Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Час знову в читися плавати

Держава спробує реанімувати торговий флот
23 серпня, 2001 - 00:00

Перевірка, проведена комісією Мінтрансу України, встановила, що на цей час у ЧМП залишилося тільки 7 пасажирських суден. Для порівняння, у 1991 році у Чорноморського морського пароплавства було 200 суден. Проте розпродаж майна, як виявилося, зовсім не вирішив проблему боргів. Сьогодні державна судноплавна компанія «Чорноморське морське пароплавство» є найбільшим в Україні боржником: загальна сума боргу оцінюється у $240 млн., у тому числі зовнішня заборгованість компанії складає близько $91 млн. Міністр транспорту Валерій Пустовойтенко вбачає розв’язання проблеми боргів ЧМП або в оголошенні ЧПМ банкротом та остаточній зупинці його роботи, або у продовженні існування вже у складі нової структури. Судячи з усього, саме такою структурою буде НМК — Національна морська компанія. Чи буде вона правонаступницею боргів ЧМП, чи йтиметься тільки про виведення суден із власності ЧПМ у підпорядкування уряду за податкові борги — поки невідомо. До речі, виходячи з цього, вельми сумнівною виглядає ідея списання податкової заборгованості пароплавства. Відповідний законопроект прем’єр- міністр Анатолій Кінах вже доручив підготувати Мінтрансу і Мінекономіки до кінця серпня. Напевно, у пошуках шляхів виходу ЧМП з кризи міністри поки що не узгодили між собою розроблені проекти .

Під час перебування в Одесі Президент також виступив категорично проти приватизації трьох одеських портів і Припортового заводу. Судячи з усього, їх також планується включити до складу НМК. Проте, аргументуючи свою позицію стосовно заборони на приватизацію, Леонід Кучма заявив, що Припортовий завод працює ефективно, і немає сенсу шукати добра від добра. Так уже повелося, що в Україні приватизують чомусь тільки підприємства-«доходяги», і нерідко саме заради приватизації директорам доводилося свідомо створювати збитковість своїх заводів. Залишається сподіватися, що у випадку з Припортовим заводом справа до цього не дійде. Хоч саме Припортовим заводом нині дуже цікавиться «дехто». Про це повідомив сам Леонід Кучма, не назвавши при цьому яких-небудь прізвищ.

Тим часом, кілька могутніх портів вже також не є абсолютно державними. 25% акцій суднобудівної верфі «Меридіан» контролюється промислово-інвестиційним консорціумом «Металургія». 78% акцій суднобудівного заводу «Океан» продано голландській компанії B. V. Holding Maatschappij Damen. Норвезька DOF Industrie AC, одна з європейських суднобудівних компаній, що активно розвиваються, ще на початку року оголосила про наміри щодо придбання Миколаївського суднобудівного заводу ім. 61 комунара. 3 січня норвежці навіть підписали угоду з керівництвом заводу, яка передбачає проведення заходів щодо підготовки його приватизації. Завод і DOF Industry AS звернулися до Міністерства економіки з проханням допомогти провести через Верховну Раду закон, який би виключив суднобудівний завод зі списку підприємств, які заборонено приватизувати. Так що рішення про припинення приватизації у галузі може призвести до деякої напруженості з боку керівників заводів, котрі вже роздали обіцянки деяким іноземним інвесторам. Проте саме відвертість і категоричність позиції Президента повинні допомогти уряду діяти у цій ситуації передбачувано, не даючи підстав для зайвих підозр.

За даними РНБОУ, до складу НМК планується включити і так званий танкерний флот України. Його будівництво має розпочатися на заводах Миколаєва та Одеси наступного року. Для цього передбачається спеціальне бюджетне фінансування. Танкерний флот необхідний Україні для обслуговування нафтопроводу Одеса — Броди. (Саме на одному з останніх засідань РНБОУ було прийняте рішення передбачити державне фінансування цього проекту.)

Таким чином, на уламках морської індустрії держава планує створити могутню структуру, здатну вирішувати найбільш глобальні завдання. Якщо планам не перешкодять корпоративні інтереси приватних компаній, що розраховують на українські порти і судна, то Україна справді може стати помітним гравцем на регіональному морському ринку. Залишається зазначити, що сьогодні майже 100% вантажів, які ввозяться і вивозяться з українських портів, транспортуються іноземними суднами. Як правило, колишніми українськими.

Сергій СИРОВАТКА, «День»
Газета: