Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Анатолій Кочерга й Михайло Дідик спричинили фурор

Російсько-українсько-грузинська «Хованщина» в США
1 березня, 2012 - 00:00
БЛИСКУЧИЙ СПІВ І ПЕРЕКОНЛИВА АКТОРСЬКА ГРА РОБЛЯТЬ «ХОВАНЩИНУ» ОДНІЄЮ З КРАЩИХ ПОСТАНОВОК МЕТРОПОЛІТЕН-ОПЕРА ЦЬОГО СЕЗОНУ. НА ФОТО: ВОЛОДИМИР ГАЛУЗІН (КНЯЗЬ ВАСИЛЬ ГОЛІЦИН) І ЗНАМЕНИТИЙ УКРАЇНСЬКИЙ БАС АНАТОЛІЙ КОЧЕРГА В РОЛІ НАЧАЛЬНИКА СТРІЛЬЦІВ КНЯЗЯ ІВАНА ХОВАНСЬКОГО / ФОТО З САЙТА THECLASSICALREVIEW.COM

З гучним успіхом пройшла на сцені нью-йоркської «Метрополітен-опера» прем’єра «Хованщини» Модеста Мусоргського. Постановка отримала захопливі відгуки американської публіки та преси. «Розкішний спів, переконлива акторська гра й відмінна робота диригента роблять «Хованщину» однією з кращих постановок «Метрополітен» цього сезону», — пише газета «Нью-Йорк таймс».

Партію начальника стрільців князя Івана Хованського виконує знаменитий український бас Анатолій Кочерга, його сина Андрія — один з відомих українських тенорів Михайло Дідик, розкольниці Марфи, голови розкольників Досифея та князя Василя Голіцина — солісти Маріїнки Ольга Бородіна, Ільдар Абдразаков і Володимир Галузін, боярина Шакловитого — знаменитий грузинський баритон Георгій Гагнідзе, повідомляє ІТАР-ТАРС.

«Російсько-українсько-грузинський склад виконавців на чолі з владним басом Анатолієм Кочергою був прекрасний. М’якість і твердість мецо-сопрано Ольги Бородіної ідеально пасують для ролі розкольниці Марфи», — зазначає видання.

Хвалебні відгуки отримали й решта виконавців головних ролей, а також хор, оркестр і особливо диригент. «Дуже глибоке враження справляє робота Кирила Петренка. Часом оркестр звучав потужно і голосно, проте у тихі, спокійні моменти грав стриманіше, не заглушаючи співаків», — пише американський культурний критик. Петренко, який 2013 року стане музичним керівником Баварської державної опери, дебютував у «Метрополітен» 2003 року з оперетою «Весела вдова» Франца Легара.

«Музика і сюжет «Хованщини» дуже народні, — визнав після генеральної репетиції опери виконавець партії Андрія Хованського Михайло Дідик. — Ця опера дещо складна для сприйняття, особливо якщо людина не знайома з історичними подіями того часу. Але я думаю, що американському слухачеві і глядачеві вона сподобається».

Погодився зі своїм колегою і виконавець ролі Івана Хованського Анатолій Кочерга. «Ця опера дуже зрозуміла, навіть якщо люди не знають російської мови.

Музика Мусоргського — грандіозна, і людям буде приємно побувати разом з нею в іншому світі. Мене дуже тішить, що у цій постановці немає жодних «вивертів» на авангард, спроб осучаснити цю музику», — сказав співак, для якого «Хованщина» стала дебютом у «Метрополітен-опері».

І дійсно, глядачі не приховували свого захоплення оперою, наголошуючи, що вона у жодному разі не була для них незрозумілою.

Для вистави, в якій задіяно десятки осіб, створено приголомшливі декорації та костюми — чого варта одна лише фінальна сцена самоспалення старовірів, в якій задіяно понад 80 осіб. Опера виконується російською мовою, але для зручності глядачів у спинки крісел вбудовано спеціальні електронні табло, на яких з’являється «рухомий рядок» синхронного перекладу англійською мовою.

Нагадаємо, Мусоргський почав писати «Хованщину» 1872 року, але так і не закінчив. На сцені «Метрополітен опера» звучить в оркестровці Дмитра Шостаковича, остання сцена — Ігоря Стравінського. «Танці персіянок» у четвертій дії поставлено знаменитим французьким хореографом Бенжаменом Мілльп’є, який відомий тим, що є постановником усіх балетних номерів для кінохіта «Чорний лебідь» Даррена Аронофськи. Для нього це стало дебютом на сцені нью-йоркського театру. «Хованщину» було вперше поставлено в «Метрополітен-опера» 1985 року німецьким майстром оперної режисури Августом Евердінгом. Опера зійшла зі сцени після сезону 1998—1999 років. У нинішньому сезоні «Хованщину» буде зіграно на сцені нью-йоркського театру шість разів. Останній її показ відбудеться 17 березня.

Олександра БЕКРЕНЄВА, Нью-Йорк
Газета: