Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Дорогами смерті

За півроку в ДТП загинули 269 дітей
6 серпня, 2008 - 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Квапливість, перевищення швидкості, аварія, смерть. Ці трагічні ланки одного ланцюга, на жаль, не рідкість на українських дорогах. Лише за шість місяців поточного року в Україні сталося 2268 дорожньо-транспортних випадків за участю дітей, у тому числі 2067 — з постраждалими. У таких аваріях загинули 269 і травмовані 3229 наших юних співвітчизників. Це — останнє сухе зведення ДАІ, за якими стоять реальні людські долі й перервані життя маленьких українців.

Київ, 4 серпня. Напівпорожній Московський проспект, 6.30 ранку, стрілка спідометра на старенькій «Мазді» практично на максимумі. 25-річний Сергій їхав з вулиці Скляренка в напрямі Новокостянтинівської і на несамовитій швидкості намагався ввійти в поворот. Не зумів. Автомобіль вилетів із дороги і врізався в стовп.

Результат трагічний — водій і пасажир загинули на місці, ще одного пасажира госпіталізували. Від страшного удару машину розірвало навпіл. Пасажиру заднього сидіння дуже пощастило. Не дивлячись на закриту черепно-мозкову травму й переломи правого стегна та гомілки, він залишився живим.

Із 1 липня на українських дорогах кількість працівників ДАІ збільшилася вдвічі. Посилення контролю пов’язане зі спробою зменшити кількість ДТП із трагічними наслідками під час літніх відпусток. Минулого року, повідомив міністр МВС Юрій Луценко, лише за два літні місяці загинули дві тисячі осіб. Більше всього пости посилені в південному напрямі — на Крим та Одесу. Разом зі збільшенням кількості постів ДАІ стартував і двомісячник «чищення рядів» під умовною назвою «Ні хабарам на трасі». Перевірятимуть працівників ДАІ на чесність під час несіння служби спецекіпажі в складі міліції та журналістів. Вони до кінця літа курсуватимуть у кожній області.

Подібний експеримент провели безпосередньо перед стартом спецоперації. Як наслідок, у ДАІ звільнили 15 інспекторів. Однак у цій службі... некомплекту немає. Тобто бажаючих там працювати як і раніше вдосталь.

Як відомо, на початку літа парламентарії дружно провалили законопроект, який би значно посилив санкції за порушення правил дорожнього руху, ввів систему накопичення у водіїв штрафних балів і дозволив співробітникам ДАІ стягувати штрафи за деякі правопорушення на місці випадку. За прийняття законопроекту проголосували лише 223 депутата від коаліції. У повному складі відмовилися голосувати представники Партії регіонів, Компартії та блоку Литвина.

Після провального голосування у Верховній Раді законопроект більше не може бути внесений на розгляд парламенту.

Цей законопроект, розроблений Президентом Віктором Ющенком, повинен був дисциплінувати водіїв. Зокрема, планувалося збільшити середній розмір штрафів за порушення правил дорожнього руху до 85—100 гривень. А штрафи за грубі порушення, наприклад, за водіння автомобіля в нетверезому стані, — до 1360— 2550 гривень. При цьому дірки в талонах планували замінити штрафними балами. При нарахуванні автолюбителю 30 штрафних балів, його авто вилучалося й продавалося з аукціону або ж автолюбитель позбавлявся б прав на десять років.

Відразу після провального голосування щодо «штрафного» законопроекту, Міністерство внутрішніх справ офіційно звернулося до народних депутатів із заявою, де серед іншого зазначалося: «Низька культура водіїв і пішоходів у поєднанні з мізерними сумами штрафів, і відсутністю принципу невідворотності покарання за їхнє порушення сприятиме ще більшій кількості смертей на дорогах». Депутати міліціонерів не почули і з почуттям виконаного законодавчого обов’язку (хоч підсумки роботи ВР шостого скликання більш ніж скромні в законодавчому плані) відправилися в літні відпустки...

За даними ДАІ, щорічно на автошляхах внаслідок дорожньо-транспортних пригод гине понад дев’ять тисяч, і отримують поранення майже 78 тисяч наших співвітчизників. Як свідчить статистика, переважна більшість аварій виникають через зневагу водіями елементарних правил дорожнього руху.

Якось, перебуваючи з робочим візитом у Харкові, Віктор Ющенко заявив: «На наших дорогах за два роки гине стільки людей, скільки за десять років загинуло в Афганістані. Це війна, це неоголошена війна». Ці слова глава держави вимовив, коли Харків був у траурі — там ховали загиблих внаслідок страшної аварії, що відбулася 2 травня. Тоді, нагадаємо, джип на великій швидкості вилетів на трамвайну зупинку і збив шістьох осіб, двоє з яких — діти. Всі вони загинули на місці трагедії.

Проти водія порушена кримінальна справа, яка зараз уже передана до суду. За статтею йому «світить» від семи до дванадцяти років позбавлення волі. Як показала експертиза, водій був у нетверезому стані.

Коментуючи нинішні сумні дорожні реалії, наші водії традиційно кивають у бік влади й працівників ДАІ, мовляв, риба, як відомо, гниє з голови. Абсолютно вірно, однак є, як мінімум, одне «але» — водії чомусь вважають за краще мовчати про те, що й хвіст так само перебуває в активній стадії процесу розкладання. Винні всі: хтось більше, хтось менше, але це вже друге питання. Якби водії не давали хабара, патрульні їх не брали б, якби працівники ДАІ не закривали очі на кричущі порушення правил дорожнього руху, бачачи грошові купюри, водії думали б перед тим як порушити ПДР. Одним словом, замкнене коло, і питання, кому під силу його розірвати, — залишається відкритим. Потрібно, нарешті, всім визнати свою провину, і усвідомити, що проти смерті є лише життя, яке можна втратити за кілька хвилин неуважності, а повернути — ніколи...

Наталія РОМАШОВА, «День»
Газета: