Сьогодні Верховна Рада планувала повторно розглянути проект державного бюджету на 2005 рік. Повідомляючи на початку тижня про дату другого першого читання, спікер Володимир Литвин зазначив, що ця позиція парламентського порядку денного є найбільш складною та відповідальною. «Ми повинні зробити все, щоб прийняти бюджет відповідно до Бюджетного кодексу — до 1 грудня або принаймні до Нового року, або ж вносити зміни до бюджетного кодексу», — сказав Литвин і зауважив, що пропозиції практично всіх парламентських фракцій щодо держбюджету-2005 стосуються збільшення його витратної частини.
Але учора в парламенті засідав профільний комітет, на чиєму полі сьогодні знаходиться бюджетний м’яч. На жаль, «обробити та перепасувати» його уряду парламентарії не змогли.
Як повідомив «Дню» перший заступник голови бюджетного комітету Валерій Коновалюк, президентська кампанія позначилася не лише на роботі Верховної Ради, а й бюджетного комітету. «Щоб не повторювати помилок, зроблених 20 жовтня, — зазначив народний депутат, — коли вже робилася спроба розглянути у першому читанні документ, абсолютно не відповідний висновкам бюджетного комітету, сьогодні комітет вирішив зробити на засіданні парламенту заяву. В ній він просить Верховну Раду не розглядати бюджет у пленарному режимі, а перенести це питання і, щоб уникнути політизації, розглянути його після президентських виборів, коли в парламенті буде створено робочу обстановку». За словами Коновалюка, бюджетний комітет не впорався зі своїми обов’язками та функціями — не розглянув поправки народних депутатів, не зробив за ними висновку, як передбачає Бюджетний кодекс, не опрацював з Міністерством фінансів такі основні розділи бюджету, як макроекономічні параметри, доходи, витрати, щоб мати з урядом спільну професійну та грамотну позицію за поданими пропозиціями. Народний депутат повідомив, що бюджетний комітет має намір створити робочу групу в парламенті та просити прем’єр-міністра своїм рішенням утворити також і її урядову частину з тим, щоб у ній могли працювати як представники парламентських фракцій, так і Мінфіну та Мінекономіки. Завдання групи, за словами Коновалюка, — дуже оперативно одпрацювати основні зауваження, які подані народними депутатами і стосуються порушень наявних у держбюджеті Бюджетної резолюції. Як вважає народний депутат, це дозволить «в активному режимі розглянути бюджет у другому читанні й остаточно прийняти його до кінця року». Коновалюк упевнений, що для цього є всі передумови: «економіка забезпечує достатнє зростання доходів і витрат бюджету, тоді як у депутатів міцніє розуміння того, що вибори минуть, політичні пристрасті вщухнуть, і можна буде професіонально підійти до підготовки цього найважливішого документа».
При цьому перший заступник голови одного з провідних парламентських комітетів нарікав на те, що його членам уже другий рік не вдається налагодити роботу. Комітет, за його словами, засідає дуже рідко. «Сьогодні також не було кворуму. Крім вищеназваного рішення, ми прийняли консенсусом ще низку рішень щодо основних розпорядників бюджету».
Середньостатистичному українському платнику податків, який найбільше зацікавлений у тому, щоб бюджет прийняли якісно і вчасно, радіти нічому. Адже перенесення термінів розгляду ставить бюджету під загрозу. Після виборів народним депутатам знадобиться чималий час, щоб охолонути від політичних сутичок напередодні та під час виборів і налаштуватися на серйозну аналітичну роботу, без якої бюджет, куди вкинули безліч поправок (1600), не зверстати, а головне — не збалансувати. Чи зможе в цих умовах бюджетний комітет, куди вчора, очевидно, перемістилися й усі емоції сесійної зали, налагодити продуктивну роботу і дійти вагомішого, ніж учора, компромісу? Як сказав «Дню» радник першого віце-прем’єр-міністра і міністра фінансів Віталій Лук’яненко, аналіз свідчить, що народні депутати внесли до урядового варіанту бюджету поправки, які збільшують доходну частину бюджету на 30 мільярдів гривень, а витратну — на 150 мільярдів.
«Жодної пропозиції щодо збільшення доходної частини... Бюджет не гармошка, яку можна постійно розтягувати», — сказав із цього приводу прем’єр В. Янукович, коментуючи рішення Верховної Ради подати проект держбюджету-2005 на повторний розгляд.
Кандидат у президенти України Віктор Ющенко заявляв, що недоцільно приймати бюджет на 2005 рік до виборів, оскільки виконуватиме його вже інший уряд та інший президент. «Та складна дискусія, яка триває в парламенті (щодо прийняття держбюджету- 2005), промовляє сама за себе, свідчить про якість цього документа. І, найголовніше, ми розуміємо, що виконуватимуть бюджет інші — інший президент, інший уряд. І йдеться, повинно йтися про інший бюджет», — заявляв Ющенко і навіть зазначав, що немає сенсу ставити конкретний термін прийняття бюджету. Через це фракція «Наша Україна», за словами кандидата, займає консервативну позицію щодо цього документа, вважаючи, що не треба витрачати на нього час. «Процедурно робота в комітетах має вестися, але приймати його на рівні закону — не треба», — говорив лідер «Нашої України». Очевидно, цю вказівку сприйняли як керівництво до дії. Але якщо до влади прийде Віктор Янукович, то нинішня затримка з бюджетом дасться взнаки. Якщо ж президентом стане Віктор Ющенко, то може виявитися, що нинішній «бюджетний гол» він забив у власні ворота.