Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Гаага в поміч

Чому Румунія звернулась до Міжнародного суду?
18 вересня, 2004 - 00:00

У суперечці між Україною та Румунією щодо чорноморських просторів має поставити крапку Міжнародний суд ООН. Бухарест виконав свою обіцянку і передав справу щодо делімітації континентального шельфу до Гааги. Київ та Бухарест тепер будуть доводити свою правоту третій стороні. Скільки знадобиться часу на розгляд справи — ніхто не береться сказати. На чию користь вона буде вирішена — також непросто відповісти.

«Рішення Румунії подати позов до Міжнародного суду на Україну викликане відсутністю перспективи у двосторонніх румунсько-українських переговорів, які розпочалися в 1998 році, і досі пройшло 24 раунди переговорів без істотного прогресу», — процитувала заяву прес-секретаря уряду Румунії Деспіну Нягое Бі-Бі- Сі. Відносини між Києвом та Бухарестом завжди були досить напруженими. Насамперед через невирішеність прикордонних проблем, які, власне, кидали тінь на розвиток співробітництва двох країн у будь-яких інших сферах. Існування кризи у відносинах підтвердила недавня відмова міністра закордонних справ Румунії прибути до Києва з візитом. Хоч не весь час сусідства українсько-румунські контакти перебували, м’яко кажучи, в невизначеності. Перше з двосторонніх досягнень — укладення в 1997 році договору про відносини добросусідства і співробітництво. Друге — торік президенти України й Румунії підписали договір про режим державного кордону. Залишалося лише підготувати угоду про розмежування континентального шельфу та виключних економічних зон у Чорному морі. Однак тут сторони виявилися безсилими досягнути компромісу.

Про плани Бухареста звернутися до Гааги стало відомо ще кілька місяців тому. Румунський уряд навіть вніс до свого бюджету рядок, в якому йшлося про видатки, пов’язані зі зверненням до найвищої судової інстанції ООН. Не виключено, що каталізатором для здійснення румунських планів послугувало відкриття Україною глибоководного судноплавного каналу в дельті Дунаю. Цим поставив під загрозу монопольне транспортне право Бухареста на чорноморському проході ріки. Експерти, крім того, пов’язують звернення до Гаазького суду із наступними виборами в Румунії, які відбудуться в країні фактично через два місяці. Варто нагадати, що до 2000 року президент Іон Ілієску очолював опозиційну Соціал- демократичну партію Румунії (колишню Комуністичну). І саме СДПР критикувала підписання з Україною Великого політичного договору. Навіть ставши президентом, він подеколи згадував про невигідність цього документа для Бухареста. Правлячі сили Румунії залишаються вірними собі. Подання до Міжнародного суду в Гаазі цілком може бути орієнтованим на внутрішньополітичний румунський ринок . Румунські політики, які перебувають при владі, можуть сьогодні із показною упевненістю переконувати виборців у тому, що позиція Бухареста візьме гору під час розгляду в Гаазі. Коли ж із часом результат виявиться протилежним, можна покластися на те, що зробили все можливе для доведення своєї правоти, однак гаазькі правники чомусь не перейнялися румунською аргументацією.

Україна робила ставку на вирішення спору у двосторонньому форматі. Хоч Київ мав таке ж право звернутися до суду, як і Бухарест (про це сторони домовилися ще в 1997 році). По своїй суті звернення до Гааги можна віднести швидше до позитивних кроків. Як у Румунії, так і в Україні неодноразово заявляли, що це — також цивілізований підхід для вирішення складної ситуації. Спеціалісти з міжнародного права наголошують, що вирішення суперечок у Гаазі у будь-якому разі краще, ніж ворогування сторін. Хоч, звичайно, ідеальний варіант, коли країнам вдалося б домовитися без залучення посередників. Починаючи з 1946 року Міжнародний суд прийняв 79 рішень з приводу різноманітних спорів (делімітація сухопутних і морських кордонів; непорушність територіального суверенітету; невтручання у внутрішні справи; надання притулку тощо). Сьогодні на розгляді в Гаазі перебуває 20 справ.

Утім, Київ утримувався від судової тяганини насамперед через дороговизну такої процедури. За деякими підрахунками — країна муситиме витратити до десяти мільйонів доларів. На розгляд справи може знадобитися до п’яти років. Хоч, зважаючи на те, що Суд уже мав справу з подібними спорами, часу може знадобитися менше.

На час підготовки матеріалу офіційна позиція Києва стосовно румунського позову не була оприлюднена. Хоч міністр закордонних справ Костянтин Грищенко тиждень тому заявляв з цього приводу: «Це не наш вибір — іти до Міжнародного суду. Хоча для нас це не є проблемою. Єдина проблема, що ми створюємо гарні умови для юридичних фірм, до послуг яких доведеться звертатися обом сторонам. Якщо ми хочемо дати можливість заробити їм гроші — будь ласка, мабуть, це комусь потрібно». Міністр наголосив, що Україна «надавала перевагу домовитися безпосередньо вдвох». «Просто ми могли б зробити по-іншому. Але якщо доведеться робити, як пропонують румуни — підемо до Міжнародного суду».

Питання про континентальний шельф і виключну економічну зону — надзвичайно складне і делікатне у відносинах практично всіх держав світу. Кожна країна намагається якомога більше врахувати свої інтереси, і деякі держави ведуть переговори протягом десяткiв років. Одне з основних питань, щодо якого дипломати ніяк не можуть дійти згоди, — визначення точки, яка буде початковою для делімітації континентального шельфу і виключних економічних зон двох країн. Також Бухарест не міг змиритися з острівним статусом Зміїного. Румуни переконані, що він є ні чим іншим, як скелею. Бухарест неодноразово висловлював своє обурення, що територія в 17 га (острів Зміїний) не може домінувати над берегом у 300 км. За повідомленнями геологів, на континентальному шельфі біля острова розвідано нафтогазові родовища, які лежать на глибині близько двох кілометрів. Звідси — такий інтерес до «справедливого» розмежування. Румуни навіть пропонували здійснити делімітацію шельфу і виключних економічних зон без урахування належності острова Зміїного Україні. При цьому від нашої держави відійшло б близько 7700 квадратних кілометрів українського шельфу і економічної зони. У МЗС України наполягають, що за всіма критеріями Зміїний — острів.

Найголовніше, що оскарженню рішення Міжнародного суду не підлягає. Якщо одна зі сторін відмовляється його виконувати, то інша може звернутися за допомогою до Ради Безпеки ООН. Утім, про це поки що говорити зарано...

Сергій СОЛОДКИЙ, «День»
Газета: