Свій позов Б. Подкова аргументував тим, що внаслідок систематичного,
щоденного відключення електроенергії в грудні 1999 року в позивача, хворого
на бронхіальну астму, різко погіршився стан здоров’я, внаслідок чого Б.
Подкова перебував на стаціонарному лікуванні, а пізніше був переведений
з третьої на другу групу інвалідності. До того ж юристами фонду «Право
й демократія» були виявлені істотні порушення «Інструкції з користування
електроенергією для населення» в діяльності ВАТ «Львівобленерго». Наприклад,
частина 2, пункт 3 інструкції свідчить, що в разі запровадження графіків
обмеження та відключення електроенергії Міненерго та обласні постачальники
мають проінформувати споживачів через всі доступні ЗМІ, чого в цьому випадку
зроблено не було. До того ж, згідно зі статтею 4.3.7, тривалість перерви
в електропостачанні споживачів у випадках, не узгоджених з органами виконавчої
влади, не повинна перевищувати 2 години. Юристами фонду було встановлено,
що в цьому випадку відключення тривали 3-4 години. Крім того, відключення
електроенергії мали місце навіть тоді, коли температура повітря на вулиці
була «в мінусі», коли, як зазначено в пункті 4.3.8, відключення не можуть
тривати більше ніж одну годину, інакше вони можуть призвести до поломки
систем центрального опалювання. І в цьому випадку це правило було проігноровано,
а відключення тривали набагато більші проміжки часу.
Як повідомили «Дню» в громадському фонді «Право й демократія»,
внаслідок постійного відключення електроенергії в місті Львові порушуються
права споживачів на отримання якісних послуг. Згідно зі статтею 25 Закону
України «Про електроенергетику», статтями 17, 19 Закону України «Про захист
прав споживачів» і пункту 43 «Правил користування електроенергією для населення»,
споживачі мають право на отримання електроенергії, якість якої визначена
державними стандартами. До того ж з усього обсягу використання електроенергії
громадянам належить лише 12-13%, і 85% фізичних осіб регулярно сплачують
за користування енергією та послуги енергетиків. Саме через це регіональна
організація прав людини «Право й демократія» розпочала кампанію з підтримки
судових позовів щодо компенсації морального та матеріального збитків.
Однак, як зазначив глава фонду, депутат Львівської міськради
Зиновій Сирик на прес-конференції, присвяченій підсумкам судового розгляду,
«до нас звернулося декілька десятків людей, однак лише Б. Подкова, крім
усної скарги, не полінувався отримати довідку з місцевої бойлерної й пройшов
медкомісію, яка й засвідчила серйозне погіршення здоров’я внаслідок неправомірних
дій енергетиків», повідомляє Інтерфакс-Україна. Відповідаючи на запитання
кореспондента «Дня», Зиновій Сирик зазначив, що багато людей бояться звертатися
саме до суду через те, що мало обізнані із системою судової влади, а також
бояться якихось відомих тільки їм негативних наслідків. За словами З. Сирика,
з юридичної точки зору справа Б. Подкови була не дуже складною, оскільки
зазначені порушення — в наявності.
Однак пенсіонер збирається подати повторний позов з вимогою
компенсувати матеріальний збиток, оскільки він був змушений пройти лікування
й купувати ліки. Що ж, хто шукає — знайде.