Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Авіакатастрофа в Підмосков'ї: нещасний випадок чи теракт?

10 березня, 2000 - 00:00

Сергій СОЛОДКИЙ, Анатолій ЛЕМИШ, Олександра ЛАВРІНЕНКО,
Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День» 

Дев’ять осіб загинуло в результаті катастрофи літака
Як-40, яка сталася вчора о 8.43 в аеропорту «Шереметьєво-1», під Москвою.
Як повідомляє Інтерфакс, лайнер, що виконував рейс 9651 Москва–Київ, через
невідомі причини впав одразу після відриву від злітно-посадочної смуги.

За попередніми даними, українських громадян на борту літака
не було. Однак МЗС України ще чекає на офіційне підтвердження цієї інформації
з Москви. Достеменно відомо, що серед пасажирів були президент холдингу
«Совершенно секретно», відомий журналіст Артем Боровик, два його помічники
та президент концерну «Група Альянс» Зія Бажаєв.

Присутність на лайнері відомого журналіста та бізнесмена
спричинила виникнення цілої низки версій катастрофи. Як завжди, неофіційні
джерела, котрі просять не називати їхніх імен, повідомляють про те, що
перед пожежею на літаку стався вибух. Згідно з інформацією радіостанції
«Эхо Москвы», аварія літака могла бути наслідком теракту. Проте керівництво
«Шереметьєво-1» відкидає подібні гіпотези і віддає перевагу такій версії:
на літаку сталися неполадки (які саме, стане відомо після розшифрування
«чорного ящика»). Більше того, заступник голови Міждержавного авіаційного
комітету в Москві Рудольф ТЕЙМУРАЗОВ повідомив, що лайнера мали
списати до липня наступного року. Літак налітав 24 роки із 25 можливих,
отож, технічний потенціал його було майже вичерпано.

Пан Теймуразов, щоправда, одразу відкинув версію недосвідченості
пілота Сергія Якушкіна, який був «пілотом першого класу і налітав близько
семи тисяч годин». Кинути світло на причини аварії могла б інформація про
те, кому належав літак, хто був причетний до його фрахтування... Проте
і тут більше незрозумілого, аніж зрозумілого. Зареєстровано сумнозвісний
Як-40 «Вологодським авіапідприємством». Хто ж був організатором фрахтування,
досі невідомо. Компанія «АФЕС» — страхувальник Як-40 — повідомила, що літак
міг бути зафрахтований компанією «Аеротекс», яка нібито брала лайнер в
оренду. Однак і ці дані не підтверджено.

Журналіст і підприємець Артем Боровик народився 13 вересня
1962 року. Закінчив факультет міжнародної журналістики Московського інституту
міжнародних відносин. З 1991 року вів на каналі РТР програму журналістських
розслідувань «Совершенно секретно», був головним редактором однойменного
тижневика.

Микола ЗЯТЬКОВ, редактор тижневика «Аргументы и
факты», який добре знав Боровика, сказав, що Артем ніколи не був тусовочною
людиною, завжди тримався дещо збоку, тому розкрутити його на якусь інформацію
про самого себе було дуже важко. Проте нещодавно він признався Миколі Зятькову,
що йому довелося найняти охорону, оскільки ті публікації, які він робив
у своєму тижневику «Совершенно секретно», викликали незадоволення деяких
структур, зокрема iз злочинного світу.

Олександр РИКЛIН, оглядач відділу політики московського
журналу «Итоги», згодний, що тижневик «Совершенно секретно» давав гарячі
та критичні матеріали. Він сказав, що ситуація в російському медіа-просторі,
про переділ якого вів мову нещодавно у своєму інтерв’ю НТБ Артем Боровик,
напружена. Однак, на думку Рикліна, все це ще не є мотивом для полювання
на журналістів. Навіть якщо і підтвердиться версія про теракт, зазначив
журналіст, то, скоріше, його було направлено не проти Артема, а проти Бажаєва.

Президент «Групи Альянс» Зія Бажаєв широко відомий у середовищі
російських нафтовиків. У 1995—1996 роках, після завершення першої чеченсько-російської
війни, він за завданням уряду РФ відновлював нафтовий комплекс республіки,
був президентом Південної нафтової компанії (Чечня). Потім очолював відому
нафтову компанію «СИДАНКО». З квітня 1998 р. З.Бажаєв — президент ВАТ «Група
Альянс», яка спеціалізується на створенні антикризових програм для підприємств
нафтової і хімічної промисловості. Із жовтня минулого року «Група Альянс»
за дорученням компанії «Казахойл», урядів України і Казахстану має право
оперативного управління державним пакетом акцій Херсонського нафтопереробного
заводу. З.Бажаев пребував у кадровому резерві Мінпаливенерго РФ і, як кажуть,
його розглядали як кандидата на посаду міністра.

Керівник прес-служби «Групи Альянс» Сергій Лакунов сказав
«Дню», що пан Бажаєв летів до Києва у рамках антикризової програми Херсонського
НПЗ. Це було звичайне робоче відрядження. За словами С.Лакунова, Боровик
і Бажаєв були в дуже добрих стосунках: останній підтримував плани відомого
журналіста видати газету «Версии» в Україні. Між «Групою Альянс» і холдингом
«Совершенно секретно» намічалася співпраця, стверджує С.Лакунов, і не тільки
у виданні «Версий». Він також повідомив, що Бажаєв планував із Києва летіти
до Казахстану для участі у переговорах урядів двох країн, які мають розпочатися
10 березня.

У колах, близьких до Херсонського НПЗ, вважають, що загибель
Бажаєва (агентство УНІАН розповсюдило версію про терористичний акт) не
позначиться на обсягах постачання нафти на підприємство. Щомісяця туди
надходить 100 тисяч тонн, що, втім, дещо нижче від затверджених зобов’язань.
Однак, як вважають у тих самих колах, у «Групи Альянс» були певні труднощі
зі збутом нафтопродуктів в Україні.

За словами Лаврентія Малазонiя, незалежного телепродюсера,
Бажаєв і Боровик летіли в Україну, щоб домовитися тут про видання тих проектів,
які були розроблені у видавничому холдингу «Абсолютно секретно». Крім друкованих
видань, Артем Боровик дуже активно вторгався в телевізійний простір — здійснював
телеверсію «Абсолютно секретно» на НТБ. В останній «Антропології» в Діброва
на НТБ Артем Боровик заявив, що збирав матеріал стосовно Миколаївського
глиноземного заводу та що збирається лобіювати інтереси російського бізнесу.

Спілка журналістів Росії виступила із заявою-співчуттям
із приводу загибелі Артема Боровика.

Сергій СОЛОДКИЙ, Анатолій ЛЕМИШ, Олександра ЛАВРІНЕНКО, Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День» 
Газета: