Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Церковний Новий рік

31 серпня, 2002 - 00:00

У вересні християнські церкви святкують початок Церковного нового року (Індикт). Одні — за новим стилем, тобто 1 вересня, інші — за старим (14 вересня). Початок Нового року пов’язується з П’ятикнижжям Мойсея — із першими рядками Біблії: «На початку Бог створив Небо і землю». Йдеться про створення нашого світу, як його подає Старий Завіт. Крім того, згідно з переданням, саме у цю пору року розпочалося земне служіння Ісуса Христа — після Хрещення та спокуси дияволом у пустелі.

Першим святом церковного року є Різдво Богородиці (21 вересня за новим стилем), а останнім — Успіння Пресвятої Богородиці (28 серпня). Це два великi двунадесятi свята християнського календаря, — символи народження й закінчення річного циклу.

Частина православних церков відзначає Новий церковний рік за новим календарем; серед них — грецькі православні церкви. Привертає увагу звернення архієпископа Деметріуса, глави Грецької православної церкви Америки (Вселенський патріархат) до своє пастви з нагоди цього свята, де йдеться не тільки про церковні справи. Важливим і знаменним є те, що архієпископ Деметріус пов’язав найдавніші біблійні події Священної історії з дуже сучасною проблемою, а саме — із захистом навколишнього середовища.

Архієпископ згадує, зокрема, той факт, що Вселенський патріарх Варфоломій I визначив 1 вересня як День захисту природного середовища — небес, землі, води, рослин та звірів, створених, згідно з Біблією, у перший тиждень Нового церковного року, коли «Бог — у своїй нескінченій любові — передав всю природу в подарунок людині». Тій самій людині, яка, може, й не була достойною такого подарунка, бо далеко не завжди використовувала його на благо. Особливо в новітній історії. В одному псалмі Давида сказано: «Коли бачу Твої небеса — діло пальців Твоїх, місяць і зорі, що Ти встановив — то що є людина, що Ти пам’ятаєш про неї?»

Відомо, що Вселенський патріарх Варфоломій І є всесвітньовідомим діячем в царині захисту природи на планеті. Цього літа, наприклад, за його ініціативою відбувся симпозіум на Адріатиці, де науковці, релігійні лідери, політики й журналісти різних країн зібралися для обговорення стратегії захисту води («І назвав Бог суходіл: «Земля», а місце зібрання води: «Море». І Бог побачив, що добре воно (вийшло)».)

Архієпископ Деметріус нагадав своїй пастві — грецькій громаді Америки, що православні люди є частиною високорозвиненого технологічного суспільства і тому зобов’язані виховувати в собі відповідальність за природу, піднімати свій голос на її захист. Він підкреслив, що причетність Православної церкви до справ захисту навколишнього середовища означає конкретні справи — кожна парафія має бути частиною екологічного руху. «Як християни, ми повинні піклуватися захистом свого власного оточення, піклуватися природою навколо нас і рішуче втручатися у тих випадках, коли на наших очах відбувається деградація природи, коли забруднюються повітря та води у містах, де ми мешкаємо. У день початку Нового церковного року варто ще раз згадати, що природа — то шляхетний подарунок Бога людині і що ми покликані відповідати за його збереження».

Клара ГУДЗИК, «День»
Газета: