Ось уже третій день поспіль широка громадськість дуже активно обговорює заяву Президента Віктора Ющенка про ліквідацію ДАІ. Не про розформування, не про реорганізацію, а саме про «ліквідацію», начебто всі 23 тисячі працівників цієї опальної організації зникнуть з лиця Землі. Звичайно, до цього справа не дійде. Але звільнення всіх цих людей — перспектива досить реальна. Нагадаємо: Президент назвав державну автоінспекцію повністю дискредитованою організацією, і декілька разів підкреслив, що ДАІ «не стане протягом доби». Саме за 24 години має бути підготовано указ чи то про ліквідацію, чи то про реорганізацію. «Ви ж виїжджаєте на дорогу лише для того, щоб катувати людей», — з докором зазначив Віктор Ющенко на адресу працівників державної автоінспекції. Суперечити Президентові ніхто не став: глава МВС Юрій Луценко вслід за главою держави висловив ДАІ своє «фе», щоправда, пообіцявши протягом тижня створити нову структуру. Розмови про цю «нову структуру» ведуться ще з лютого. «Це буде єдина патрульна служба. Вони виїжджатимуть і на пограбування, і на дорожньо-транспортні випадки», — сказав Юрій Луценко. Між містами міністр пропонує створити дорожню міліцію, яка «виконуватиме звичні функції в незвичних підходах».
Деталі лише розробляються, і поки що абсолютно незрозуміло — хто ж саме стежитиме за порядком на українських дорогах. У МВС «День» запевнили, що паніки серед інспекторів ДАІ немає, і до появи нової системи стара функціонуватиме безперебійно. Більше того, заступник начальника Управління зі зв’язків з громадськістю МВС Олег Венжик довго запевняв кореспондента «Дня», що не водії повинні бути для ДАІ, а ДАІ для водіїв, і що потрібно нарешті створювати структуру європейського зразка...
Щодо зразка, то ще також не все зрозуміло. Існує припущення, що в цьому випадкові як приклад для наслідування Віктор Ющенко взяв грузинську реформу ДАІ. Друг нашого Президента і гарант грузинської Конституції Михаїл Саакашвілі дійсно звільнив практично всіх даішників. На їхніх місцях з’явилися «свіжі» люди, організовані в «патрульну службу». В її обов’язки входить не лише виїжджати на ДТП, але й усіляко допомагати грузинським громадянам, наприклад, знімати кошенят з дерев. Грузинські громадяни, до речі, патрульною службою поки що задоволені. Нові охоронці порядку на дорогах отримують учетверо більше за своїх попередників і роз’їжджають на «Фольксвагенах», а також цілком задоволені здійсненою реформою. Можливо, в Україні все піде по «грузинському маслу». Хоча, звичайно, звільнення 23 тисяч осіб, які, як стверджує Президент, уміють лише брати хабарі — не дуже позитивний момент.
Проте О. Венжик запевняє, що до масових звільнень дійти не повинно. «Навіщо всіх звільняти? В організації є чесні люди, якими держава має пишатися!», — говорить О. Венжик. Тому МВС розраховує відбутися «легким переляком», помінявши назви і начальників, але, загалом, залишивши в новій організації старих людей.
ІНША ДУМКА
Микола КРАВЧЕНКО, глава Всеукраїнської організації захисту прав водіїв, народний депутат України:
— Рішення Президента про ліквідацію ДАІ не можна назвати продуманим і таким, яке може привести до позитивних наслідків. Ми крок за кроком йшли до того, щоб припинити тероризування інспекторами ДАІ десяти мільйонів водіїв. Законодавчо вирішили ряд питань, вдалося обмежити повноваження ДАІ, зокрема, законом «Про адміністративні правопорушення». Я є автором Кодексу «Про дорожній рух», який покликаний унеможливити хабарництво на дорогах. Отже, велася планомірна робота. І тут раптом цей указ, повне сум’яття, і вся пророблена робота виявляється марною. Існує безліч законів, що стосуються дорожнього руху, в усіх них ідеться саме про ДАІ. Тепер всі ці закони доведеться переписувати. Ось на це переписування і нову форму підуть гроші з бюджету. Чи зміниться якісно ситуація на дорогах? Не думаю. Просто марна витрата сил і грошей, а потім повернемося до того, з чого починали.