Схоже, спроба України стимулювати країни Європейського Союзу до пом’якшення візового режиму з нашою країною (загрозою введення дзеркальних вимог при перетині кордону) особливого успіху не принесла. Переговори тривають і, попри оптимістичні запевнення нашої влади, кінця їм не видно. Факт залишається фактом: відвідання єврозони для українців все ще доволі проблематичне, оскільки вимагає зважуватися не лише на великі витрати грошей і часу, але навіть на приниження. Відмову у візі теоретично можна оспорити в суді, та на практиці це мало кому вдається. Зате громадяни іншої сторони можуть приїжджати до нас як до себе додому, тобто цілковито безкоштовно й без віз. Чи розбагатіла Україна за рахунок такого неврівноваженого підходу? Якби ж то. Втім, спроби нашої влади й далі годувати зарубіжних гостей Дем’яновою юшкою дуже щедрої гостинності продовжуються!
Наприкінці минулого тижня в інформаційне поле були кинуті матеріали, що свідчать про відносну готовність України та її готелів до прийому учасників, гостей і болільників Євро-2012. Про це рапортувала влада таких футбольних міст, як Одеса, Львів, Харків. Зокрема, як зазначається в офіційному листі голови Харківської облдержадміністрації Арсена Авакова, голови облради Сергія Чернова, мера Харкова Михайла Добкіна та президента компанії DCH (інвестора) Олександра Ярославського віце-прем’єр-міністру Івану ВАСЮНИКУ та президенту Федерації футболу України Григорію Суркісу, власники харківських готелів представили Агенції з розміщення TUI Travel Plc підписані угоди на готельне обслуговування в рамках вимог УЄФА. Необхідні документи передали вже 30 готелів, у яких понад 1400 номерів (51% від об’єму, необхідного УЄФА). Робота з підписання угод з іншими суб’єктами готельного господарства триває і буде завершена у п’ятиденний термін, запевняють автори листа.
Навіщо такий поспіх? Чи лише через те, що Харків хоче випередити інші міста й вийти з категорії запасних? Але точнісінько так само тисне на власників готелів і влада інших міст. Не наламати б дров, адже договір з УЄФА не такий уже простий документ. І головне — особливих золотих гір він готельному господарству, а отже і бюджетам України не обіцяє. Відтак нашій владі в цьому випадку слід би подумати не лише про зручності для гостей, але й про інтереси країни.
Днями у Львові побував представник того ж TUI Travel Plc Адам КРЧУК. За його словами, готельна інфраструктура Львова добре розвинута, і немає підстав сумніватися у здатності міста забезпечити розміщення учасників і гостей майбутнього чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Під час зустрічі з власниками готелів він зазначив, що Львів є надзвичайно привабливим туристичним містом із готельним господарством, що стрімко розвивається. За його оцінкою, місто добре розуміє свої туристичні активи й вдало позиціонує себе як туристичний центр.
«Такий підхід до справи однозначно підвищує авторитет Львова», — підкреслив менеджер TUI Travel Plc і зауважив, що власники львівських готелів позитивно налаштовані на подальшу співпрацю. Тому він висловив надію, що при підписанні з ними угод не буде жодних складнощів.
Про що це він? Чому такі складнощі повинні виникати?
У редакції є копія так званого готельного контракту, який зобов’язані підписувати наші готелі з УЄФА, а вірніше з офіційно призначеним ним для управління житловими та додатковими послугами Житловим агентством, яке працює від вищеназваної компанії TUI Travel Plc. Навіть недосвідчений погляд знаходить у цьому документі значну кількість пунктів, що ставлять вітчизняну індустрію гостинності, м’яко кажучи, в невигідні умови.
Почнемо з «безкоштовних» номерів. Готель, згідно з проектом контракту, зобов’язаний надавати один безкоштовний номер на кожні двадцять зарезервованих у ньому агентством номерів. Чи не витратно буде?
Нижче інше побажання. «На вимогу Житлового агентства готель має надати додаткові номери для Житлового агентства за наявності, за тими ж розцінками й положеннями протягом періоду бронювання.
Готель погоджується поважати різницю між роллю Житлового агентства (такою, як туроператор або неофіційний агент) і його ціновою стратегією. Таким чином, повинен бути щонайменше 20% диференціал (на користь Житлового агентства) між розцінками для Житлового агентства та для інших третіх осіб упродовж періоду бронювання». Дисконт у 20% — це, як кажуть, не дрібниця, і його витримає далеко не всяке підприємство...
Йдемо далі. У графі «інші послуги» знаходимо: «надання до 50 безкоштовних паркувальних місць, де щонайменше десять мають бути розташовані біля головного входу (по можливості)». Крім того, підписавши угоду, готель повинен буде миритися з тим, що Житлове агентство має право переглянути та зняти броню з номерів і конференц-залів, виходячи з програми скорочення розміщення. У цьому випадку, якщо скасування бронювання призначується строком від 90 до 29 днів до заїзду, то частина бронювання скасовується безкоштовно, зате інші номери оплачуються зі значними знижками (20, 50 і 70 відсотків).
Тим часом Кабмін, виходячи з того, що УЕФА за підсумками проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2008 року в Австрії та Швейцарії уточнило значну кількість вимог до підготовки відповідної інфраструктури, вніс до Верховної Ради законопроект, спрямований на вдосконалення процесу підготовки та проведення фінальної частини Євро-2012. Можна припустити, що українським учасникам підготовки та проведення цього футбольного свята в результаті буде непереливки... Адже підготовка готельної інфраструктури, як і раніше, лишається проблемою для України. Як повідомив директор координаційного бюро Кабміну з питань підготовки та проведення в Україні Євро-2012 Ілля Шевляк, згідно з графіками, готелі мають бути введені в експлуатацію в червні 2011 року. «По суті, сьогодні ми знаходимося в зоні ризику», — сказав він. Серед міст, які не можуть організувати підготовку готелів, І. Шевляк назвав Донецьк, Дніпропетровськ і той же Харків.
Так чому Євро-2012 досі не стало стимулом для масового будівництва готелів в Україні? Відповідь на це питання включає безліч чинників, серед яких і економічна криза, і корупція у владі при виділенні земельних ділянок. Однак не можна забувати і про те, що УЄФА дотримується в Україні насамперед своїх інтересів, а тому потенційні інвестори не бачать особливого сенсу форсувати будівництво готелів, оскільки Євро-2012 може обернутися для них не прибутками, а збитками. Розмовляючи з «Днем» на цю тему, голова правління і генеральний директор Асоціації готельних об’єднань і готелів міст України Микола Євдокимено зазначив, що менеджменту готелів просто не треба пасувати перед завищеними фінансовими вимогами Житлового агентства. «Поспішати з цією справою не слід», — каже старійшина готельного господарства країни. Він певен, що протистояти завищеним вимогам не тільки можна, але й необхідно. За його словами, готель «Національний» одинадцять разів повертав контракт агентству, перш ніж він задовольнив його повністю. «Нехай свої зауваження дають у протоколі до контракту й домагаються їхнього виконання, — радить голова Асоціації і продовжує: — Підписувати треба, але при цьому необхідно робити так, аби співпраця була вигідна готелю, а не збиткова».
Те саме можна порадити і нашій державі. Довіра громадян до неї зростатиме лише тоді, коли вони побачать, що влада захищає їхні інтереси.