Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Гранд-па Лифаря

4 квітня, 2003 - 00:00


2 квітня, в день 99-річчя з дня народження видатного танцівника і хореографа, на сцені Національної опери України пройшов VII Міжнародний фестиваль балету «Серж Лифар де ля данс»

У гала-концерті виступили лауреати та дипломанти попередніх лифарівських конкурсів — молоді солісти нашої столичної Опери, студенти Київського хореографічного училища та Української академії танцю (зарубіжні знаменитості не змогли змінити свої індивідуальні плани).

— Перемога у Києві для багатьох танцюристів стала трампліном до більш високих вершин, — підкреслив Ю. Станішевський. — Наприклад, Наталя Калиниченко сьогодні прима-балерина і виступає в Дюссельдорфі, в Дрездені працює також наша золота медалістка — Олена Горбач, Ірина Дворовенко — в Метрополітен-опера. Солістом київської Опери та Маріїнського театру є Денис Матвієнко (до речі, його виступ у «Корсарі» Адана був найефектнішим номером на цьому фестивалі. Денису кричали «браво!» не тільки глядачі, а й його колеги за лаштунками. — Т. П. ). У «Ковент-Гардені» виконав соло Іван Путров. Яскравою «зірочкою» став Віктор Іщук. Він ще навчається в Українській академії танцю, але вже як соліст танцює класичний репертуар київської Опери. Тільки 16 років Крістні Шишпор, і щоб отримати диплом, їй потрібно ще три роки займатися, а вона вже виконує соло на головній сцені нашої країни. Високо оцінив потенціал юної партнерки Яни Саленко провідний танцівник у «Гранд-Опера», художній керівник і директор балету Берлінської «Великої опери» Володимир Малахов, з яким вони нещодавно виступали в Мексиці.

Гала-концерт VII фестивалю відкрили одноактним балетом «Ромео і Юлія» П. Чайковського. Головні партії виконало вже третє покоління артистів київської версії знаменитої лифарівської постановки — солісти Нацопери Андрій Гура (нещодавній випускник Академії балету в Мюнхені) і Наталя Лазебнікова (лауреат II конкурсу ім. С. Лифаря). «Ромео і Юлія» вважається одним із шедеврів танцю ХХ століття. Цей балет у 1949 році Лифар поставив для трупи «Гранд- Опера», яку очолював як головний балетмейстер більше як три десятиріччя. Виставу перенесли в 2000 році на нашу сцену хореографи з «Гранд- Опера», його учні Крістіан Влассі та Аттіліо Лабіс, а репетитором став художній керівник Національної опери України Віктор Яременко. Першими виконавцями партій Ромео і Юлії були Наталя Калиниченко і Євген Колесник. Згодом цей балет танцювали Надія Гончар і Сергій Єгоров.

Як хореограф Лифар поставив понад 120 балетів і дивертисментів в оперних виставах. Повернути на батьківщину його найкращі балети — одне із завдань організаторів конкурсу. Вже отримали згоду Елізабет Платель (прима «Гранд-Опера», яка виконувала соло в «Сюїті в білому» на музику Лало — знаменитій лифарівській постановці), яка повинна відтворити на українській сцені цю балетну перлину. Одну з варіацій «Сюїти...» на концерті виконав Володимир Трістан.

За словами президента Української академії танцю Юрія Станішевського, до 100-річчя С. Лифаря у Києві пройде конкурс його імені і, за традицією, журі очолить знаменитий балетмейстер сучасності Юрій Григорович. Обіцяла приїхати і вдова Лифаря — графиня Ліллан Аллефельд.

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: