Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Англійська з російським акцентом

Конкуренція за нафтопровід загострюється
11 червня, 2003 - 00:00

Сьогодні Президент України мав намір зустрітися з президентом компанії British Petroleum (ВР) й обговорити пропозиції ВР щодо використання нафтопроводу Одеса — Броди. «Якщо будуть справді цікаві пропозиції для України, то чому б і ні, — говорив Президент на своїй останній прес- конференції, передбачаючи можливий хід переговорів. — Наскільки я поінформований, вони готові транспортувати через цей нафтопровід 14 млн. тонн щорічно з припиненням, якщо з’явиться каспійська нафта». Водночас він зазначив, що йдеться про тимчасовий реверс нафтопроводу. «Якщо з’являється серйозна нафта з боку каспійського регіону — цей реверс припиняється», — сказав Президент. «Але сказати, яким буде остаточне рішення, я сьогодні просто не можу», — заявив Л. Кучма, — Знаю, що цей нафтопровід буде обов’язково запитаний. Це один із найперспективніших напрямів транспортування нафти каспійського регіону до Європи. Нафта в ціні. Росія хоче використати цей час, щоб продати якнайбільше нафти, а ми зацікавлені, щоб цей трубопровід був завантажений, щоб більше коштів надходило до бюджету».

Нагадаємо, дискусія про реверс стала публічною після статті у «Дні» за 24 травня. Газета тоді оприлюднила факт спроб домовленостей між компаніями НАК «Нафтогаз України», «Укртранснафта» i «АК «Транснафта», і ВАТ «Тюменська нафтова компанія» (обидві — Росія). Предмет намірів підписантів — організація нового маршруту експорту російської нафти транзитом через територію України, з відвантаженням у порту Південний та використанням реверса нафтопроводу Одеса— Броди для експорту додатково 9 млн. тонн російської нафти на рік. Цими днями, очевидно, відбудеться вирішальний раунд боротьби за майбутнє проекту «Одеса — Броди» на державному і міжнародному рівні. Сторони підтягли великі резерви. Як зазначалося, з пропозицією перекачувати до Європи 14 мільйонів російської нафти повинен прибути представник ВР.

НАК «Нафтогаз України» («Нам однаково, звідки і куди йтиме нафта, лише б нафтопровід працював», — сказав прес-секретар НАК Костянтин Бородін «Дню»), що володіє 100% акцій «Укртранснафти» і що запланував на 21 липня збори її акціонерів (не виключено, що їхню роль гратимуть члени правління або ж тільки члени наглядової ради НАК), також вирішив зробити ставку на ВР. Прихильники реверсу як аргумент наводили нібито позицію відомої компанії ПрайсУотерхаусКуперс: мовляв, використання нафтопроводу у західному напрямі вірогідне лише за кілька років. Цей аргумент не витримує критики. Днями кореспонденту «Дня» стало відомо про існування листа, датованого 17 квітня й адресованого Президенту Л. Кучмі. Автор документа — сер Малкольм Ріфкаінд, колишній міністр закордонних справ Сполученого Королівства, а нині старший радник компанії ПрайсУотерхаусКуперс у Великій Британії, що сприяє «Укртранснафті» у розробці підходу до введення нафтопроводу Одеса — Броди в комерційну експлуатацію. У листі, зокрема, йдеться, що після оцінки різних альтернативних варіантів ПрайсУотерхаусКуперс й «Укртранснафта» розробили реалістичний бізнес-план для комерційної експлуатації нафтопроводу, яка принесе цілу низку важливих переваг для різних зацікавлених сторін.

Серед вигод для України М. Ріфкаінд називає прискорення її інтеграції до Європейського Співтовариства, підвищення геостратегічного значення України як першого транзитного нафтопровідного маршруту для доставки каспійської нафти до Європи. Крім того, ПрайсУотерхаусКуперс прогнозує отримання Україною «істотних надходжень від транзиту для ВАТ «Укртранснафта» й української економіки».

У світлі пошуків компанії переваги для Європи полягають у можливості підвищити диверсифікацію своїх поставок нафти за рахунок спрощеного доступу до каспійської нафти, що сприятиме підвищенню її (Європи. — Авт. ) енергетичної безпеки. Як вказано у листі, значні обсяги морських перевезень, здійснюваних у цей час через Босфор, замінять нафтопровідним транспортуванням, безпечнішим з екологічного погляду й економічно вигіднішим. На думку автора листа, нафтопровід сприятиме економічному розвитку й інтеграції до Європейського Союзу не тільки України, а й Словаччини та Чеської республіки — найближчій перспективі, — й інших країн Центральної і Східної Європи — у віддаленішій.

Російськi нафтові компанії також, як вважає М. Ріфкаінд, не скривдять. Їхні переваги — це можливість збільшити обсяги поставок нафти на ринки, недоступні нині для трубопровідного транспорту, зокрема, на заводи Австрії та Німеччини, отримати доступ до додаткового експортного маршруту нафти до глибоководного порту Вільгельмсхафен на півночі Німеччини. ПрайсУотерхаусКуперс у листі також пише про відсутність загрози скорочення ринкової частки російської нафти за рахунок каспійської нафти і навіть передбачає можливості для фактичного зростання російської частки на європейському ринку нафти.

До листа з Англії додано також докладні доповнення, у яких переконливо показано, що проект «Одеса — Броди» має шанс закріпити за собою позиції нового провідного маршруту для транспортування нафти до Європи, і подано варіанти розвитку системи «Одеса — Броди» в короткостроковій і довгостроковій перспективі.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: