Як уявляється, бюджетний процес 2007 року в Україні не лише не буде гладким, а й вбере в себе весь спектр політичних розходжень як усередині заступаючої на свій пост нової влади, так і поза нею. У будь-якому разі саме бюджетний процес стане тим полігоном, де вперше буде відпрацьовуватися здатність парламентсько-урядової антикризової коаліції (якщо вона все ж прийде до влади і Верховна Рада не буде розпущена) і Президента знаходити компромісні рішення. Поки ж бюджетний процес-07, ще по суті не почавшись, має надзвичайно гострий характер.
Звісно, все почалося з висловлювань, що відповідають політичному моменту. Гострій критиці піддали документ бютівці, які тепер, мабуть, будуть з усіх питань займати відверто нігілістичні позиції. У цьому плані дуже характерна цитата з Андрія Шкіля: «Гіршого варіанту бюджетної резолюції не можна й вигадати».
Проте ця гостра шпилька була відпущена ним, звісно, не на адресу нової коаліції, яка поки що в бюджетні справи глибоко не поринала, а в колишніх «помаранчевих» коаліціантів, які негласно приміряють на себе інші кольори. Щоправда, міністра фінансів Віктора Пинзеника, який є, за посадою, одним з головних авторів бюджетної резолюції, до нового складу уряду ще ніхто не запрошував (на відміну від деяких його колег). Проте він старався переконати всіх, що бюджетна резолюція має чималі внутрішні резерви, оскільки будувалася на застарілих прогнозах, а за останні декілька місяців економічна динаміка в Україні «істотно поліпшилася». Тому «відповідні розрахунки прибутків зараз уточнюються». Пинзеник багато уваги приділив соціальній політиці. З наступного року пропонується запровадити єдиний соціальний податок. Уряд «заповідає» підвищення рівня мінімальної зарплати до 450 грн., а також поквартальне збільшення прожиткового мінімуму. Крім того, пропонується підвищити пенсії, соціальні виплати й доплати. «Країна потихеньку починає вибиратися з того глухого кута, в якому була на початку минулого року, з серйозно незбалансованим Пенсійним фондом», — кинув камінь міністр у нову-стару команду.
Авжеж, йому від неї теж дісталося. Глава парламентського комітету з питань бюджетної політики Микола Азаров взагалі спрогнозував «бюджетну катастрофу» цього року. Він звинуватив «нинішню владу» в тому, що вона «всіляко намагається приховувати» наявні бюджетні проблеми, а її чиновників — у нездатності «ні планувати бюджет, ні його виконувати». Надходження до спеціального фонду державного бюджету, за словами Азарова, за перше півріччя становили всього 37% від річної суми. Він зауважив, що за цей період виконання державного бюджету щодо прибутків «провалене» приблизно на 3 мільярди гривень. Якщо така тенденція збережеться, то ця сума становитиме до кінця року 8 мільярдів. Азаров також вважає повним провалом підсумки роботи щодо приватизації (всього 160 млн. грн. проти запланованих 2 млрд. — це, схоже, почалися внутрикоаліційні «тертя» й критика, зрозуміло, адресована, зокрема, й соціалістам, які взяли на себе відповідальність за роботу ФДМУ).
Що стосується бюджетної резолюції, то в її оцінці, як часто буває, думки полярних противників (див. вище висловлювання Шкіля) повністю зійшлися. Основні напрями бюджетної політики, представлені урядом Юрія Єханурова, Азаров назвав «надто декларативними». Всупереч Бюджетному кодексу, вважає Азаров, документ практично не містить конкретних цифрових параметрів і «рябить протиріччями і нісенітницями», що можна пояснити лише безвідповідальністю виконавців. «Усе це, безумовно, призведе до збільшення фіскального навантаження та підвищення частки ВВП, який перерозподіляють через бюджет», — підкреслив глава бюджетного комітету.
Про нові підходи до бюджетного процесу заявив «майбутній» прем’єр-міністр Віктор Янукович. «Ми вирахуємо реальні цифри дефіциту, проаналізуємо прогнози прибуткової частини та прогнози макроекономічного розвитку. Ми не хочемо ні в якому разі допустити ілюзій хорошого життя. Хоч би як було складно і хоч до яких непопулярних кроків нам доведеться вдатися, ми це зробимо, а розрахунки будемо робити за принципом: застібки будуть по вдяганці», — сказав він.
Тим часом, починаючи новий бюджетний процес, наші законодавці, не виключено, ще можуть повернутися до старого, оскільки «є думка» про необхідність перегляду і, можливо, секвестування бюджету-2006. Експерти «Дня» зазначають, що в жодному разі не треба витрачати час і втрачати на цьому темп. Тим паче що Пинзеник запевняє: для того, щоб виправити чинний бюджет, є достатньо технічних процедур.