Міністр зазначив, що в проекті держбюджету враховано завдання й пріоритети, а також числові й структурні параметри, визначені Основними напрямками бюджетної політики на 2002 рік. Як стверджує уряд, у новому бюджеті не враховано лише одну вимогу Бюджетної резолюції — «раціональну податкову політику, що базується на зниженні податкового тиску та стимулюючої функції податків». Згідно із законопроектом, 15 видів платежів (на суму 2,3 млрд. грн.) «виведено» з компетенції центру й передано місцевим адміністраціям.
І . Мітюков також заявив, що головним пріоритетом уряду при підготовці держбюджету-2002 було посилення соціальної функції держави, зокрема, розвиток освіти, охорони здоров’я й інших основних галузей соціальної сфери (близько 50% витратної частини бюджету). Зокрема, пропонується в середнь ому на 15% збільшити фонд заробітної плати в охороні здоров’я й інших галузях соціальної сфери. На 1,3 млрд. грн. передбачається збільшити фінансування освіти. Мінімальну заробітну плату з наступного року пропонується встановити в розмірі 140 грн. на місяць.
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету пропонує парламенту прийняти до розгляду законопроект про держбюджет-2002, незважаючи на низку недоліків, наявних у документі, заявив учора голова профільного комітету Олександр Турчинов. Він вважає, що під час бюджетного процесу Верховна Рада зможе підкоригувати проект і вирішити проблемні питання. Варто зазначити, що у 70 депутатів відразу після «представлення» бюджету з’явилися запитання до І. Мітюкова.
КОМЕНТАРІ
Віктор СУСЛОВ, фракція «Яблуко»:
— Оцінка бюджету завжди відбувається шляхом порівняння з бюджетною резолюцією. Цей законопроект не зовсім відповідає висунутим до нього вимогам. Зокрема, він передбачає дефіцит понад 4 млрд. грн., а резолюція «вимагає» відсутність дефіциту. Крім того, не подано основні напрямки кредитної політики НБУ. А потім виникають проблеми з курсом гривні (Нацбанк планує один, уряд — другий, а на практиці вийде третій). Майже виконано доручення ВР у частині частки прибутків місцевих бюджетів. Проте, кажучи про основні параметри, гадаю, що є предмет для роботи. Добре, що без запізнення відбулося «представлення» бюджету. Тепер депутати готуватимуться до першого читання, пропонувати свої поправки. Сподіватимемось, що вони будуть не стільки критичними, скільки конструктивними.
Петро ПОРОШЕНКО, лідер депутатської групи «Солідарність»:
— Фактично, це перший бюджет України, побудований на новому бюджетному кодексі, в якому виведено «за межі» прибутки від приватизації. Це дозволить ефективніше продавати держмайно. Це бюджет соціальної спрямованості. Найбільший його недолік — це старе податкове законодавство, яке заважає економіці нормально розвиватися. Гадаю, перше читання він пройде досить легко. В другому читанні, у зв’язку з тим, що передвиборна боротьба вже розпочнеться, ми побачимо певні ультиматуми певних політичних сил щодо бюджету, які, звичайно, можуть бути небезпечними для України.
Роман БЕЗСМЕРТНИЙ, представник Президента у Верховній Раді:
— Аналізуючи в «першому підході» цей документ, я не думаю, що під час його утвердження буде дуже багато концептуальних проблем, які були минулого року. Проте вже тепер можна стверджувати, що є дві проблеми, що абсолютно викристалізувалися. Перша — це реалізація чинного законодавства щодо соціальних гарантій, пільг і преференцій, що не можуть бути реалізовані з погляду прибутків запропонованого бюджету. Це стане фронтом для критики й дискусії між урядом і парламентом. Друге — система міжбюджетних взаємовідносин. Одні виступатимуть проти формульної системи перерозподілу й зрівнювання коштів між бюджетами. Другі говоритимуть про те, що бюджетну реформу слід заглиблювати. Буде розмова й про заплановані 5 млрд. щодо приватизації. Але, скоріше за все, це будуть незначні маневри в рамках цього документа.