопольській авіакомпанії «Азовавіа». У травні місяці разом із екіпажем його було зафрахтовано кенійською фірмою «Меридіан». Її засновником, за словами льотчиків, є український громадянин. Співробітництвом з ним на «Азовавіа», за наявною інформацією, завжди були задоволені.
Найняті кенійцями адвокати, за повідомленням ЗМІ, стверджують, що екіпаж мав дозвіл на посадку в столиці Замбії, звідки мав забрати вантаж до Центральної Африканської Республіки. Який саме вантаж планував перевезти цей літак, у офіційних осіб з'ясувати не вдалося. Працівник АНТК ім. Антонова Андрій Савенко, котрий часто спілкується з льотчиками, які працюють в Африці, в інтерв'ю ЦЖД зазначив, що основними вантажами для тамтешніх перевезень є продукти харчування, худоба і зброя.
Працівники МЗС поки що не дають своєї оцінки тому, що трапилося. Вони признаються, що досі «їм відома тільки позиція замбійської сторони». Для з'ясування обставин щодо цього випадку до Замбії найближчим часом вирушить українська делегація. Прес- секретар зовнішньополітичного відомства Ігор Грушко сказав ЦЖД, що послом України в ПАР передано до Замбії ноту протесту і вимогу офіційних пояснень щодо випадку
Один iз працівників «Азовавіа», котрий побажав залишитися невідомим, виключає будь-яку можливість шпигунства з боку своїх колег. «Це могла бути просто банальна помилка. Вони могли дещо відхилитися від курсу через властиві цій країні складні метеоумови, необладнані траси і відсутність диспетчерського зв'язку», — сказав він. При цьому він зазначив, що члени екіпажу є висококваліфікованими фахівцями. Співрозмовник ЦЖД не виключає, що проблеми з літаком могли бути викликані «витівками конкуруючих авіакомпаній». «Я майже впевнений у цьому», — сказав він.
Африка сьогодні вважається найбільш прийнятним і добре оплачуваним ринком авіаперевезень для компаній країн СНД. Захід для них закритий, на батьківщині зарплати низькі, та й потреби в таких фахівцях у країнах колишнього союзу з кожним роком зменшуються. Тому конкуренція на ринку Африки досить серйозна. Хоча умови роботи назвати легкими важко.
«Працюючи в Африці, українські льотчики наражаються на велику небезпеку. У будь-який момент літак можуть збити. Тому фірми, які наймають наші екіпажі на роботу, не дають гарантій. Часто бувають випадки, коли замовник з умовою доплати або навіть під загрозою насильства примушує льотчиків летіти по непередбаченому маршруту», — сказав Савенко.
Керівник «Азовавіа» Ігор Коновалов відмовився прокоментувати випадок із літаком його компанії, пославшись на те, що ця ситуація «швидко змінюється».
Судове засідання у справі українських льотчиків призначено на початок жовтня. У МЗС стверджують, що питання про звільнення льотчиків буде вирішуватися на політичному рівні наступного тижня, коли президент Замбії повернеться до своєї країни після відвідування Лівії.